Verkstan

Webastoservice

23 inlägg 13945 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Webastoservice

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36650 Service på Webasto Dieselvärmare.
Jaha då är vi där igen,köldnätterna är i antågande och hur är det ställt med dieselvärmarservicen?Tänkte att denna viktiga och nervbesparande tingest behöver en egen tråd,sätt hit alla knep och tips,bekymmer osv som ni har :D

-Tyvärr så inträffar varje år en del brandtillbud när värmaren tas igång första gången på hösten,se till att rengöra noga runt värmaren och kolla att avgasröret är ok
-Var med när värmaren startar första gången och kolla också efter ev. bränsleläckage
-Om värmaren torkat under sommarn så kan flera startförsök krävas
-Enl. våran servicekille så finns det alltid såna som provar värmaren först när det är -25, jättekul att börja skruva då,ANVÄND VÄRMAREN REDAN I OKTOBER
-Se till att ni har rätt bränslekvalite och byt filter i god tid
-Kolla batterierna och om dom är över 2 år gamla så byt till nya,batterierna är korttidsvara i dag
-Man behöver inte köpa ny maskin för att få fjärrstart med textmeddelande,det är ganska enkelt att eftermontera :D
-Givetvis så ska "glykolprocenten" kollas och tänk på att köldbeständigheten minskar med tiden,en morgon med -30 så kräver väldigt bra kylvätska för att orka pumpa runt genom hytt och ev. värmeslinga i hydraultank.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Thunborg  
#36651 Har nog använt värmaren en månad nu , inte för värmens skull utan för att mota bort fukten på rutorna 8) Vi hade en värmare en gång som inte gick rent, det var mycket svära och krångel 😡 tills service killen fråga om insug-avgas slangarna var lika långa :shock: Vi hade som de flesta bara avgasslang ca 0,5 m . satte lika lång insugslang och värmaren gick rent :lol: så det hade betydelse 8)

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36652 Brännaren består oftast i några huvud grejjer.

Fläkten, Märks om den låter riktigt.
Brännar insatsen. Brukar ge sig med åren, även bränsleröret kan gå av.
Glödstiftet
Temp givare
Cirkulations pump, kan oxå ge sig med tiden.
Bränslepump
Å sen är det en givare väl som känner av att det brinner.

Webasto tiduren är bra då dom har inbyggd felsöknings system som ger felkoder då något jäklas.

Har själv bytt Brännar insats 2ggr, alla givarna, fläkt, cirkpump mm.
Kan va ett hellsike ändå i bland men dom ska köras kontinuerligt även på sommaren just för att dom ska hållas igång. Behöver itne köra dom varje dag på sommaren men typ en gång per vecka skadar inte.
Börjar man riktigt tidigt så får den gå hela sommaren oxå. Bara att man får vädra ur hytten så den blir sval innan man hoppar in.
Man Skonar ju diesel motorn genom att använda värmaren.

Användarvisningsbild

fel på cirkpump?

edge  
#36656 Webaston på 570in startar och går men slår av ganska tidigt utan felmeddelanden, misstänker att det kan vara cirkpumpen som inte pumpar runt som den ska.
Teorin är att den känner av att vattnet blir nog varmt och stänger igen bränsletillförseln tills vattentempen har sjunkit?
tempen på displayen inuti maskinen visar ingen förhöjd temeratur, men webaston och motortempen borde ju ha olika givare eller?

Användarvisningsbild

Re: fel på cirkpump?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36662
edge skrev:Webaston på 570in startar och går men slår av ganska tidigt utan felmeddelanden, misstänker att det kan vara cirkpumpen som inte pumpar runt som den ska.
Teorin är att den känner av att vattnet blir nog varmt och stänger igen bränsletillförseln tills vattentempen har sjunkit?
tempen på displayen inuti maskinen visar ingen förhöjd temeratur, men webaston och motortempen borde ju ha olika givare eller?


