Motorsåg och handhållet

Är TrioBrake på väg ut ?

47 inlägg 22384 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sv: Är TrioBrake på väg ut ?

Krokmark  
#366682
SawTroll skrev:
Krokmark skrev:Triobrake är ju något av de bättre innovationer som utvecklats under modern tid avs motorsågar.
QuickStop har jag bara läst om och det verkar vara ett bra system, så varför har inte fler det?


Det vesentligste problemet med Quickstop Super oppstår når du har vent deg til det, og det plutselig ikke virker. Det skjer, og da er det fare! :!:

Men så är det ju med det mesta, bromsarna på bilen, kastskydd, abs, mm...
Däremot är det synd att det inte går kombinera med handtagsvärme.

De gånger jag kört med TrioBrake har jag aldrig upplevt att den skulle vara ivägen.
Vad är det som går sönder?
Det bakre handtaget är väl förbundet med kastskyddet via vajer...?

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366683 Då skulle väl Husqvarna tjäna mindre på sina triobrake-sågar och det faller nog inte i god jord hos kostymnissarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366684 Det bakre handtaget kan gå sönder, om man tappar sågen från traktorn. Har jag hört...

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#366685
Niking skrev:Då skulle väl Husqvarna tjäna mindre på sina triobrake-sågar och det faller nog inte i god jord hos kostymnissarna.
/Niklas

För att få det att se ut som om TrioBrake-sågarna är biligare, räcker det att höja priset på de sågar som inte har. Nu känns det mer som om de väljer att ta extra bra betalt för skydd, för de som prioriterar det. Sedan kan de hävda att majoriteten av sågarna är med triobrake och därför blir de någon hundring billigare...

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366688
Niking skrev:Sedan går det väl inte att kombinera QuickStop med handtagsvärme?
/Niklas


Det i kombination med att den är tungmanövrerad gör nog den svårsåld.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366698
Hema skrev:
Niking skrev:Då skulle väl Husqvarna tjäna mindre på sina triobrake-sågar och det faller nog inte i god jord hos kostymnissarna.
/Niklas

För att få det att se ut som om TrioBrake-sågarna är biligare, räcker det att höja priset på de sågar som inte har. Nu känns det mer som om de väljer att ta extra bra betalt för skydd, för de som prioriterar det. Sedan kan de hävda att majoriteten av sågarna är med triobrake och därför blir de någon hundring billigare...


Då blir det fortfarande större förtjänst på sågar utan triobrake.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366705 Låt helt enkelt var och en välja själva vad dom vill ha.

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366706
Mangan skrev:Det bakre handtaget kan gå sönder, om man tappar sågen från traktorn. Har jag hört...

Mmm man lär sej mycket av att lyssna på andra ;)) ;)

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366709 När kastskyddet introducerades så var det lag på att montera den säkerhetsutrustning som fanns.
Det fick inte arbetas med såg som inte har all möjlig säkerhetsutrustning.

Att inte ha det på en skolsåg eller ung som lär sig är ju som o lifta med en haj!

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366711
tallen100 skrev:
Mangan skrev:Det bakre handtaget kan gå sönder, om man tappar sågen från traktorn. Har jag hört...

Mmm man lär sej mycket av att lyssna på andra ;)) ;)

Kastskyddets bromsband går av ibland. Särskilt om det aktiveras ofta och användaren behöver det.
Sånt skit behövs lika lite fram som bak enligt de som inte vill lära sig nåt nytt.

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#366758
tallen100 skrev:Låt helt enkelt var och en välja själva vad dom vill ha.

Det jag menar är att om priset var detsamma eller till TrioBrakes fördel så hade nog försäljningen sett annorlunda ut. Jag menar vem hade köpt en såg utan handtagsvärme om det var samma pris?

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

tallen100  
#366765
Hema skrev:
tallen100 skrev:Låt helt enkelt var och en välja själva vad dom vill ha.

Det jag menar är att om priset var detsamma eller till TrioBrakes fördel så hade nog försäljningen sett annorlunda ut. Jag menar vem hade köpt en såg utan handtagsvärme om det var samma pris?

Jo det har du rätt i samma pris för båda, men handtagsvärmen är nog lättare att aceptera för handfrusna gamla gubbar än triobrake är. Fast det är en bra säkerhetsdetalj :smile:

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

oxen1  
#366771 Triobrake är super. Känns tomt om man kör en såg utan triobrake. [emoji106]

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

T Landström  
#366775 Det är ju många som dömer ut TrioBrake och tror att det är i vägen...utan att testa...
Sedan så har jag ju en bekant som säljer sågar och han berättar att många som testat TrioBrake kommer och byter in sina andra sågar utan TrioBrake till sågar med...

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Vimekaren  
#366783 .
Senast redigerad av Vimekaren mån 08 feb 2016, 17:17, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).