Traktorer och processorer

diesel-problem

16 inlägg 24723 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

diesel-problem

Lindianerna  
#366740 Hej.
Har haft problem med min valtra 700.
Igår va det ca -15 och jag tog ut traktorn efter att den stått med motorvärmen på i ca en timme.
Traktorn gick i ca 10 min för att sedan dö, likt det varit bränsletorsk.
Köpte idag nytt bränslefilter och skulle byta. När jag fick bort detta så va filtret tomt. Dock syntes det denna sörja som visas på kortet, likt mannagryn.
Är det isbildning?
Eller är det paraffin som separerats från dieseln?
Dieseln är köpt från "vanlig" mack o enligt honom är det "riktig " diesel som inte ska separera sig.
Tagit in det gamla filtret för att se om sörjan tinar.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: diesel-problem

jannee  
#366741 Paraffinutfällning, ganska vanligt förr när det fanns sommar och vinterdiesel.
Bara in med traktorn i värmen så löses allt upp.
Du kan delvis undvika problemet med att blanda in bensin i dieseltanken, även s.k. frostskyddsvätska som t.ex T röd.
Detta problem hade man som chaufför alltför ofta vintertid, på 70 och 80 talet. Då såldes ingen "Norrlandsdiesel" i Skåne.
Vatten är det INTE, vattnet ligger i botten på tanken

Användarvisningsbild

Re: diesel-problem

sundelius  
#366743 Pratade idag med en som har grannfastigheten, han var ute och varmkörde traktorn då han fått problem med iskristaller i dieseln. bränslet var inhandlat på Preem. Låter ju som det kan vara något liknande :???:
Själv köpte jag diselbooster idag för första gången efter alla som skriver om alger här på forumet. Ska motverka det och även smörja mm. Körde i både bilen och traktorn

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

Lindianerna  
#366747 Dieseln är köpt på Preem.... :oops:
Sörjan låg dock i botten på filtret men vill inte tina i värmen... dock bara varit inne i 5 min!

   TS
Avatar Fallback

Re: diesel-problem

Skogen i boden  
#366751 En gammal arbetsgivare köpte finsk fuldiesel, råkade dessutom vara sommar kvalité . Spädde den med fotogen så blev den bättre men nått filter gick det den vintern

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

alias  
#366753
jannee skrev:Paraffinutfällning, ganska vanligt förr när det fanns sommar och vinterdiesel.
Bara in med traktorn i värmen så löses allt upp.
Du kan delvis undvika problemet med att blanda in bensin i dieseltanken, även s.k. frostskyddsvätska som t.ex T röd.
Detta problem hade man som chaufför alltför ofta vintertid, på 70 och 80 talet. Då såldes ingen "Norrlandsdiesel" i Skåne.
Vatten är det INTE, vattnet ligger i botten på tanken


Känns som högriskprojekt om man ska tro vad som skrivs av biltillverkare och motorjournalister i ämnet - ska väl vara risk för motorras även vid låg inblandning av bensin i dieselmotorer?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: diesel-problem

Göt  
#366754 jag köpte diesel på hösten för många år sedan före en prishöjning och fyllde upp några fat på macken och fick samma problem som du. Lösningen var att blanda in lysfotogen i dieseln och det funkade.

Hörde att en av lågprismackarna här runt mej hade kört med sommardiesel för något år sedan, så en del fick ett elände. Lysfotogen eller värmefotogen finns på macken i 5 liters dunkar.
Senast redigerad av Göt mån 18 jan 2016, 19:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

jannee  
#366755 Byt till rätt Bränsle = Circle K = Statoil, Kanadensiskt bolag - de vet vad kyla är :mrgreen: :grin:
Preem har väl annars 15% RME i sin diesel medan Circle K har 5%.
För övrigt går inte RME bussarna i Kalmar när det är kallare än 8 grader, de få byta och köra på vitdiesel.
För övrigt klarar nog motorn bensinen, problemet är bränslepumpen/spridarna, detta löser man med att också slå i tvåtaktsolja.
Preem har nog fått fel diesel, å andra sidan kommer de aldrig att erkänna detta. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: diesel-problem

hlb  
#366768 Problemfri sedan jag gick över till blankdiesel för tre år sedan.