Ja kan ju va anntingen pumpen eller att det flödet är strypt eller täppt.
Tror nämligen själv att jag har ett sådant problem på 860:n just nu.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36666 Tror oxå att det är vattenpumpen,felkoden säger väl bara till om det är kortis eller kabelbrott till pumpen?
Räkna med att byta pump men kolla alla slangar först :D

   TS
Användarvisningsbild
edge  
#36668 Om flödet är strypt borde ju vattencirkulationen vara låg även vid motordrift eftersom webasto pumpen borde vara inkopplad på det ordinarie kylsystemet? eller är jag helt ute och cyklar?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#36675
edge skrev:Om flödet är strypt borde ju vattencirkulationen vara låg även vid motordrift eftersom webasto pumpen borde vara inkopplad på det ordinarie kylsystemet? eller är jag helt ute och cyklar?

Slangen mellan värmaren och det ordinarie systemet kan va klämd, sen har du ingen överhettning på diszelmotorn . edge löser överhättnings skyddet på värmaren :?:

Användarvisningsbild
edge  
#36680
Thunborg skrev:
edge skrev:Om flödet är strypt borde ju vattencirkulationen vara låg även vid motordrift eftersom webasto pumpen borde vara inkopplad på det ordinarie kylsystemet? eller är jag helt ute och cyklar?

Slangen mellan värmaren och det ordinarie systemet kan va klämd, sen har du ingen överhettning på diszelmotorn . edge löser överhättnings skyddet på värmaren :?:

Nej ingen överhettning alls, webaston verkar funka som den ska värmer tills webastons givare säger att nu är det varmt,
sen stryper den bränslet tills tempen sjunkit då startar den igen vilket är rätt förfarande vad jag förstår,
men i mitt fall så blir inte kylvattnet i hela maskinen varmt utan bara alldeles i närheten av webaston.
Och inga felmeddelanden alls.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36684 jo men om det inte flödar så värmer ju värmaren tills det är når max temp å sen stänger den av eller går ner å sen startar den väl igen då tempen sjunkit tillräckligt.

Impeller bladen i cirkpumpen borde ju slitas upp med tiden. Det blir ju alltid en del rost å små föroreningar i kylvattnet å det måste ju slita på impellern om den är i plast.

Får ta å kika över min egna en dag för där så blir värmaren å lite på båda slangarna in å ut varma som bara den men sen stänger den av.
Verkar som att det inte flödar där.

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36705 brukar de inte kunna bli skit i cirkulations pumpen? så den inte snurrar är väl en magnet på elmotorn som driver själva pumpen??? eller är jag helt ute å cyklar nu???
har för mig vi hade nått sånt fel för nått år sedan

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36731 alla teorier här låter helt rätt , ...men jag måste få skriva om det värsta helvete jag vart med om , ..som sagt så kommer min maskin från kongsvinger i norge ...med ny motor ... (absolut inget ont om norge ) ... men den var fylld med propylenglykol ?? och jag mekade som vanligt och bytte slangar och fixade tills traktorn var schysst med mina krav :wink: .. och värmaren gick inte då det var 17- grader ... jag kan säga att det var på gränsen , ... jag kör ju med EHTYLENglykol och när dessa blandas finns ingen effekt .. jag testade ..och fick ett resultat på 7 minus ?? då kom jag på det !!! ... men hur f-n skulle jag veta det ? ... så se upp med att blanda dessa olika glykoler :wink: ... nu är det som det ska vara , -36 grader :lol: :lol:

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36732 ett annat tips för att verkligen utnyttja värmaren är att sätta dit en extra cirkulationspump någonstans rent strategiskt ... en pump ligger på runt 2000 sek men den kan ge mycket glädje .... original monterade värmare är oftast dåligt tilltagna , och har du glömt att ställa alla reglage i hytten på full värme så är du rökt :lol: (finns ju inget vatten som går igenom stängda ventiler )

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36736 Vi hade en gång på Valmeten (830) fel på topplockspackningen(std Valmetfel :D ) men i början var läckaget så litet så vi märkte det inte men värmaren j-vlades hela tiden.Han kunde gå flera dar problemfritt för att sen lösa ut värmeskyddet(hade kommit in luftbubblor i ledningen) och det tog åtskilliga dar innan vi fick fast var felet var.Till slut så kunde vi mäta oss till att trycket steg i kylsystemet och då 🧠 Men i början så misstänkte vi faktiskt packningen men eftersom vi inte såg några bubblor så...

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36754 ja fy f-n vilka skumma fel det kan vara ibland , men det ena leder till det andra :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).