Traktorer och processorer

Vilka traktorfinesser behöver man?

70 inlägg 25918 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364904 Jag har kört både med knappkoppling och och kopplingsfri f/b på de gårdar jag jobbat på. Oftast använde jag kopplingspedalen iaf, speciellt vid lite precisionskörning. Vet inte hur andra här på forumet gör, men de flesta jag känner använder kopplingen trots kopplingsfri f/b.
I skogen vete tusan om jag skulle använda nåt annat än den traditionella kopplingspedalen.
Däremot är kopplingsfria snabbväxlar, typ powershift riktigt fint när man är ute på gärdena eller ute på väg.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364907 Jag håller med det mesta som JF skriver i de två tidigare inläggen.
Själv har jag en Valtra A75, många klagar på att de är trånga i hytten, och svårt att få plats när man vänt stolen bakåt, jag vill påstå att det funkar rätt så ok ändå, fast inget man vill sitta i om man hade kört heltid med den. (jag är 188 lång)

Om knappkoppling, alltså en knapp på växelspaken som frikopplar, jag använder den rätt mycket, men om man skall finlira så kör jag med foten, gissar på att jag använder knappen 70- 80%... Detta är en funktion jag skulle sakna en hel del om den inte fanns...

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Robertberg  
#364910 Knappkoppling är bra! Sparar knäna. Men då den bara är on/off så inget för precisionskärning.
Har man knappkoppling så kan man flytta traktorn när man har snurrat stolen 180 grader utan att behöva snurra tillbaka, smidigt om kranen på skogsvagnen är nån meter för kort. Alltså är kopplingsfri f/b inget tvång.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Seb macahan  
#364911 Hej Garbo. Vissa har nog bara väntat på mitt inlägg.. :???: . Jag har också bara 50ha. Jag har köpt mycket DYRA leksaker till min gård. Mitt resonemang detta är mitt största och nästan enda intresse. Har man råd och vill satsa så gör det men: I ditt fall som inte har haft något att relatera till. Köp en äldre Mf165, Volvo 600, eller URSUS 385. Ligger mellan 35-80 beroende på skick. Dessa maskiner faller i princip inget i pris. När du haft din maskin i något några år så åk o prova nya/nyare prylar. Då vet du vad du får mer för pengarna. Du har lärt dig köra traktor under tiden och lärt dig lite grundläggande mekanik. Det kommer du ha nytta av även med dina nyare maskiner. Jag tror inte du kommer att uppskatta allt med en ny traktor för även med nya grejer i skogen känns det ibland jävligt. Du har massor av medlemmar här, hör om nån kan visa dig sitt ekipage. Du får gärna komma hem till mig o prova mina grejer men, du måste bestämma en totalbudget. En skogstraktor med vagn kan kosta allt från 60tusen till 2miljoner. Och frågar du mig är båda lika berättigade att kallas skogstraktor men var och en med skillda förväntningar. Frågar du mig anser jag att: 4wd, fram/back spak, automatisk växlar, turbikoppling, servo, AC, omvänd förarstol, elservo till kran mm är minimum om man ska köra lite produktivt. Men det är inte lönande. Vuxen leksaker...Men vad är det för fel med det. Jag åker aldrig till Thailand har inget dyrt hus etc etc. Vilka funktioner man behöver är högst subjektivt och varje enskild uppskattar olika finesser.
Men låt dig inte luras av Mf35 maffian. Den blir hängande om det ligger 2kottar på varandra. Jättebra traktor men den kräver sin terräng och med rätt förare så funkar det nog. Inget bra startalternativ tycker jag. Och varför börja med det som har sämst förutsättningar. Det vet jag en som gjorde och han satte aldrig sin fot i en traktor i skogen igen, för dåliga förutsättningar i förhållande till förväntningarna

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

halvproffs  
#364919 Lustigt när du skriver om kottarna, Zeb! Här brukar vi säga att en135 aldrig kommer över en älgskit och att dom är som en äggsjuk höna; Krafsar lite här o där men kommer ingenstans :grin: Mf 165 är hyfsad i terräng, har själv haft en. Men en MF188 är det bättre hytt och högre markfrigång på. 40-45cm? Har själv mycket stenig terräng att har anlitat grävmaskiner flertal gånger för att göra det framkomligt. Oerhört jobbigt att köra på stenig mark i längden och ryggen tar stryk.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

brassel  
#364931 Mina fem öre, är att nämna att själv så funderar jag på att komplettera (ersätta?) min skogs och gräv-lina med lämplig traktor med jakefäste och jakes grävaggregat.

