Traktorer och processorer

Vilka traktorfinesser behöver man?

70 inlägg 25935 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365176 Solosang er lik silosvans :grin:

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

stegmaster  
#365177 Nä skulle man sett. Var nog denna "can" mente i sitt inlägg ovan här. :grin:
Dock verkar denna svans att vara av modell kraftig.
Er detta kanske det man skulle kalla en stensvans, eller??
Kolla frän 08:00 om ni inte vil se hela.


Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365194 Kvernelands stengrep. Idealisk för att hantera timmer och sågat vid en bondsåg. Men bara en norsk skulle åka till skogen med den. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Göt  
#365199 Tillverkas silosvansen fortfarande skulle ha velat haft en :smile:

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

uffejohan  
#365218 Hej, visst är det dyrt med riktiga grejer, men det är en skön känsla med rejäla saker som både orkar och håller. Känsla går inte alltid att räkna i pengar. Om du ska investera i nåt vettigt, köp inte för smått!
Dock hellre en något mindre traktor med driven vagn än en stor med vagn utan drivning. Du har ju tydligen backigt och stenigt, då är det gött att alla 8 hjulen driver....
Motorvärmare, nödvändigt! 4WD absolut! Hydrauluttag för bromsad vagn, önskvärt! Har själv bl.a. en NH 8260, 6 cyl med turbo och ett underbart ljud när det suger tag med tinga släp!!!

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

uffejohan  
#365231 Se föregående inlägg från mej... Traktorn har jag inte i skogen, den är dragare till allt möjligt, inte minst gruslass. I skogen kör jag Rottne Rapid, tar förvånansvärt "lite" plats tack vare vagnsstyrningen. Du hittar en hyfsad sådan för samma pris som en driven vagn.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Aqualize  
#365235 Ni kan använda google-bildsök och köra 'silosvans' respektive 'hösvans'.
Silosvans har många spjut och finns ju moderna sådana där man använder 200+ hk traktor för att mata upp på plansilon.
Hösvans är väl mer den klassiska Kverneland med sex spjut och gripen ovanför som trycker fast höet när man lyfter och kör hem.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Göt  
#365245
Vardon skrev:Förklara hur ni använder silosvansen innan jag slänger vår


vill du sälja den så är jag spekulant

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365391 Vändbar stol är överkurs för TS men det går att sätta dit efteråt ifall det behövs men sannolikt ej.
Bukplåt måste man antingen ha luckor i för filter osv annars får man släppa ner den
vid service max en gång per år, inget stort problem.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Delsbo  
#369636 Vi har kört men en Valtra 700 med ett Normet vajerspel under de senast 15 åren och svärfar använde vajerspelet före oss. Valtran har 4WD och diffspärr och piggkedjor runt om som jag tycker är ett absolut minimikrav... Jag vet inte hur du ser på ditt skogsbruk men vi anlitar ett skogsbolag för större jobb och tar de mindre själva.. Vi plockar ut vindfällda träd, fäller torra och toppbrutna osv... Vi tillbringar så mycket tid som vi kan i skogen under vintern, dvs i princip varje helg.... Vi (frugan och jag) har skogen som vårt stora fritidsintresse...

Vi har inga bukplåtar på Valtran men det bör du nog skaffa och därefter köra som om du vore utan.. Har förstått att du har mycket sten i skogen...

Vi kör oftast med bara traktorn till skogen och har endast en "kam" (grovt plattjärn med skurna spår från överkanten) mellan bärarmarna och ett gäng med kedjor med ögla i ena änden som vi använder som "strypsnara" runt stockarna... Vi drar oftast fram helstam till körväg (3-5 st åt gången) under en helg och lämnar stammar vi inte kommer åt... Helgen efteråt kanske vajerspelet får följa med och då drar vi fram sånt som låg oåtkomligt.... Efter kanske 2-3 helger får även den odrivna skogsvagnen utan kran följa med tillsammans med vajerspelet / kranen och vi kapar upp helstammarna och lastar och tar hem eller kör fram till avlägget...

Vad jag vill säga med detta är att man blir förvånad hur lite avancerad / dyr utrustning som krävs... Om man inte har bråttom förstås.... Men vem vill ha bråttom när man har roligt..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).