Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ödbjörn och andra småskotare...

347 inlägg 183328 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#6698 Är det nån där ute som vet hur midjelåset på Ödbjörn skotarn är skapt?

Snålt att det försvann på Snorren. Med tanke på hur lätt den är om arslet när man har litet lass.

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9960
slagdala skrev:Då du kör en Snorre/Ödbjörn på vägen kopplar du loss drivaxeln i bakaxeln och framme i midjan. Det går ju dock inte man ska ut på väg med fullt lass.
Det är kedjedrift i boggielådorna.


Hej Slagdala.Jag undrar om du kan förklara lite närmare.Kedjorna i booggielådorna snurrar om jag förstår saken rätt hela tiden liksom bakaxeln?Finns det någon ömtålig kardanknut eller reduktionslåda på kardanaxeln till bakaxeln på Snorre/Ödbjörn?
cpt.Kirk.

Avatar Fallback
pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#9967 Jo det sitter en kardanknut som du kan koppla loss. Enligt instruktionen ska man göra det vid körning på högväxel. Lite jobbigt då man har fullt lass....!
Kedjorna snurrar om hjulen snurrar, dubbla kedjor på senare modell...

Användarvisningsbild
cpt.Kirk  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#10003 Hej Slagdala.Tack för svaret.
MVH cpt.Kirk.

Avatar Fallback
pnaib  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28363
Bild

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#28601 Det som gör snorre/ödbjörn så dyr är väl att det är så ovanligt med skotare i den storleksklassen,nåt mellan blondin,minibrunett,810,820 och tex vikmek.

Hade varit skoj å testa å köra en sån. hade nog varit fint å haft en efter 2004 an,skulle funnits i modernare tappning å så skulle ackordet varit högre om d skulle gå ihop sej. Men de hade nog kunnat bli riktigt fina första gallringar :) . Undrar om folk kan tänka sej ett lägre netto på gallringen å få mindre stickvägsareal,ja vill ju gärna tro det nu i spåren efter stormarna. Här hemma i gallringarna kör vi inga fordon som är bredare än 2,20 iaf(= rottne 2004 och valmet 6300+11 tons drivkärra)

Ja pratade me en granne som haft en snorre som kört hos sej för länge sen..va kanonnöjd med de(d va meningen d skulle komma en blondin först men han satte stopp för de för han tyckte den va för stor).

Han körde iaf upp vagnen på en dolly för att spara på kedjorna i boggien.

Avatar Fallback

Snorre

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35990 Tycker det verkar som att andrahandsvärdet står sig mycket bra på både snorre och ödbjörn.Är det några fler här på forumet som har erfarenhet av snorre?

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36377 Bild RK 66 Snorre

Avatar Fallback

Snorre bild

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36383 Trevligt med en Snorre bild .Såg väldigt fin ut.Är den till salu? Är det din? Är det en nyare version med dubbelkommando?

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36445 Visst är den gul och fin, pappas lilla skogsmaskin.
Tror den är från -84 eller om det var 87 rentutav. Dubbelkommando har den i alla fall.
Än så länga har vi den kvar.
Men blir det aktuellt att göra av den så vet jag ju att intresse finns.

Användarvisningsbild
kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36593 Jag körde Ödbjörn i Tyskland slutet av sjuttiotalet. Det var en liten smidig
maskin men det var för liten motor om man hadde lite motlut.Vi hadde mycke motlut så vi körde upp på serpentinvägar och rakt ner när vi lasstade.
Man var tvungen att koppla bort kardanen i högväxel för det var en lång kardan utan lagring och blev varvet för högt så blev kardanen som en banan,
jag har provat det också. På vägtransport sparade man två växlar om man stägde klimatanläggningen för så mycke kraft tog kompresorn på den lilla motorn.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36616
JoRu skrev:Visst är den gul och fin, pappas lilla skogsmaskin.
Tror den är från -84 eller om det var 87 rentutav. Dubbelkommando har den i alla fall.
Än så länga har vi den kvar.
Men blir det aktuellt att göra av den så vet jag ju att intresse finns.



Den såg ju ut att va i riktigt bra skick. Är den omlackad/renoverad eller har den inte gått så mycket? Nån som vet när dom slutade tillverkas förresten?

Avatar Fallback

Snorre

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36699 De tillverkades fram till 1992 i Gävle.

Avatar Fallback

Re: Snorre

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36721
skotartokig skrev:De tillverkades fram till 1992 i Gävle.


Men slutade dom inte tillverka 430 i början av 80-talet,byggde dom på beg 430 i slutet då?

Avatar Fallback

Snorre

skotartokig  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36745 Dom byggde på begagnade 430 och renoverade dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar