Före och efter jobbet

Ejektorpump eller djupvattenpump?

40 inlägg 64008 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Hema  
#365334
Zixten skrev:Om du vill veta fakta om ditt borrhål kan du förmodligen hitta det här...
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... ar-sv.html

Tackar för den, fann min brunn 110m. Vad betyder vattenmängd 400? Antar att det har och göra med tillrinning? 400L/h? Men då borde det väl stå det?

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Göt  
#365388 jämförde med min brunn och det är timliter i tillrinning

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

valmet862  
#365400 Har en djupvattenpump i drift och har inte haft några problem sen starten för 7 år sen. Pumpen är 99 meter ner i hålet som är 111 m djupt. Skaffade en pump i reserv nästan genast,förr eller senare kommer dagen den behövs... pumpar ca 5 m3 vatten per dygn

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365442
Hema skrev:
Zixten skrev:Om du vill veta fakta om ditt borrhål kan du förmodligen hitta det här...
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... ar-sv.html

Tackar för den, fann min brunn 110m. Vad betyder vattenmängd 400? Antar att det har och göra med tillrinning? 400L/h? Men då borde det väl stå det?


Ja det bör vara 400 L / h
Själv har jag 60 meter djup, och 3000 L/h, kan tydligen försörja en liten stad...

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Göt  
#366620
Halla Hallegårde 400 skrev:Efter lite mixtrande och strulande fick jag upp ejektorn ur pumphålet och fick mätt vattennivån och djupet. Lite samtalande med grundfos support. Lite samtal med olika leverantörer till firman jag jobbar på. Så blev det att beställa en Grundfos djupvattenpump, billigast på Rinkaby. Inte ens IN priser till firman kunde konkurrera med deras pris. Tog vajer och pumpen där. Slang och kopplingar tar jag genom firman.

Hoppas dem fixar det snabbt, flickan min börjar känna sig "äcklig" :grin: , trots dusch hos svärföräldrarna/chefen i lördags och dusch nu idag på firman. :x

Hur gick det har du fått det monterat och klart

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Hema  
#366951 Mitt vattenproblem verkar plötsligt vara löst. Men om man ska behöva byta djupvattenpump i framtiden. Bör man välja 1- eller 3-fas? Sitter 3-fas idag. Som jag har förstått det är en 3-faspump energisnålare, men vid nyinstallation kan det vara enklare att dra fram 1-fas, samt att om man vill skaffa ett elverk blir det betydligt billigare med ett 1-fasverk.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#366956
Hema skrev:Mitt vattenproblem verkar plötsligt vara löst. Men om man ska behöva byta djupvattenpump i framtiden. Bör man välja 1- eller 3-fas? Sitter 3-fas idag. Som jag har förstått det är en 3-faspump energisnålare, men vid nyinstallation kan det vara enklare att dra fram 1-fas, samt att om man vill skaffa ett elverk blir det betydligt billigare med ett 1-fasverk.


Energisnålare är den inte men den belastar faserna jämnare med alla fördelar det innebär.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

axwell  
#367009
Hema skrev:Mitt vattenproblem verkar plötsligt vara löst. Men om man ska behöva byta djupvattenpump i framtiden. Bör man välja 1- eller 3-fas? Sitter 3-fas idag. Som jag har förstått det är en 3-faspump energisnålare, men vid nyinstallation kan det vara enklare att dra fram 1-fas, samt att om man vill skaffa ett elverk blir det betydligt billigare med ett 1-fasverk.


Det är rätt så vanligt med "falsk" 3-fas i vattenpumpar, matas med enfas som med hjälp av en kondensator får den att nästan fungera som en 3-fas.
Kan köras med lägre effektuttag tack vara bättre startvridmoment.
Men inte lika strömsnål som en äkta 3-fasmotor.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

åberg  
#367024 Normal förbrukning för ett hushåll och mindre än hundra meter lyfthöjd? Skulle bli förvånad om man gör av med ström för mer än nån eller några tior om året på att pumpa upp vattnet. Kan inte spela så stor roll vilket man tar av en- och trefas. Har inte räknat men jag skulle sätta fem spänn på det iaf.

Värma vatten däremot, det kostar fler pengar. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

trollbacken  
#367026 Mellan 15-20 kwt månad med 3-fas

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

haggloader  
#367035 Hur vet man om vattenpumpen är en äkta eller falsk 3-fas?

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Hema  
#367040 Det spelar väl inte så stor roll hur mycket effektivare den är, räcker att den är det + ev då till prisskillnaden.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

axwell  
#367091
Hema skrev:av Hema » Idag, 19:32
Det spelar väl inte så stor roll hur mycket effektivare den är, räcker att den är det + ev då till prisskillnaden.


I grunden en 3-fasmotor som matas med 1-fas 230 Volt, på typskylten anges storleken på kondensatorn som sitter i motorn.
Enklare installation, speciellt om det inte finns 3-fas i direkt anslutning.

En av nackdelarna, kortare livslängd än en vanlig 3-fasmotor som körs med 400 V/fas.

http://www.valleselektrolindningar.se/kondensator.htm

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

totte  
#367176
haggloader skrev:Hur vet man om vattenpumpen är en äkta eller falsk 3-fas?


En äkta har trefasanslutning, tre faser plus nolla och jord - 5 trådar. En falsk ansluts med enfas, fas, nolla och jord tre trådar.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

axwell  
#367214
totte skrev:En äkta har trefasanslutning, tre faser plus nolla och jord - 5 trådar. En falsk ansluts med enfas, fas, nolla och jord tre trådar.


I de flesta fall räcker det med fyra tampar till en sån motor, 3 faser + jord (gul/grön).
Vid Y-koppling kan även nollan anslutas om man vill övervaka att strömmen är symmetrisk mellan faserna(överkurs som kräver lite mer prylar).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).