tor 14 jan 2016, 09:04#365677
Hema skrev:Bax skrev:Skyfly skrev:...Har kört mycket mc men fyrhjuling är annorlunda har jag märkt. Speciellt med last där bak.
//Matti.
Och en av sakerna dom tjatade om hela tiden var att man ALDRIG ska lasta något på den bakre lasthållaren, för där ska man ha ena foten som stöd vid körning i brant terräng
Gäller det för hela lasthållaren eller bara rakt bakom sitsen?
Dom sa det aldrig så specifikt, så jag vet inte.
Grundtanken är att om man sätter ena foten där bak (med stöd mot nån kant, viktigt) vid körning uppför/i snedlutning så är det bara att kliva av om maskinen stegrar sig eller tippar.
Vi fick testa det också, köra upp för en liten slänt så pass brant att hjulingen ville stegra sig, och då klev man av.
Sitter man grensle på sadeln när hjulingen tippar bakåt eller åt sidan så är man körd, finns inte en chans att kunna/hinna hoppa av.
Ska man över ett lite värre dike eller sänka så att hjulingen är på väg upp och vagnen på väg ner så är det lurt, vagnen skjuter på draget och hela ekipaget kan vika ihop sig och man hamnar i kläm. Det hände en kollega åt mig.
Han skulle utför en liten sluttning, över en bäck och upp på andra sidan. Hela skiten vek ihop sig när hjulingen skulle upp på andra sidan medan vagnen med lass tryckte neråt. Han klämdes fast under hjuling och vagn, nere i bäcken, men tack-och-lov med huvudet ovan vattenytan.
Det gick dock bra, en annan kollega kom strax bakom och kunde hjälpa honom loss.