Motorsåg och handhållet

Är TrioBrake på väg ut ?

47 inlägg 22378 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Är TrioBrake på väg ut ?

Ekis  
#366473 Drar kanske helt fel slutsats eller läser inte ordentligt.
Men när jag kollar på Husqvarnas svenska hemsida så verkar endast 1 av 12 XP-sågar gå att få med TrioBrake. http://www.husqvarna.com/se/forest/prod ... s-xp-saws/

För e-sågarna är det något högre andel med TB på 2 av 8 modeller.

Har för mig att det fanns på fler modeller för några år sen men minns kanske fel?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Fredrik Reuter  
#366478 Spännande tes!
Det kan mycket väl vara så att Trio-brake säljer sämre än utan och att de trappar ner.
Stihl kommer göra samma sak under 2016 enl utsago med deras QuickStop Super, tror det bara kommer finnas på två sågmodeller totalt. Ska luska lite mer i detta.

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366479 Skulle triobrake försvinna, så försvinner ju också incitamentet att köpa Husqvarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

SawTroll  
#366628
Niking skrev:Skulle triobrake försvinna, så försvinner ju också incitamentet att köpa Husqvarna.
/Niklas


Neida, man slipper bare å si "jeg vil IKKE ha en sag med Triobrake". :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Krokmark  
#366631 Triobrake är ju något av de bättre innovationer som utvecklats under modern tid avs motorsågar.
QuickStop har jag bara läst om och det verkar vara ett bra system, så varför har inte fler det?

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366636
SawTroll skrev:
Niking skrev:Skulle triobrake försvinna, så försvinner ju också incitamentet att köpa Husqvarna.
/Niklas


Neida, man slipper bare å si "jeg vil IKKE ha en sag med Triobrake". :mrgreen:


Personligen vill jag se Triobrake på alla bensindrivna sågmodeller, som bör användas till kvistning. Alltså upp till 560/562. Triobrake borde även komma på Jonsereds sågmodeller.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#366640
Niking skrev:
SawTroll skrev:
Niking skrev:Skulle triobrake försvinna, så försvinner ju också incitamentet att köpa Husqvarna.
/Niklas


Neida, man slipper bare å si "jeg vil IKKE ha en sag med Triobrake". :mrgreen:


Personligen vill jag se Triobrake på alla bensindrivna sågmodeller, som bör användas till kvistning. Alltså upp till 560/562. Triobrake borde även komma på Jonsereds sågmodeller.
/Niklas

Instämmer!

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

TheJo  
#366642 Jag är nog för fåfäng för TrioBrake :roll: Tycker det ser för taskigt ut.
Men ge mig något år till så kanske man har vant sig. Är ju en mycket bra uppfinning!

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

SawTroll  
#366665
Krokmark skrev:Triobrake är ju något av de bättre innovationer som utvecklats under modern tid avs motorsågar.
QuickStop har jag bara läst om och det verkar vara ett bra system, så varför har inte fler det?


Det vesentligste problemet med Quickstop Super oppstår når du har vent deg til det, og det plutselig ikke virker. Det skjer, og da er det fare! :!:

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366668 Det är väl inte unikt för QuickStop. När något som man hunnit väja sig vid slutar fungera, så blir det ju genast ett problem. ;-)
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366672 Jo, det är ju samma som med hjälm, kastskydd och andra säkerhetsdetaljer. Så jag antar att trollet kör utan det också, så han inte vänjer sig? ;)

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

550  
#366674
SawTroll skrev:
Krokmark skrev:Triobrake är ju något av de bättre innovationer som utvecklats under modern tid avs motorsågar.
QuickStop har jag bara läst om och det verkar vara ett bra system, så varför har inte fler det?


Det vesentligste problemet med Quickstop Super oppstår når du har vent deg til det, og det plutselig ikke virker. Det skjer, og da er det fare! :!:


Nu har jag aldrig testat quickstop, men håller med av princip. Om jag uppfattat det rätt kan man använda quickstop mer aktivt jämfört med triobrake. Egentligen ska man inte släppa handtaget innan kedjan har stannat, men om man missbrukar det så kan det bli det farligt när quickstop inte fungerar.

Triobrake är väl bra på sitt sätt. Dock så har vi inte köpt det på dem två senaste sågarna, mest på grund av att det inte håller. Efter ett år står man med en triobrake som inte fungerar och endast är i vägen och ökar vikten med ett par hg. Triobrake är precis som kastskyddet mer passiv säkerhet som inte är lika lätt att missbruka som quickstop (som det verkar).

Användarvisningsbild

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366675 Sedan går det väl inte att kombinera QuickStop med handtagsvärme?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#366680
Niking skrev:Sedan går det väl inte att kombinera QuickStop med handtagsvärme?
/Niklas

Så har jag också förstått det.

Avatar Fallback

Re: Är TrioBrake på väg ut ?

Hema  
#366681 Liten fundering. Om anledning till att TrioBrake är påväg bort skulle kunna vara delvis att sågen blir dyrare eller att folk föredrar såg utan. Om det senare skulle vara fallet så borde de isf erbjuda TriBrake för en lägre pris än utan. Då kanske få skulle välja att betala extra för att slippa?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).