Verkstan

Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

31 inlägg 73938 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Fredrik Reuter  
#366892 Hej,
Denna tråd läses ganska mycket de senaste dagarna, är det någon som har nya tips förutom ovanstående så kanske det hjälper någon i mer eller mindre nöd.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

JensSkoog  
#366902 Om man har haft problem med vattenledning som har frusit, skulle man nog ta lite sommarjobb och isolera i marken ovanpå ledningen, och kolla vad typ massa som ligger där.

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366907 Mina frusna vattenledningar är på vinden och i väggarna! Just nu funkar allt utom kallvattnet i köket. ;)

Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

JensSkoog  
#366910
Mangan skrev:Mina frusna vattenledningar är på vinden och i väggarna! Just nu funkar allt utom kallvattnet i köket. ;)

Ja då är det ju lite svårt med massautskiftning :lol:

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Botvig  
#366918 Det är nog ganska många som inte tänker på detta när de tilläggsisolerar gamla hus.
Isolerar man invändigt kan man få problem med t.e.x. vattenledningar som fryser p.g.a. att isoleringen minskar värmeutsläppet till vind o.dyl.
En termostatstyrd värmekabel utmed dessa ledningar kan vara en bra investering.

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Hema  
#366957 En annan grej, om man vet att med sig att man lätt får frusna rör, så låt vattnet stå och rinna lite. Vatten som är i rörelse fryser inte så lätt.

Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Ängagärdet  
#366990 Var iväg och köpte mig en extra frostvakt innan kylan slog till, dock hjälpte det föga när den låg kvar i paketet i bilen, vattnet frös 😈 Nästa gång ska jag köpa en som är självinstallerande!

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

tallen100  
#366992
Ängagärdet skrev:Var iväg och köpte mig en extra frostvakt innan kylan slog till, dock hjälpte det föga när den låg kvar i paketet i bilen, vattnet frös 😈 Nästa gång ska jag köpa en som är självinstallerande!

Lämna tillbaka eländet :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Fredrik N  
#367005 Dom där självinstallerande sakerna är dyra dom. :shock:

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367010 Värmepistol funkade för mej, inte hålla för nära bara

Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Ängagärdet  
#367027
Flisaren skrev:Värmepistol funkade för mej, inte hålla för nära bara

Gjorde det förra gången... Höll för nära alltså! :???:

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Elfving  
#367028 Jag har töat ispropp i en 32 mm PEM med trädgårdsslang och fullt flöde kallvatten.
Troligen finns bättre metoder men det fungerar.

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#367043 Känner igen detta, tyvärr! Vet att det finns kritiska punkter hos mig där bl.a. inkommande vatten från pumpen ligger grunt pga. berg.
Har varje gång det frusit tänkt skaffa värmekabel, men som ni förstår, "glömt" det efter att man tinat och fått "igång" vattnet.
Har nu efter alltför många gånger med fruset vatten installerat värmekabel. Som tidigare skrivits, lätt att installera och prisvärt, tycker jag iaf! Efterklok kan tyckas.
När jag tinat mina frusna ledningar så har det i en del enkla fall varit passager genom väggar där det frusit och då använt värmepistol. Då det varit värre med längre isproppar har jag tills idag klarat det med slang kopplad till varmvattenberedaren (säkerhetsventilen) och spolat varmvatten in i den frusna ledningen. Det förutsätter att man kan koppla loss ledningen någonstans. Finns ju ångjanne eller ångaggregat att hyra också.
Detta är så irriterande när det återkommer och man inser att man inte tagit detta på allvar.
Nu verkar det vara löst för TS med värmekabel, vilket verkar vara klokt efter första gången det blivit problem.
Hoppas inte det återkommer!

Användarvisningsbild

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

totte  
#367107
Elfving skrev:Jag har töat ispropp i en 32 mm PEM med trädgårdsslang och fullt flöde kallvatten.
Troligen finns bättre metoder men det fungerar.


Går nog bra om man råkar ha nånstans ifrån att få flödet. Men med frusen vattneledning har man inget flöde och om det är mycket längre än 20 meter till grannen så är det kört.

Värmekabel inuti ledningen är grejen. Har man väl fått dit den så fryser det inte. Glömmer man att slå på den så tinar man ledningen ganska snabbt om det skulle ha frusit. Jag installerade det där vi bodde i Västerbotten, där frös det under bjälklaget i torpargrunden. Klarade sig under många år, men gissar att mössen dragit sönder isoleringen runt röret och så började det frysa. Tinade med varmvatten, slang och tratt, men det var ju ett elände varje gång att lossa kopplingar och sen få ihop det.

Avatar Fallback

Re: Vattenledningen frusit, hur tina upp bäst?

Jckssn  
#368034 Såg en VVS-firma som byggt om Classes tapetborttagare med en tunnare slang för att ånga bort ispropparna.
http://www.clasohlson.com/se/Tapetbortt ... ch/40-7022

Går bättre och är snabbare än att hålla ner kokt vatten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).