Föryngring

Utan markberedning

66 inlägg 29949 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

80-90  
#366419 Planterat i grönris dom sista åren å det ha funkat väldigt bra !!! Inte märkbart sämre än markberede !!!

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

loppan  
#366429 Högläggning med grävmaskin i grönris och sedan plantera täckrot första året funkar utmärkt.
Har markberett 50 ha de senaste åren åt andra och få har fått kopleterings plantera.
På magra marker ger riset näring på lång sikt men försurar på kort.
Skall tilläggas att förutsättningarna är olika runtom i landet,rätt metod på rätt ställe.

Fläckberedning/högläggning med tandskopa verkar även ge bra förutsättningar för självföryngring.

På mindre arealer så kan nog grönrisplanterad barrot funka utan markberedning men markberedning av alla sorter
lönar sig oftast.
Det är dock bara grävmaskin som klarar av markberedning i grönris.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

bgl  
#366438 Åren har gjort mig mer försiktig när det gäller markberedning på bördiga granmarker. Hos oss blir lövuppslaget hysteriskt efter markberedning. Jag tog för några år sen över ett skifte som var markberett 1985. En gammal risig markberedare användes. Det dåliga resultatet kompenserades med att dom körde en gång till mellan de första fläckarna!! Mer lövuppslag går inte att få på ett hygge.
Artikeln i Land är utelämnar en viktig detalj. Gubbarna på bilden försöker gömma skotaren, men det är klart att vid slutavverkningsskotning med en Rottne F10 blir det enklare att undvika markskador än om en storskotare hade använts.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

isteskog  
#366460 På mina hyggen grönrisplanterar jag med Conniflexplantor av den större modellen och jag har fina föryngringar. Men det kräver noggrannhet med att plantera utan markberedning. :smile:

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366601 Jag och svärfar innan mig har grönrisplanterat med täckrot 6-7ha fördelat på 3-4 hyggen de senaste 20 åren. En gång fick vi ganska stor avgång och vi planterade om det med barrot. 1 hygge togs groten bort men markbereddes inte. Sista hygget vi gjorde togs groten bort och markbereddes med grävare.
Jag kan inte säga att nån metod är bättre eller sämre, baserat på våra egna resultat. Mao tror jag att man kan hoppa över matberedning om inte vill/har möjlighet. Man kan få bra resultat ändå.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

T Landström  
#366622 Jag föredrar att plantera när det är markberett... Är man lite slarvig när det inte är markberett så kan man ju missa ytor...
Sedan ökar ju chansen för frösådd av tex tall om det är markberett...
Senast redigerad av T Landström mån 18 jan 2016, 08:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

halvproffs  
#366652 Är det mobiltelefonernas inmatning som ställer till det? JF skrev Matberedning istf markberedning och Landström skrev planera istf markberedning. Skickade själv ett sms utan att läst texten, som tur var var det en snäll o förstående mottagare för det blev riktigt tokigt :grin:

Till saken; Har provat det mesta i planterings väg och tycker inte det varit någon större skillnad utom en gång. Markberedde, planterade tall o gran men i harvspåren blev det ett enormt uppslag av björk som fick bli huvudstam för jag var chanslös mot björken. Blev även mängder med rönn där. Har nu markberett den intilliggande 2ha så nu får man se vad det blir där.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Klanten  
#366716 Om man skippar både markberedning och plantering kan man tänka sig att moder natur har en logik i sitt omlopp.
Först en massa löv efter avverkningen.
Vilket dränerar bra björken sägs ju vara en bra vattenpump.
Sedan om man har risk för infektion av rotröta så får marken en barrpaus och rotröterisken minskar.
Och nu har vi en mer normal vinter det i kombination med miljömålen med mer bioenergi borde tala för mer löv som växer snabbt och i alla fall björk är ju ganska energirik.
Så att skita i alla gamla goda råd och köra "naturligt" kanske kan vara det bästa ?