Ev ihop med minilunnare typ järnhäst!

http://en.jake.fi/album/jaked107/yleisk ... os/1957831

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

jannee  
#364932 En BM 500 kommer du långt med och prisbilden är human = runt 60 tkr med lastare.
Varför kasta bort pengar i onödan = ett komplett ekipage behöver inte kosta mer än 100 tkr - sök på Blocket
Har själv djävlastenig terräng, men man lär sig snart köra RUNT stenarna.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

halvproffs  
#364941 H
Men då har du ju bra terräng om du kan köra runt stenarna. Du är en lycklig man du :-BD

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364942


Garbo skrev:De 300 är min egna gissning efter surfande och letande efter ngt som funkar, inte har gått för mycket (hur mycket det nu är?), och ger mig rolig och effektiv tid med traktor och redskap.


Efter att ha läst ditt förtydligande så känns det ännu mer rätt att föreslå dig en ny enkel traktor
med 4wd och frontlastare, de extra funktioner som beskrivs här i tråden är överkurs för dig
och kan köpas till vid ett senare tillfälle alternativt vid byte av traktor när du vet vad du vill ha om några år.
Med en ny traktor kan du koncentrera dig på att lära dig jobbet och har traktorhandlarens öra
ifall det blir nåt problem under garantitiden.
Traktorn i filmen är en behändig enkel maskin i rätt storlek.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364950 Jag tycker nog att du ska satsa på en 4WD ändå, trots goda råd och argument från kloka forumister. Med tanke på att du inte ägt traktor tidigare drar jag slutsatsen att du inte heller kört speciellt mycket. En 4WD är "enklare" att köra. Mindre behov av styrbromsning och diffnimg om det driver på alla fyra hjul. Sen är en 2WD med lastare på inte så jätterolig. Behovet av snökedjor ökar även utanför skogen om du har 2WD och lastare.
Men helt klart kostar det mer att köpa en 4WD, men det skulle jag säga att det är värt.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Aqualize  
#364953 Farmall 65A är ju precis vad en hästgård behöver för att putsa betet osv.

Men för skogen, är det så bra? Ska det användas en huggarvagn med kran så tycker jag inte är så mycket att ha. Man tvingas stå på knä i stolen för att köra kranen eller sitta på något annat konstigt vis. Eller går det att vrida runt sitsen på något vis verkligen?
Hydraulpumpen ger 36 liter/min och det är inte mycket på en ny traktor.
Jag hittar ingen broschyr med just 65A (ej utility som saknar hytt). Konedata kan nog inte vara korrekt när de skriver svängcirkelns diameter till 11,2 meter (samma på störra Farmall-modeller med större däck och större hjulbas). Skulle det stämma är det synnerligen dåligt.

Jag håller Valmet/Valtra 6##0-serien högt. Man kan välja på årsmodeller mellan 1991 och 2007 och de har ju förbättrats osv. men en enklare variant ska väl gå att få loss. Jag tror hitech, turbinkoppling, twintrac osv. är de som drar upp priset på dem just för skogskörning.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Seb macahan  
#364955
jannee skrev:En BM 500 kommer du långt med och prisbilden är human = runt 60 tkr med lastare.
Varför kasta bort pengar i onödan = ett komplett ekipage behöver inte kosta mer än 100 tkr - sök på Blocket
Har själv djävlastenig terräng, men man lär sig snart köra RUNT stenarna.


