Anders_S skrev:Ett litet hemmabygge.
Här är del två i storyn om den hemmabyggda miniskotaren.
Anders_S skrev:Ett litet hemmabygge.
Skogstomte skrev:Tänkte på det där med kedjesträckare. Skulle det inte vara enklast och hållbarast att ha en excentrisk hylsa runt hjullagringen? När man vrider hylsan justerar man spänningen på kedjan. Eller är mina tankar excentriska? Att ha spännhjul och liknande i boggilådan känns som det har högre strulfaktor.
Mycket tal om spänningar i transmissionen men tycker ni tänker för platt, alltså plan mark. I skogen går det ju upp och ner vilket ger stora skillnader i åkt sträcka. Kolla bara på en vanlig skotare när boggin går över ett hinder, hjulen kasar lätt en - två dm under resans gång. Tänk nu att det ligger kedjor på hjulen och de gräver ner sig i en stubbe 🙏
T24X4 skrev:Ett alternativ om man inte vill bygga själv? Storlek som en ATV om man ser på vagnen.
skogshasse skrev:Skogstomte skrev:Tänkte på det där med kedjesträckare. Skulle det inte vara enklast och hållbarast att ha en excentrisk hylsa runt hjullagringen? När man vrider hylsan justerar man spänningen på kedjan. Eller är mina tankar excentriska? Att ha spännhjul och liknande i boggilådan känns som det har högre strulfaktor.
Mycket tal om spänningar i transmissionen men tycker ni tänker för platt, alltså plan mark. I skogen går det ju upp och ner vilket ger stora skillnader i åkt sträcka. Kolla bara på en vanlig skotare när boggin går över ett hinder, hjulen kasar lätt en - två dm under resans gång. Tänk nu att det ligger kedjor på hjulen och de gräver ner sig i en stubbe 🙏
hur har du tänkt att man ska låsa fast hylsan så den inte snurrar? hur mycket ska den kunna sträcka?
Anders_S skrev:Fast du har ju två lager så du måste ha två excentriska hylsor som du måste justera exakt likadant för annars så kommer hjulaxeln stå snett.
Inte helt lätt tror jag. Sen vill du kunna justera kedjesträckaren under kedjans liv och då måste du lyfta maskinen, sannolikt plocka av däcket för att justera.