Skördare

valmet skördare med minispakar

25 inlägg 15972 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

valmet skördare med minispakar

Pär M  
#36574 finns det nån som vet var man få reda på vad alla (5 )knapparna på varje spak
har för funk kan ju vara bra vet å memorera innan man åker till skogen



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#36579 Är det dasaspakarna så kan du få reda av mig 8)
Men inte förrän jag sitter i maskinen :oops:
Svårt att säga på rak hand, det sitter i ryggmärgen när man håller i dem...
Misstänker dock att valmet kastat om några funktioner... brukar tillverkare göra.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#36589 Hej,
En variant bifogas, oklart vilken manual det kommer ifrån, men är ganska säker på Valmet och skördare... :wink: 8)

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#36591 Ah, skit också, missade överskriften att det var minispakar.
Då har iaf jag ingen mer info.
Skriv en rad om ni vill att jag ska ta bort bilagorna, ursäkta!

Användarvisningsbild
Valmet Anders  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36594 inga problem, det sitter klisterlappar på baksidan spaken somman ser hur funktionerna sitter, förövrigt tycker jag att minispakarna funkar klockrent, har kört med dem sedan 2004 på vår 911.1

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36608 På Rottne 5000 med dom spakarna så har jag:

Träd avslut och öppning av aggregat---------------Sortiments knapp
pullsöppning av knivar------------------------------------Massa knapp
Såg------------------------------------------------------------Modul kortning
Tillt upp------------------------------------------------------Stopp knapp
Till ner--------------------------------------------------------Matnings/auto appteringsstart

Vänster tummvippa utskjut.
Höger tummvippa är en hel vetenskap:
Höger tummvippa öppna/stäng av aggregat och halvvägs intryckt vippa så kan jag köra nedre kniv manuellt öppna/stäng.
Jag har även en extra kap i höger tummvippa.
Det är även trädavslut i den oxå.

Skriv in era oxå sen så vi kan jämföra.

Användarvisningsbild
Fredrik Reuter  
#36618 Skam den som ger sig. :wink:
Visste jag hade lite mer info, och det kommer här om det kan vara till nån nytta?!

Rottne 2004, DSP 4000

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36620 Lånar tråden för en liten fråga,om nån vet?
Va kostar det att sätta i dasa spakarna med knappar på i en rottne med dsp 4000? Har vanliga minispakar nu med dom gamla dsp paletterna.

Avatar Fallback
Pär M  
#36634 var inte dom där valmetspakarna jag tänkte på de är dom små med 5 små knappar på framsidan och sen har dom väl en större typ av vick knapp på sida som man kör med tummen vet ju inte vad spakarna heter på fackmessit språk men hoppas nån fatta endå

   TS
Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36648 ett tips är att fråga han som kör nu många ändrar om några funktioner nämligen. Du kan ju hoppas att det finns sekvens box så du kör automatiken med agg.stäng

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#36670 Är inte samma funktioner i valmet som i rottne.

Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36687 jag skrev lite om valmets minispakar i en annan tråd ganska nyss. Kolla runt lite.

Som jag skrev där så finns det inte många maskiner som har samma setup utan dom flesta brukar köra sin egna versioner, vilket inte är nån höjdare för en servicetekniker kan ju inte provköra eller nåt...

Vems maskin ska du köra? "Provkörning" eller har du fått chans till jobb/ny maskin kanske?
Ang. sekvensbox så tror jag att dom alla flesta nyare, typ .3, har sekvens box. I dom allra nyaste .4 modellerna ligger det inbyggd i alla datorer, alltså i maxiexplorer.
Jag skulle kunna lägga utt hur mina knappar sitter men det är knappast nån mening då jag i princip vet at jag är ensam om den placering då jag själv har bestämt den...

hör av dig om du undrar nåt mer.

Avatar Fallback
Pär M  
#36697 ok förstår att det blir lite knepigt om att ha olika funk på olika knappar , ska nog köpa en maskin men vet inte vad just nu tj 970 eller en valmet 901.3 4 hjulig tj ha jag kört en del så de är inga problem men jag har sett många ha små spakar i sina valmetar så jag tänkt bara om man kund memorar lite knappar hemma före man drar igång

   TS
Avatar Fallback
zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36706 vad har du tänkt dig för aggregat på valmeten isåfall?
Själv tycker jag att minispakar är en väldigt bra lösning, både ergonomiskt och ekonomiskt.
berätta gärna dina upplevelser efter provkörningen=)

Avatar Fallback
Pär M  
#36735 ej inte 330 är nog så litet så de blir nog 945 el 350 ska ju oftast köra gaalring eller klen slut av

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).