Motorsåg och handhållet

McCulloch kedja, erfarenheter?

23 inlägg 9477 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#363990 Skulle köpa kedja på Jula, men dom var slut, så jag gick in på Bauhaus och hittade denna. Nåt att ha?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

traktorz  
#363995 Står det Carlton Narrow Kerf på länkarna? Motsvarar Husqvarna H30, eller Oregon 95VPX. Funkar säkert bra, se som vanligt till att skärtänderna är riktigt slipade.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#363998 Ah, är det det det står för? Carlton NK står det.

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#365993 Satte på den och körde lite idag. Vass var den allt, men jag tyckte den var lite aggresiv. Har inte mätt, men jag tror ryttarna är lite i minsta laget. Lyckades iallafall åstadkomma den här ganska spektakulära stubben..

Edit: Och bilden är som vanligt av nån jävla anledning uppochner, fast den var på rätt håll i datorn....

   TS
Avatar Fallback

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

alias  
#365995 Vet inte om det var en slump eller ej, men sist vi använde Carltonkedjor (tror det var beställt via Swedol) så var dessa betydligt svårare att fila jmf med Husqvarnas eller Oregons kedjor (kändes som att filen mest gled ovanpå istället för att arbeta sig in i metallen). Detta var ett antal år sedan, men har inte vågat testa Carltons kedjor sedan dess - i vart fall var det inte en enskild kedja utan samtliga kedjor vi fick hem ur den batchen var likadana.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366010 Carlton och Stihl är lite hårdare i tanden. Med bra och ren fil är det inga problem.

Avatar Fallback

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

alias  
#366013
Mange skrev:Carlton och Stihl är lite hårdare i tanden. Med bra och ren fil är det inga problem.


Kör Stihls kedjor på MS200:an, men dessa är lätta att fila i jämförelse med Carltonkedjorna jag stött på.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366015 Jag kan återkomma med rapport när det blir dags att fila. :)
Den senaste jag hade på var dock en Partnerkedja ("Hobbycut"), och förutom att den höll skärpan ungefär 5 snitt i taget försvann dessutom halva tanden med två drag på filen, så jag har svårt att se att det kan bli sämre iallafall..

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366018 Man kan nog säga att Oregon är "mjukast" och Carlton "Hårdast. Stihl nåt mittemellan.

Partner och McCulloch var samma märke och ingår i Husqvarna. Nu finns inte Partner mer.
Denna är nog ungefär samma.
Ser ut som en av kedjorna i Carltons serie.

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Tjita1  
#366020 Partnerkedjan står det dock inte Carlton på. Å andra sidan kanske det är nåt annat B-märke, man vet aldrig. Den låg iallafall i en Partnerlåda i ett hör i källaren. Oregonkedjorna har hålet i varannan drivlänk som ju är symbol för PIXEL/1,3 mm vad jag har förstått, så en sån var det åtminstone inte. Sanslöst mjuk var den iallafall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

anersimyra  
#366034
alias skrev:Vet inte om det var en slump eller ej, men sist vi använde Carltonkedjor (tror det var beställt via Swedol) så var dessa betydligt svårare att fila jmf med Husqvarnas eller Oregons kedjor (kändes som att filen mest gled ovanpå istället för att arbeta sig in i metallen). Detta var ett antal år sedan, men har inte vågat testa Carltons kedjor sedan dess - i vart fall var det inte en enskild kedja utan samtliga kedjor vi fick hem ur den batchen var likadana.

MVH
Alias
Carlton som kanske mer är en konsumentkedja verkar ha ett tjockare kromlager än Oregon standardkedjor, tråkiga att fila är de i vart fall.. :???:

Avatar Fallback

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

röjar kalle  
#366068 Det är nog för att dom skall hålla skärpan längre så är nog tänket Multicut om herrarna har hört talas om har ett tjockare kromlager för att hålla skärpan längre i förorenat virke. :-BD

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

anersimyra  
#366097 Så heter det ja..multi cut. :-BD det är bara att det där " cutet " inte riktigt vill infinna sig.. :D

Användarvisningsbild

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

Mats_Orberga  
#366107 För några år sen använde jag filar från Carlton. De var riktigt bra och höll länge. Det kanske var för att matcha de hårda tänderna. Jag använde dem bara på helt vanliga oregonkedjor. Vill minnas att de var ganska grovhuggna.

Avatar Fallback

Re: McCulloch kedja, erfarenheter?

röjar kalle  
#366109
anersimyra skrev:Så heter det ja..multi cut. :-BD det är bara att det där " cutet " inte riktigt vill infinna sig.. :D

Så är det att bli gammal det inge fart i cutet. :wink: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).