Traktorer och processorer

Valmet 6400 hyttvärme

17 inlägg 10904 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6400 hyttvärme

victor84  
#364094 Hej. Som rubriken lyder har jag lite problem att få värme i hytten. Idag körde jag ca 30 min i -18° å ingen värme kom det enligt mitt tycke. Motorns temp steg nog till ca 1/3 eller knapp halva mätaren vilken torde vara normalt med lätt körning och fronlastar jobb. Efteråt försökte jag undersöka problemet och kom till att ingen värme hade gått vidare från motorn dvs slangarna var kalla.
Är det så att det finns bara en kran som reglerar både övre och nedre elementets flöde?
Slipper man in ifrån hytten att kolla kranens läge? Det känns nog som om något rörs när man vrider på knoppen -> ej "livlös".

Kanske någon har haft liknande problem. Brrr kallt ....

H.Victor



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

rikard_e  
#364101 Kände du något på kylslangarna till kylaren?
Kan vara thermostat eller luft/igensatt i värmepaketet i hytten.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

victor84  
#364127 Jag kom inte att känna på kylarslangarna, kylar korken öpnnade jag nog och där var normalt tryck. Tidigare i höstas så upplevde jag lite samma fenomen men sen kom det nog värme och den har nog senast fungerat vid julen så att man fick vrida mindre på värmereglaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Bentas  
#364210 Årsmodell?

Jag hade samma problem, monterade en cirkulationspump på ena slangen till hytten, Valtra 6400 -99.

Du kan också ha läckande cylinderlockspackning.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Førland  
#364221 kan være en slangeklemme inn til elementet som ikke er ordentlig stammet (opp i taket)det var problemet på min 6400.,ikke så mye at det blir vann i taket men du mister trykket i systemet så motoren må løfte vannet helt opp hver gang du starter motoren.vannet går først inn i det nederste elementet så opp til elementet i taket.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

victor84  
#364248 Årsmodell -96 . Kommer man åt övre elementet innifrån eller skall taket lyftas av. Vad ligger bakom täckplattan inne i hytten (bakom radion) ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Førland  
#364270 taket måste lyftas av,bakom radio ligger mycke el til ac controll och radio ,samt ventilation rør,kolla skogsjan sin tråd-takbygge valtra-,så ser du bild av taket demonterat.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Bentas  
#364285 Det bubblar inte i kylaren ?

Om jag kommer rätt ihåg så finns det en luftskruv (innersex) nära termostaten, försök att avlufta, kan hjälpa.

Får du värme när du kör traktorn på högre varv, t.e.x. vägtransport?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

rikard_e  
#364322 Dum fråga, men har du kollat kylvätskenivån och hur glykolen ser ut så det inte blivit för låg nivå eller klet utav det när kylan kommit?

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

victor84  
#365058 Körde igår i ca 20 min ingen värme, sedan en liten flyttning med mera varv på maskinen och då började komma värme.
Sen tyckte jag att det nog kom värme efter det fast jag körde med mindre varv ännu ca 45 min.
Innan jag börja fyllde ja ca 1-2 dl kylarvätska men annat har jag inte gjort. Måste se nästa gång man kör hur den beter sig. Annors kommer jag no att ta av taket för inspektion..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Deddan  
#365148 Hej! Har en 6600 som gör precis som din. Efter man varvat upp den lite så kommer värmen och efter de så funkar cirkulationen på värmesystemet även vid låga varv. Hade traktorn inne på reparation för ett par år sedan för de började bubbla och kom vitt skum ur toppen på kylaren. Ett foder i cylindern hade spruckit. Ett hett tips till alla som har valmet med motorvarmare i motorblocket, är att kolla så att inte värmeslingan på värmaren ligger för nära ett foder. Verkstan trodde att de va värmaren som hade spräckt fodret. Frågade då även om värmen i hytten och dom menade på att de troligtvis va pumpen som var sliten och inte orkade trycka upp vattnet till hytten vid låga varv utan behövde hjälp att få igång cirkulationen med högre varv.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Ådii  
#365178 Tror att du behöver byta termostat. Hade samma problem på vår innan vi bytte termostat. Du kan kolla om värmemätaren stiger till nära rött sen syns det tydligt att termostaten öppnar. Gör den inte så så är troligen termostaten "slut".

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

ÅsaNisse  
#365191 Jag har en 6200-98 och där funkar värmen skapligt . Det är väl ingen bastuvärme i elementen, men efter en stunds körning kommer ju hjälp från värmen i transmissionen under golvet. Min temperaturmätare ligger aldrig mer än 1/3 upp, och har aldrig gjort sedan ny.
Går termostaten ända upp mot rött för att sedan falla tillbaka mot mitten tyder på en kärv termostat. Den kan när som helst hänga sig i något läge.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

Ådii  
#365196 Termostaten har rört sig mot rött för att sedan falla tillbaka till detsamma 1/3 som andra skriver i denna tråd. Och så blev det efter att vi bytte på båda våra Valmetar och har inte visat nån tendens på hänga sig. Innan så steg de bara till 1/3 och det kom ingen värme förrän man belastat traktorn lite hårdare om det var kallt ute om man bara hade stått och lastat med kranen på en 12-1300rpm.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6400 hyttvärme

snurra  
#366955 Om du skruvar av taket,
1. Kolla så att du inte har ett veck på slang som kommer ur sidostolpen (de som går in i värmepaketet)
2. Kolla värmekran så att den funkar riktigt (när du ändå är där uppe, se till att - i kontaktstycket till fläkt inte är bränd)
Att tänka på är att ju kallare det är ute ju mer varv måste du ha för att få det varma vattnet att cirkulera.
3. Sista åtgärd är att byta toppackning, årsmodeller runt den du har använde en papp/stålring packning, (läcker pytte små kompression bubblor ut i kylarvattnet.(gör att du måste ha mera varv för att få bort luftbubblorna som har samlats uppe i paketet)
Senare modeller använder en stål/aluminium/stål packning
6200 98 (har gjort allt detta, blev bättre)
Lycka till

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).