Motorsåg och handhållet

Autotune vs. M-tronic

101 inlägg 42497 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#365841
Ferguson system skrev:
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈


Har du prøvd å la saga gå på tomgang i noen minutter for å resette autotune, for så å kjøre den på full gass i stokk til saga går bra?
Jag har provat allt och lite till. Konstruktionen håller inte måttet helt enkelt, många med exakt samma symtom har fått byta förgasare, inte bara en gång utan tre gånger utan resultat. Får man ändå en som går så är de ju slut inom några månader vid heltidskörning.. 😈

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365847
anersimyra skrev:Det där mtronik och autotune kan de stoppa upp i skithålet, min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula. I dag tog jag fram 346:an som är en riktig såg. 550 ska fan få sig en tur över balkongräcket.. 😈 😈 😈

Hade jag haft en balkong så skulle min 241 få gå samma väg. Men jag kan ju alltid drämma en yxa i den. 😈

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#365859 Låt oss filma våra " lustmord ".. :D

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365861 Kast med kass motorsåg kan bli en framtida OS gren om det fortsätter såhär :grin:

241 är ju iaf en gammal och säkert väl använd såg så att den krånglar får man räkna med.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

traktorz  
#365938
anersimyra skrev:... min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula.
...
Jag har provat allt och lite till. Konstruktionen håller inte måttet helt enkelt, många med exakt samma symtom har fått byta förgasare, inte bara en gång utan tre gånger utan resultat. Får man ändå en som går så är de ju slut inom några månader vid heltidskörning.. 😈

Håller med om att en 346 med förgasaren optimerad för en kall vinterdag, snabbare gör jobbet från en kallstart.

Men att en Stihl med M-Tronic eller en Jonsered med CarbControl, behöver nån minut på sig att först bli varm, annars stannar sågen vid gaspådrag. Kan tillägga att jag undviker ställa om våra sågar mellan sommar och vinterlägen, ty mer skräp samlas därmed i förgasarutrymmet.

Just nu har utetemperaturen legat stadigt kallare än 25 minus, så för att överhuvudtaget köra en såg, rekommenderas att man har en varm termos med kedjeolja att fylla på med vid behov. Handtagsvärme är guld som vanlig käpphäst förstås.

Uppskattar ändå att vi inte behöver skruva på förgasarna mellan sommar och vinter, på de nyaste sågarna. Fast vår MS362C-Q mår nog bara bra av att kunna ge en fetare bränsleblandning med klyvkedjan förstås.

- Du har väl inte tankat rapsolja i bränsletanken, så det är därför sågen går dåligt? Jag har provat själv på både Stihl och Jonsered, ingen går särskilt bra efteråt. Byte av tändstift och sotning av kolv & cylindertopp nödvändigt.

Tar dig på orden om att du provat allt ...
-Ett tips då kanske, varför inte en Jonsered CS2253WH? Eller en annan individ liknande din problemsåg, Husqvarna 550XPG?

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Tjita1  
#366000 Vad ska man då köpa för såg, om det är skit med både HVA, Stihl och Jonsered? Makita? AL-KO?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366006
traktorz skrev:
anersimyra skrev:... min 550 går vid temperaturer kring nollan och kallare inte bättre än en skräpsåg från Jula.
...
Jag har provat allt och lite till. Konstruktionen håller inte måttet helt enkelt, många med exakt samma symtom har fått byta förgasare, inte bara en gång utan tre gånger utan resultat. Får man ändå en som går så är de ju slut inom några månader vid heltidskörning.. 😈

Håller med om att en 346 med förgasaren optimerad för en kall vinterdag, snabbare gör jobbet från en kallstart.

Men att en Stihl med M-Tronic eller en Jonsered med CarbControl, behöver nån minut på sig att först bli varm, annars stannar sågen vid gaspådrag. Kan tillägga att jag undviker ställa om våra sågar mellan sommar och vinterlägen, ty mer skräp samlas därmed i förgasarutrymmet.

