Motorsåg och handhållet

McCulloch kedja, erfarenheter?

23 inlägg 9473 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366145 Det var alltså inte en enda en som höll med mig om att det var en rätt ball stubbe jag fick till? :lol:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

JensSkoog  
#366156
Tjita1 skrev:Det var alltså inte en enda en som höll med mig om att det var en rätt ball stubbe jag fick till? :lol:

Visst va det en rätt "ball" stubbe, (vad nu än ball betyder :lol: ) @Tjita1
Tänkte när jag såg den att du har kapat så det inte står mycket igen över marken, och att det
måste har varit tufft för kedjan.
Det är en sälg?? Finner ofta att det finns mycket
skit och jord i sprickarna nära marken, så jag gör
högstubbar som ger många skott och mat
till älg och rådjur nästa år :wink:

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366184 Hassel, faktiskt. Den står på våran tomt, så det var liksom inte meningen att det skulle komma nån och äta på den. Jag var tillochmed så bestämd i den frågan att jag letade rätt på vad jag hade kvar i ecoplugg och "monterade". Något jag förövrigt vill råda till att man skaffar i förväg innan man försöker ta ner en Rönnsumak, om man skulle vilja bli av med den, för jag har aldrig sett nåt dylikt till att skjuta rotskott. Vi hade små rönnsumaker växande uppemot 15 meter ifrån stubben efteråt.... Ogräs!

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

JensSkoog  
#366192
1452926663_hassel.jpg

Tjita1 skrev:Hassel, faktiskt. Den står på våran tomt, så det var liksom inte meningen att det skulle komma nån och äta på den. Jag var tillochmed så bestämd i den frågan att jag letade rätt på vad jag hade kvar i ecoplugg och "monterade". Något jag förövrigt vill råda till att man skaffar i förväg innan man försöker ta ner en Rönnsumak, om man skulle vilja bli av med den, för jag har aldrig sett nåt dylikt till att skjuta rotskott. Vi hade små rönnsumaker växande uppemot 15 meter ifrån stubben efteråt.... Ogräs!

Vände din bild, och då såg jag bättre, ja. I.ö. är hassel bra ved :wink: Har kommit
ner på lite av den nu i mitt vedlager, och den värmer mycket bra. Men den
är skit att hogga. Undrar om Ecopluggen tar det hela??

När jag ska göra "skithogst" som det där, har jag på ett gammalt
svärd och en kedja som nästan är slut. Bättre än att försämra grymrustingen :wink:

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

anersimyra  
#366199
Tjita1 skrev:Hassel, faktiskt. Den står på våran tomt, så det var liksom inte meningen att det skulle komma nån och äta på den. Jag var tillochmed så bestämd i den frågan att jag letade rätt på vad jag hade kvar i ecoplugg och "monterade". Något jag förövrigt vill råda till att man skaffar i förväg innan man försöker ta ner en Rönnsumak, om man skulle vilja bli av med den, för jag har aldrig sett nåt dylikt till att skjuta rotskott. Vi hade små rönnsumaker växande uppemot 15 meter ifrån stubben efteråt.... Ogräs!

Har du ecopluggat nu på vintern.. :?: :mrgreen: :smile:

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366207 Det sägs fungera året om. Tål att se. Sen hade jag inte så många kvar heller, men det märks väl om det funkar eller inte..

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366746 Det var väl då själva... Nu skar noshjulet på svärdet istället... Pekka.. Det har ju bara hållit i 10 år och för typ 100 kubik ved...

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366842 Tyckte förresten inte den var särskilt hård att fila, men den håller betydligt bättre (iallafall till första filningen) än den jag hade på innan, så lite hårdare är den kanske.

Sen upptäckte jag att om man sätter kombifilmallen på rätt håll (efter att man har skrapat bort det torkade sågspånskladdet som satt över pilarna) så blir det rätt stötvinkel varje gång, till skillnad mot om man slumpmässigt väljer hur man sätter den.. ;)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).