Traktorer och processorer

Vilka traktorfinesser behöver man?

70 inlägg 25937 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365043 er det noke snø der du bur sån at du kan bruka traktor og winsj som me seie i norge og dra det fram på snøføre da treng du ikkje ha tømmerhenger, men du må ha ein silosvans for å legga stokkane i lunne

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#365051 Vad är en silosvans?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

stegmaster  
#365055
Garbo skrev:Vad är en silosvans?


Bild

:grin:

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Fredrik N  
#365062 Hej. Själv har jag en NH 5040 med styrning bakåt. Nu vet inte jag vart du bor.Men den finns i västra Värmland om du vill titta på den?

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Vardon  
#365064 Förklara hur ni använder silosvansen innan jag slänger vår

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365069 Som pallgafflar funkar den kanske en liten stund. Den är inte avsedd att häva timmer med.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#365092 @Fredrik N. Jag bor i Norra Östergötland så det är en bra bit till Västra Värmland. Men tack för erbjudandet!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Førland  
#365104 silosvans anvender man at kjøra gras med for så å tømme det i siloen

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

axwell  
#365108
Førland skrev:v Førland » 6 min
silosvans anvender man at kjøra gras med for så å tømme det i siloen


Ungefär som en gammal höräfsa bakom traktor eller häst ?
Fanns även "ryggkliare" med halvcirkelformade stålfjädrar ?

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

jannee  
#365113 En silosvans bak och en fram på traktorn = smidigt sätt att transportera hem grovfodret - om det inte var för långt att köra.
Ett" måste" var också att man kunde köra upp på höskullen = en man klarade av höbärgningen själv.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365143 Finns det nån här på forumet som har nån erfarenhet av Farmall A 65 ?
Vändbar stol mfl finesser kan man sätta dit efteråt om det skulle kännas nödvändigt
men bukplåten borde man snacka med traktrohandlaren direkt, det är betydligt lugnare att köra med
bukplåt åtm känns det så för mig. Så är det ju på alla traktormärken.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Seb macahan  
#365146
Slurfi skrev:Finns det nån här på forumet som har nån erfarenhet av Farmall A 65 ?
Vändbar stol mfl finesser kan man sätta dit efteråt om det skulle kännas nödvändigt
men bukplåten borde man snacka med traktrohandlaren direkt, det är betydligt lugnare att köra med
bukplåt åtm känns det så för mig. Så är det ju på alla traktormärken.


Är det inte rätt mycket pyssel o bygga i efterhand?
Det har i alla fall jag fått erfara. Har man ändå tankarna åt det hållet ska man väl passa på o bygga det från början. Om man nu inte bor granne med Ölmstad smide. Och
Ska man ha vändbar stol så ska det byggas av de som bygger om. De fabriksbyggda vändbara stolar jag sett i Valtra hittills är ju rena skämtet. Förutom i den nya Valtra N4án.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

stegmaster  
#365171
Vardon skrev:Förklara hur ni använder silosvansen innan jag slänger vår


:lol: :lol:
Håller med alla föregåandet talare, den pryl ska man användas til gräs, inget att handtera timmer med.
Har dock aldrig haft nån själv, men ser alldeles för klen ut timmerhandtering.
Det enda måste var at krafsa ihopa grener och ris efter en avverkning på åkemark eller likn. plan mark.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

stegmaster  
#365173
Seb macahan skrev: De fabriksbyggda vändbara stolar jag sett i Valtra hittills är ju rena skämtet. Förutom i den nya Valtra N4án.

Ska man vara nogran så er det vel egentlig inte stolen det er nåt fel på(jag tyckar då jag sitte som en kung i min luftfjärdrare stol med värme i min 6400), uten det er platsen rundt som er för smal/liten.
Hytten kunne vore 10cm bredare på båda sidor, så hadde snurringen gått mycket smidigare, men det hadde någ krävd et annat bygge och blivit mycket dyrare.
Dessutan kunne snurringen vore motsols, och inte medsols som nu.
Min gamla 665 snurrar motsols, och det et mycket smidigare om man måste inn och ut av traktoren ofta.
På denna snurrar jag ofta stolen bara 90 grader och snurrar mig själv istället, så kan man springa ut dra wire och inn och köra kranen utan att justera på stolen als.

BTW, Blir det inte krångligt med servicepunkter när man kler på dessa ekstra skyddplåter, eller hur funkar det???
När man ska tappa av div, olja, filter med mer.................

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365175 Solosang er det ein bruker som bonde på Vestlandet når ein skal hogge 20-30 kubikk år om Anna, Ikkje noke å satsa på ved større volum, men ein måte å holda kostnader nede på, Dei fleste har ein fra før. Tindane toleranse overraskende mykje, må være laga av ett eller Anna seigt stål. Blei nevnt mest som ein kuriositet her, men brukes nok enda av bøndene som høgg litt i små skala.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).