Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416090 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Fredrik Reuter  
#297737
Anders_S skrev:Ett litet hemmabygge.



Här är del två i storyn om den hemmabyggda miniskotaren.


Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

rikard_e  
#297745 Smidig liten maskin, tänk om alla stickvägar såg ut såna!
Och där ser vi ett riktigt exempel på varför jag aldrig hugger fallande massavedslängder i gallringar!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hassman  
#297834 Angaende kedjestrackare; borde man inte kunna tillverka en strackare av samma typ som anvands till kamkedjor pa bilar/motorcyklar?

En sadan tar mycket mindre plats och borde vara billigare an en med drev och lager, eftersom kedjorna ska ga i oljebad sa borde det fungera utan att slitas ut.

http://atlanticz.ca/zclub/techtips/expl ... %202nd.gif

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anastasia  
#325149 tell me who the manufacturer angular gear http://www.faguspraha.cz/editor/filesto ... AG1040.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327461
x.JPG

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#327462
Skärmklinpp.JPG

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ulfgustav  
#327504 [quote="Hassman"]Angaende kedjestrackare; borde man inte kunna tillverka en strackare av samma typ som anvands till kamkedjor pa bilar/motorcyklar?
En kjedjesträckare som en kamkurva hade redan Aktiv skogsmaskiner för 30 år sedan, det var en kostnadseffektiv, platsbesparande och väl fungerande lösning

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogstomte  
#364242 Tänkte på det där med kedjesträckare. Skulle det inte vara enklast och hållbarast att ha en excentrisk hylsa runt hjullagringen? När man vrider hylsan justerar man spänningen på kedjan. Eller är mina tankar excentriska? Att ha spännhjul och liknande i boggilådan känns som det har högre strulfaktor.

Mycket tal om spänningar i transmissionen men tycker ni tänker för platt, alltså plan mark. I skogen går det ju upp och ner vilket ger stora skillnader i åkt sträcka. Kolla bara på en vanlig skotare när boggin går över ett hinder, hjulen kasar lätt en - två dm under resans gång. Tänk nu att det ligger kedjor på hjulen och de gräver ner sig i en stubbe :-T 🙏

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

skogshasse  
#364311
Skogstomte skrev:Tänkte på det där med kedjesträckare. Skulle det inte vara enklast och hållbarast att ha en excentrisk hylsa runt hjullagringen? När man vrider hylsan justerar man spänningen på kedjan. Eller är mina tankar excentriska? Att ha spännhjul och liknande i boggilådan känns som det har högre strulfaktor.

Mycket tal om spänningar i transmissionen men tycker ni tänker för platt, alltså plan mark. I skogen går det ju upp och ner vilket ger stora skillnader i åkt sträcka. Kolla bara på en vanlig skotare när boggin går över ett hinder, hjulen kasar lätt en - två dm under resans gång. Tänk nu att det ligger kedjor på hjulen och de gräver ner sig i en stubbe :-T 🙏


hur har du tänkt att man ska låsa fast hylsan så den inte snurrar? hur mycket ska den kunna sträcka?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364650 Fast du har ju två lager så du måste ha två excentriska hylsor som du måste justera exakt likadant för annars så kommer hjulaxeln stå snett.
Inte helt lätt tror jag. Sen vill du kunna justera kedjesträckaren under kedjans liv och då måste du lyfta maskinen, sannolikt plocka av däcket för att justera.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365472 http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... aid=120780

Ett alternativ om man inte vill bygga själv? Storlek som en ATV om man ser på vagnen.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#365504
T24X4 skrev:Ett alternativ om man inte vill bygga själv? Storlek som en ATV om man ser på vagnen.


Snäppet bredare i vart fall, som en 3-4 tons vagn.
Snålt med information och fotot i starkt motljus.

Kan vara OK ändå ?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogstomte  
#365658
skogshasse skrev:
Skogstomte skrev:Tänkte på det där med kedjesträckare. Skulle det inte vara enklast och hållbarast att ha en excentrisk hylsa runt hjullagringen? När man vrider hylsan justerar man spänningen på kedjan. Eller är mina tankar excentriska? Att ha spännhjul och liknande i boggilådan känns som det har högre strulfaktor.

Mycket tal om spänningar i transmissionen men tycker ni tänker för platt, alltså plan mark. I skogen går det ju upp och ner vilket ger stora skillnader i åkt sträcka. Kolla bara på en vanlig skotare när boggin går över ett hinder, hjulen kasar lätt en - två dm under resans gång. Tänk nu att det ligger kedjor på hjulen och de gräver ner sig i en stubbe :-T 🙏


hur har du tänkt att man ska låsa fast hylsan så den inte snurrar? hur mycket ska den kunna sträcka?


Bästa låsningen är ju en kona som man trycker in i motsvarande kona på hylsan. Ett enklare alternativ (att tillverka) är en fläns på hylsan som man kan klämma med en stor bricka som är bultad runtom.

Ska man ha 1" kedja så bör man ju kunna sträcka minst en halv länk (25,4mm) /2 =12,7mm rörelse. Gör man excentern med 10mm offset behöver man inte vrida så mycket, varför kommer i nästa svar.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

Skogstomte  
#365659
Anders_S skrev:Fast du har ju två lager så du måste ha två excentriska hylsor som du måste justera exakt likadant för annars så kommer hjulaxeln stå snett.
Inte helt lätt tror jag. Sen vill du kunna justera kedjesträckaren under kedjans liv och då måste du lyfta maskinen, sannolikt plocka av däcket för att justera.


Jag tänkte mig en längre hylsa där båda lagren får plats. Antingen att man sätter den helt utanför boggilådan med ett rör utanpå eller får man göra en ganska djärv slitsning i hylsan för kedjan. Första alternativet borde bli bäst då man ändå ska ha ut axeln en bit för att hjulet (+ev slirskydd) ska få plats. Brukar ju vara som en trumpet på drivna boggilådor.

Att det blir tight att justera medges :oops:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

longben  
#365683 Enklast vore väl då att ha ett excentriskt hjulnav som går att rotera vid behov.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).