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

T Landström  
#366724
Klanten skrev:Om man skippar både markberedning och plantering kan man tänka sig att moder natur har en logik i sitt omlopp.
Först en massa löv efter avverkningen.
Vilket dränerar bra björken sägs ju vara en bra vattenpump.
Sedan om man har risk för infektion av rotröta så får marken en barrpaus och rotröterisken minskar.
Och nu har vi en mer normal vinter det i kombination med miljömålen med mer bioenergi borde tala för mer löv som växer snabbt och i alla fall björk är ju ganska energirik.
Så att skita i alla gamla goda råd och köra "naturligt" kanske kan vara det bästa ?


Vi har ett hygge som vi bara ställde fröträd på...ingen markberedning... Har börjat röja där nu... Finns fläckar där det inte växer något...men överlag så har föryngringen lyckats... Så det funkar oxå...men det bör nog vara på rätt sorts mark...

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Hanatorp  
#377663 Jag har planterat två gånger. Ena gången 6000 granar som pluggplantor i grönris. Avgången var ca 100 plantor. Plantorna var behandlade med äldre typ av permetrin. :!:

Nästa gång var efter Gudrun och då markbereddes hygget med fläckmarkberedare, även då 6000 plantor plugg. Resultatet var också mycket bra, men något sämre i en slänt mot SV som drabbades av snytbaggar. Totalt kanske ca 300-500 plantor som gick bort. Plantorna var behandlade med det nya Merit forest.

Största skillnaden var björkuppslaget som var enormt på det markberedda, men måttligt vid grönrisplantering utom på fuktigare ställen. :???:

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

Anse  
#389442 Vad det gäller granmarker har vi föredragit att plantera snytbaggebehandlade barrotsplantor på våren efter avverkningen, utan markberedning. Groten har vi tagit ut på hösten. Eftersom snytbaggen är mest aktiv året efter avverkning har de nysatta plantorna just då bäst skydd, och åren efter har de hunnit växa till sig vilket gör att de klarar kvarvarande snytbaggeangrepp bättre. Där fastigheten ligger i östra Småland är det dock så mycket sten att vi har fått komplettera med jord runt plantorna för att säkerställa att de verkligen ska ta sig. Visst kunde vi markberett, men får då lägga så mycket mer jobb på röjning p.g.a. björkuppslag. Bättre då att lägga större omsorg på planteringen har vi resonerat. I år ska vi dock prova med medelstora plugg+1-plantor för att slippa kånka runt på jord. Har hört både gott och ont om plugg+1 så det är inte utan att man är lite fundersam över hur det ska gå.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

molnia  
#389491 Riktigt intressant ämne!
Har tänkt på detta en del. Har funderat på allt arbete att motverka körskador och sedan på allas inrådan gå lös med en markberedare över hela marken. Sten som förut knappt syntes står idag på högkant. Det ska ha gjorts studier på markbredningens inverkan på uppkomst av sly. Undrar om den går att hitta..

Avatar Fallback

Re: Sv: Utan markberedning

Bengt.Svensson  
#389494 Jag brukar inte markberedning, mest pga blockig terräng och bortsett från att det är svårt att göra vettiga spår så vänder aggregatet bort mycket av den lilla jord som finns mellan stenarna.
På vissa ställen har jag fått gå tillbaka och hjälpplantera men det beror på betning och inte snytbaggar. Till saken hör att jag oftast låter hygget vila ca 3 år innan planteringen.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

halvproffs  
#389496 Ska hämta Conniflexplantor imorgon och så snart som möjligt plantera dom i ett markberett område, ca2ha. Har bara markberett en gång tidigare och som ni skriver, enormt med sly. Annars har jag planterat utan beredning och det har gått bra. Vi får se hur det här blir!?

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

jannee  
#389505 Hjälpplanterat med plugg 1 plantor 2 år efter jag satt vanliga täckrotsplantor. Kan i dag inte se någon skillnad = plugg 1 plantorna växer MINST lika bra som täckrotsplantorna.
Personligen uppfattar jag plugg 1 plantan som den säkraste plantan att sätta = tar sig bäst med minst ansträngning.
Kör bara ned spaden, viker undan, trycker ned plantan, drar bort spaden - klart :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).