Virkesmätning och Matrisfub

Sopa under mattan.

5 inlägg 3347 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sopa under mattan.

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36440 En tydligen nödvändig korrigering vill jag göra.
17 juni (sid 1) skrev jag att jag haft ett långt samtal i 1.5 timmar med en förtroendeman på Södra och jag hade positiva förhoppningar efter det samtalet.
Nu visar det sej att tidsuppgiften har orsakat påstående som överdrivits i diskussion där det tämligen aggressivt sagts att jag nog överdriver 35% i det mesta jag skriver eftersom förtroenderådsmannen tagit tiden på samtalet till 56 minuter.
Därför vill jag be om överseende och vill korrigera min tidigare ungefärligt uppfattade tidsuppgift till förtroendemannens påstådda tid.
Denna förklaring får också stå som exempel på vad förtroendemännen vill sätta fokus på när fuskfubben kommer på tal.
Jag har nu haft ett längre samtal med samme förtroendeman men tyvärr har dock min förhoppning om genombrott till information till övriga i förtroenderådet kommit på skam eftersom förslaget helt förkastats.
Om förslaget ens varit på agendan på möte har inte bekräftats. Förtroendemannens kunskap om matrisfub/fuskfub är fortfarande på erkänt låg nivå.
- Att hjälpa till med varningar för fuskfub, som kan hjälpa skogsägare utanför ”Södraland” vill man inte medverka till och även om denna tystnad kan orsaka kritik från medlemmar ”så tar man den kritiken”.
- Varför är de över 100 milj. kr som redan förlorats och de 7-800 milj. som kan bli följden ytterligare inte värd ett varnande inlägg?
- Märkligt att fakta om fuskfubbens kostnader döljs av en korporation på landsbygden på liknande sätt som Arlakoncernen och kinesiska myndigheter länge dolde melaminförekomsten i modersmjölksersättningen.
- Att utsätta oskyldiga för problem på detta sätt oroar och tror man att detta skall vara accepterad metod?
Bertilsson



   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36508 hej bertilsson ! , jag är inte förvånad ... det är ett enda stort vaccum att kämpa emot känns det som , och att "södraland" inte vill att dessa ska influera norr med någon som helst info i detta område kan man ju förstå , men att det inte finns mer intresse , för stulet virke , gratis M3 .. det kan jag inte förstå :?: ... detta bekräftar "myten om norrläningar " .. att vi ligger efter och har traditioner o.s.v .. men det verkar nog vara värre söderut .. haha! , klart att "föreningarna " kan visa ett gott bokslut när dom stulit / fått virket gratis :lol: :lol:

Avatar Fallback
Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36528 Är inte problemet störst i Södraland?
Här är inte stölderna lika omfattande.

Eller?

Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36545 Om man är medlen i skogsägarföering i norr så drar de 2% av virkeslikviden till insatskontot, upp till 50 000 kr i instas nås. Men det är ju inte stöld utan man blir också delägare i föreningen. Då man går ur får man pengarna tillbaka med ränta.

Avatar Fallback
Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36564
OAS-forests skrev:Om man är medlen i skogsägarföering i norr så drar de 2% av virkeslikviden till insatskontot, upp till 50 000 kr i instas nås. Men det är ju inte stöld utan man blir också delägare i föreningen. Då man går ur får man pengarna tillbaka med ränta.

Kort citat till Jasi och OAS-forest:
Listorna i Härjedalen kan jag inte, såvida ni inte drabbas av Wedas listor som vid test inte alls svarade upp mot uttryckta positiva påstående.
Har ni någon fub-lista som ni undrar över så skicka den som PM-meddelande till mej.

Efterlikvid vill jag inte skall uppfattas som något liknande fuskfubsproblemet. Efterlikvid är öppen och demokratiskt beslutad. Inget av detta har funnits runt fuskfub.
Dock får man oftast inte ut sin insats i en skogsägareförening förrän man upphör med skogsbruk. Är det så hos Er?
Bertilsson

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).