Användarvisningsbild

Re: diesel-problem

stegmaster  
#366769
jannee skrev:Paraffinutfällning, ganska vanligt förr när det fanns sommar och vinterdiesel.

Hmm, så ni har inte sommer och vinterdiesel lengre i Sverige????
Hva har ni då??
Här i Norge har vi åtminstone sommer och vinterdiesel, sågar höst/vår diesel.
Och va jeg vet utan någon RME tillsatser eller annat til trakorer och anleggmaskiner. ¨(grön diesel)
Själv har jag aldrig haft problem med diesel i min traktorer/grävmaskin, och jag gör inget spesielt.
Handlar inn 1200l ca 15 nov, och bara fyller på som vanligt, så antar att det blandas med sommardieselen som finns på tanken, efter et tag.
Dom sista dager har det vore ca -15 och inga problem.
Men jag er nogran med att alltid ha fulla tanker på maskinerna. Fyller varje dag, even om det kanske bara er 10l, så det kanske hjälper, åtminstone på vatten i dieselen.

https://www.statoil.no/cs/Satellite?blo ... inary=true

Användarvisningsbild

Re: diesel-problem

Göt  
#366776
stegmaster skrev:
jannee skrev:Paraffinutfällning, ganska vanligt förr när det fanns sommar och vinterdiesel.

Hmm, så ni har inte sommer och vinterdiesel lengre i Sverige????
Hva har ni då??
Här i Norge har vi åtminstone sommer och vinterdiesel, sågar höst/vår diesel.
Och va jeg vet utan någon RME tillsatser eller annat til trakorer och anleggmaskiner. ¨(grön diesel)
Själv har jag aldrig haft problem med diesel i min traktorer/grävmaskin, och jag gör inget spesielt.
Handlar inn 1200l ca 15 nov, och bara fyller på som vanligt, så antar att det blandas med sommardieselen som finns på tanken, efter et tag.
Dom sista dager har det vore ca -15 och inga problem.
Men jag er nogran med att alltid ha fulla tanker på maskinerna. Fyller varje dag, even om det kanske bara er 10l, så det kanske hjälper, åtminstone på vatten i dieselen.

https://www.statoil.no/cs/Satellite?blo ... inary=true


De flesta mackarna har vinterdiesel året runt... sen har vi ju en biologisk inblandning som ibland inte är så kul

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

valtra mega  
#366781 Stegmaster de modeller på valtra du har är inte så känsliga jag har en valtra 8050 går att köra på ren sommarbränsle till -15 men valtra 153 blir det problem med redan vid - grader fick byta filter för en vecka sedan var ca -25 då men hade redan kört upp flera 1000 liter vinterbränsle men inte bytt filter sedan jag körde med sommarbränsle

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

jannee  
#366794 Var man i Trelleborg, tankade man fullt där - billigast. Inte alls ovanligt att tankarna rymde 1200 liter, och problemen började dyka upp när man kommit i höjd med Örebro. Detta var på 70 och 80 talet. Numera har man inte dessa problem, likadan soppa på varje mack - om man håller sig till samma märke.
Då trixade man lite (körde Scania 141/142), man tog bort filtret i förfiltret (det var där man fick paraffinutfällningen) och pytsade i lite i sugtanken av samma sprit man hade till lufttorkarna. Blev bilen trots detta "lite" trött var det bara till att tippa hytten och byta bränslefiltren, kändes allt lite kymigt i 30 graders kyla. :grin: - och självklart skedde detta ALLTID nattetid :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: diesel-problem

Lindianerna  
#366813 Va nere i källaren nu och kollade till sörjan...
Den hade försvunnit och va nu "ren" diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: diesel-problem

axwell  
#366817
jannee skrev:Byt till rätt Bränsle = Circle K = Statoil, Kanadensiskt bolag - de vet vad kyla är :mrgreen: :grin:
Preem har väl annars 15% RME i sin diesel medan Circle K har 5%.


Det är väl inte mer än två veckor sen en ansvarig på Statoil beklagade att dieseln hade ställt till med problem.
Han lovade att fortsättningsvis skulle det vara 100 % diesel på "statoils" mackar.

Jag tycker det lät konstigt med ett sånt löfte, får alla "statoilstationer" ny leverans varje dag ? :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).