Gallring

Lagen om röjning.

16 inlägg 7852 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagen om röjning.

Skogstinsen  
#365200 Jag har en liten fråga. När hade vi i Sverige lagkravet om att vi måste röja våra skogar? Och under vilken lag låg det då? Var det skogsvårdslagen?
Jag har sökt men hittar ingenting. Kan ni länka eller om ni vet så vore det riktigt bra.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

jannee  
#365204 Finns väl ingen lag eller?
Tror att du i princip kan sköta din skog bäst du finner.

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

Skogstinsen  
#365205 Det fanns väl en sådan lag/skyldighet om det nu va på 80 eller 90 talet? Man va tvungen att röja sin skog, och skogsvårdsstyrelsen kontrollerade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365207 Jo det försvann nog -94 samtidigt som tvångsavverkningarna.

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

isteskog  
#365256 Röjningsplikten försvann 1994 och den låg under skogsvårdslagen. :smile:

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

bgl  
#365258 Citerat ur skogsvårdslag en gällde från 1 januari 1980:

Paragraf 9:
"Röjning av plantskog eller ungskog skall ske, när skogen är så tät eller av sådan beskaffenhet i övrigt att
produktionen av värdefullt virke väsentligt hämmas"

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

clasandre  
#365262 Röjnings krav och gallrings krav samt att krav på att avverka låg producerande skogar infördes 1979 och tog borts 1993 när dagens skogsvårdlag kom ;)

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365279 Var ju en väldigt kort period, bara 14 år det gällde då? 22 år sedan det togs bort, alltså.

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

Skogstinsen  
#365287 Okej. Då har jag fått svar på min fråga. Tack ska ni ha. :-) skogsforum är allt bra att ha!

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

alias  
#365289
Skogstinsen skrev:Okej. Då har jag fått svar på min fråga. Tack ska ni ha. :-) skogsforum är allt bra att ha!


Jag har för mig att det finns kvar en skrivning om plantskogsröjning i skogsvårdsförordningen.

Men som vanligt så agerar väl Skogsstyrelsen som en lightversion av Länsstyrelsen och ägnar sig inte åt att främja någon produktion utan endast med att lägga förbud mot åtgärder - allt i miljövårdens namn.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Lagen om röjning.

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365379 Skogsvårdstyrelsen bevakar återbeskogning och kommer med påpekanden om lövröjningar, jag fick ett för ca 8 år sedan.

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

isteskog  
#365407 Jag får påminnelser varje år .... även på det som är röjt :???: Troligen satellitbildstolkningar ... :???:

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365416 En av Skogsstyrelsens uppgifter är rådgivning och att ge råd om röjning har de ju rätt till oavsett lagstöd.

Avatar Fallback

Re: Lagen om röjning.

Amatörhuggare 62  
#365431 Om jag minns rätt så kallades den
Lågproducerande för
5 : 3 skog

Användarvisningsbild

Re: Lagen om röjning.

Göt  
#365438
Amatörhuggare 62 skrev:Om jag minns rätt så kallades den
Lågproducerande för
5 : 3 skog


Ja eller tras- och restskog, har en granne som fick bidrag för att hugga och nyplantera sådana marker, idag så är samma sorts skog Nyckelbiotop eller skall avsättas till naturvård

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).