Just nu har utetemperaturen legat stadigt kallare än 25 minus, så för att överhuvudtaget köra en såg, rekommenderas att man har en varm termos med kedjeolja att fylla på med vid behov. Handtagsvärme är guld som vanlig käpphäst förstås.

Uppskattar ändå att vi inte behöver skruva på förgasarna mellan sommar och vinter, på de nyaste sågarna. Fast vår MS362C-Q mår nog bara bra av att kunna ge en fetare bränsleblandning med klyvkedjan förstås.

- Du har väl inte tankat rapsolja i bränsletanken, så det är därför sågen går dåligt? Jag har provat själv på både Stihl och Jonsered, ingen går särskilt bra efteråt. Byte av tändstift och sotning av kolv & cylindertopp nödvändigt.

Tar dig på orden om att du provat allt ...
-Ett tips då kanske, varför inte en Jonsered CS2253WH? Eller en annan individ liknande din problemsåg, Husqvarna 550XPG?
Nej någon rapsolja har jag absolut inte slagit i bensintanken.. :lol: sågen går som sagt väldigt bra sommartid men håller inte måttet vid kyla, den går vid temperatur från ca noll lika " bra " som en billig såg inköpt på ett storvaruhus.. 😡

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366009 Makita/Dolmar är helt ok.
AL-KO har nog inget annat än konsumtions sågar.

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366033 som sagt..Dolmarn susar på i alla väder.. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366049
Tjita1 skrev:Vad ska man då köpa för såg, om det är skit med både HVA, Stihl och Jonsered? Makita? AL-KO?


Både Stihl och Hva har sågar med vanliga förgasare och med bra kvalitet överlag. Vad ska du ha sågen till?
Jobbar man som huggare så har man andra krav än om man bara hugger lite i sin egna skog ibland, eller om man bara står på vedbacken.

Nu vet jag inte om Hitachi/Tanaka har någon större såg men de mindre går fint och känns helt ok i kvalitet.

traktorz skrev: Håller med om att en 346 med förgasaren optimerad för en kall vinterdag, snabbare gör jobbet från en kallstart.


Men är inte det där precis vad som ska vara Autotunes fördel, att den själv ställer om sig optimalt?
Anersimyra skrev inte heller nåt om att 346'an var vinteroptimerad, jag läste det som att han bara tog fram den från gömman och körde.

Hva fixar säkert både Autotune och friskluftsmotorerna men det är trist att de släpper ut maskiner som inte är tillräckligt väl beprövade, även om det påstås vara utprovat av proffs.
Jag köpte en 355 FXT röjsåg och den var mer på verkstan än i arbete, som väldigt många andra 355'or, till slut fick jag ut en ny 555 istället. Men även den stannade när man vred på sågen innan förgasaren byttes. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

anersimyra  
#366051 Varken min 346 eller Dolmarn behöver " vinterfjantas " med, man tankar och drar i snöret..punkt slut.. \M/

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

johan eriksson  
#366056 Som en såg ska vara :D :-BD

Användarvisningsbild

Re: Sv: Autotune vs. M-tronic

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366059 Min Stihl 241 M-tronic har aldrig "fjantat" sig. Går som en klocka varmt som kallt. Enda gången den stannat är om man startar kallt o drar på gasen för snabbt, den vill ha 4-5 sek i startläget om det är minus ute.
Har nog aldrig dratt mer än 2 ryck vid kallstart, kanske 3 nån enstaka gång, sen är det start på första hela dagen.

Nu i vindfällena har jag haft 18" på 346an o jag blir småirriterad varje rotkap för i jämförelse får man ju dra som en idiot för o få liv i den. Ska sägas att det är gamla versionen utan primer.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Autotune vs. M-tronic

Tjita1  
#366069 Upplever ni att Stihl är ett bättre köp än Husqvarna map Autotune?

   TS
Avatar Fallback

Re: Autotune vs. M-tronic

röjar kalle  
#366074 Släpp det där med autotune köp en såg utan sånt där tjafs köp dolmar anersimyra är ju nöjd med sin och han är yrkesman.Så han borde ju veta, så slipper du att sitta och gnälla här på forumet efteråt. :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).