Inte för att det kanske är aktuellt men,
Är väl Volvo 500 som är den enda dåliga volvotraktorn? Den tillverkades väl knappt av Volvo själva? Det är vad jag har hört så fort denna modell har förts på tal.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

jannee  
#364960 Har man pengar tillgängliga är självklart en 4 WD att föredra, en enorm skillnad att köra i skogen men framförallt när man använder lastaren. Till syvende och sist måste behovet avgöra.
Du bör också ha i åtanke hur mycket kommer du att använda dig av traktorn. Köpa en traktor för 300 tkr som inte används mer än ett hundratal timmar/år kan vara lite övermaga.
Till slutavverkningar bör man i vilket fall som helst leja en professionella maskiner om man nu inte har obegränsat med tid.
Med normal tur/otur behöver en bättre begagnad traktor i 50 - 60 tkrs klassen inte kosta många kronor/timme att nyttja.
Desto mindre med finesser - desto mindre som kan gå sönder, och en traktor går sällan "sönder" när du kör utan när den står still :oops:
Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på utan de små utgifterna. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

brassel  
#365007 Tycker det intressant att man kan få Farmallen ganska skogsutrustad dock, tex via
http://www.olmstad.com/se/skogsutrustni ... u-21927767

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

stegmaster  
#365027
brassel skrev:Tycker det intressant att man kan få Farmallen ganska skogsutrustad dock, tex via
http://www.olmstad.com/se/skogsutrustni ... u-21927767

Nu er inte jag så hemma på Case och NH, men den du linkar til er vel en farmall U, vilket er en helt annan modell, om jag fattat rett.

Tänkte jag skulle avstå från att kommentera i denna tråd (för en gång skull), men när man börjar rekommandera Case och NH minsta modeller, då klarer jag inte hålla kjeft lengre.
Med förbehåll om at farmall er snarlik föregängaren jx och inte en helt annan konstruktion, så ska man styra undan dessa modeller.
Min jobbarkompis köpte en av dom sista modellerna jx80, precis då farmall kom. (er 2-3 år gammal)
Så dom hadde til och med slengt på kopplingsfri vändlåda(spak vid rattet) för att få sälja slut på dom före farmall modellen tok över.
Men sikken skit ska man få leta efter.
Det börjadet med at 2 stk av dessa stora glassdörrer gick i knas. Det ena var förerfel så det var ok, men andra gången flyttadet han bara traktoren med dörren öppen i lite kupaert terräng, det var tydligen nog för att göra 1000 bitar av den av dessa skakningar.
Och va man ska använda denna "fina" vändlådaspaken til begriper jag inte, för här snakker vi verkligen on/off funktion.
Den hoppar ju fram och tilbaka som en kanin när man byter riktning. Finns ingen sliring eller fordröjning als.
Men det värste har ju vore växellådan/kopplingen, då detta har krånglat nästan från dag 1.
Kopplingen blev tyngre och tyngre.
Slutadet med att plötslig gick traktoren bakåt när den skulle gå framåt, och gick inte att kopla ut med kopplingen.
Som tur så stod han nästan still då detta hendet, så kan fick slå i stoppet på motoren. men kunne slutat riktig illa med lite otur.
Så bar det iväg til verkstaden, var man demonteradet nästan hela traktoren, UTAN att hitta nåt riktig fel, utan dom skifte lite prylar när dom ändå var inne där och rotatadet.
Detta tok ca 2mnd, och givetvis på garantien, annars hadde han nog varit minst 80tkr fattigare.
Den er fortfarandet inte så som den ska vara, men han har accepterat detta som den er nu.
Men nu er den snart 3år och garantien er slut, men han påstår han har gitt säljaren besked att om detta problem återkommer i värsta form, kommer dom få göra det gratis för honom even efter garantien er slut.
Så det återstår att se hur det kommer fungera.
Och alt detta på ca 2 år och 400timar.
Dock ska säljare ha kredd för att dom forsökt att fiksa til saker så godt och snabbt det går.

Att man sen måste kliva ut av hytten på en "modern" traktoren för att växla mellan 540/540E pto känns vel ochså sådär.
Vet inte riktig va motsvarigeten i blått heter(NH), men kan det var 40xx nånting?
Mitt råd, styr undan dessa modeller. Dom er/var billiga av en anledning.
Kanske inte så konstig av finns en del av dessa modeller til salu med mycket lågt timetal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).