tor 14 jan 2016, 19:14#365782
traktorz skrev:570 & 576XP (den senare med dubbla kolvringar) var de första av Husqvarnas sågar med AutoTune, se relevant IPL.
Gissar att den här videosnutten av obskyr härkomst, främst är tänkt att illustrera AutoTune och dess fundamentala adaptiva funktion med "lean out".
Hos den här förgasarstosen ligger såväl friskluftsinsuget som bränsledito i horisontalplanet. Vad jag kan ytligt se, illustreras det i klippet, med skilda förlopp i förbränningscykeln.
Kanske finns det andra klipp som bättre illustrerar Strato-tekniken?
50 sekunder in i den här filmen är det tydligaste exemplet jag sett, det är inte en Husqvarnamotor men tekniken är likadan:
I teorin en jättebra lösning för att minimera pumpförluster i 2-taktare men marginalerna är små och med stora tillverkningsserier blir det per automatik olika stora toleranser i början och slutet av en omgång, om det sen är en del av orsaken till motorhaverier på Hva-sågar vet jag inte. Husqvarna lär ju säga att det inte är så.
Lek med tanken att en del av den rena luften spär ut luft/bränsle-blandningen i vevhuset pga överlappning mellan portarna (pga slitna verktyg eller andra toleransfel), det ger högre temperatur i cylindern pga för mager blandning och det slutar med skärning.
Alternativ två till skärningarna är att autotune inte fungerar som tänkt och kör med för mager blandning i vissa lägen, men så är det nog inte enligt Hva.
Alternativ tre är att luftintagen är för dåliga och släpper in luft som magrar blandningen, troligen är inte det heller skälet till skärningarna enligt Hva.
Fler alternativ kan inte jag se, de friskluftsmotorer som jag har sett som har skurit har varit sjukt repiga i kolven, hela vägen runt, sånt man bara sett på äldre sågar när nån råkat tanka ren bensin i dem. Så nånting är det ju som inte klaffar riktigt.
Jomenvisst...