Skogsvagn (Huggarvagnar)

Ny wire till vinschen?

71 inlägg 67126 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364081 Hej! Vilken är bäst BOLES 222 trådar 50m 8mm eller Jula Gunnebo 8mm 144 trådar 40m?

FTG
Användarvisningsbild

Re: Ny wire till vinschen?

hlb  
#364083 Jag gillar Boles bäst. Den kan lättare bli stickig vid snaran när den blir sliten, men med 50 m har man ju råd att kapa någon meter då och då.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364111 Jag har 50m 8,6mm vajer på min Trejon Multi 3 tons, tänkte köpa en extravajer att skarva med så man når riktigt långt ibland. fast då krävs nog en assistent som sköter reglaget, har ännu inte radio. 20m längd vore egentligen lagom som extravajer.....

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364155
Mangan skrev:Jag använder förkortningskrok och snarkätting, för att slita minimalt.


Sätter man förkortningskroken i änden på vajern och använder snarkättingen runt stocken? ingen risk att kroken lossnar när man tappar spänning på vajern av någon anledning?

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364352 Kapp, just så. Inga stora problem med att kroken lossnade, men jag kör med antingen at snara med vajern (massaved) eller sax (timmer) numera.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364416 Jag funderar på hur många meter extravajer som är lagom att ha med sig utan att det trasslar? 10-20m? blir totalt 60-70m
vilken typ av krok skarvar man bäst med?

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Hema  
#364571
Skogsmästarn skrev:Jag funderar på hur många meter extravajer som är lagom att ha med sig utan att det trasslar? 10-20m? blir totalt 60-70m
vilken typ av krok skarvar man bäst med?

Ett större beg. Mountainbike-däck (cykel/MC-däck) kan du använda för att ha den extra vajern i, så trasslar det mindre.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364732
Hema skrev:
Skogsmästarn skrev:Jag funderar på hur många meter extravajer som är lagom att ha med sig utan att det trasslar? 10-20m? blir totalt 60-70m
vilken typ av krok skarvar man bäst med?

Ett större beg. Mountainbike-däck (cykel/MC-däck) kan du använda för att ha den extra vajern i, så trasslar det mindre.

Jo, kanske bättre med invändig förvaring än utvändig typ fälg.

Tänker även på modernare mjuk slitstark vinschlina till rimligt pris, vad heter sådan? kanske enklare att linda in o ut 20m sådan antar jag?

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Hema  
#364767 Menar du typ Nylonrep? Det kallas vanligtvis för Dyneema och säljs bland annat hos http://www.hjertmans.se med 20% tom. 11/1. Dock känsligare mot vassa stenar osv.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364788
Hema skrev:Menar du typ Nylonrep? Det kallas vanligtvis för Dyneema och säljs bland annat hos http://www.hjertmans.se med 20% tom. 11/1. Dock känsligare mot vassa stenar osv.

Ja, så heter det nog, ATV folk verkar använda sånt bla. Ska söka på nätet efter det, se vad det kostar. Jag har bara granmark med ytterst lite sten, så det skulle ju kunna funka....

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364801 Angående stålvajer, är det rostfri eller galvad som sitter original på skogsvinschar?

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Hema  
#364858
Skogsmästarn skrev:Angående stålvajer, är det rostfri eller galvad som sitter original på skogsvinschar?

Kan börja med ett tips angående Dyneemalina och det är att se till att alla vajerrullar/vajerstyrare är felfria, det rekommendras att byta styrrullarna på en vinsch om du går från vajer till rep. Detta pga. att den är repkänslig. Vinschar från början utrustade med rep har ofta en annorlunda repstyrare:
Bild


Jag vet faktiskt inte vad det sitter original på vinschar, när det gäller stålvajer, men galvad är något starkare iaf om man får gå efter uppgifterna på denna sidan:http://www.wirator.se/
Enligt sidan har de vajrar i 7, 19, 24, 42, 49, 72, 114 och 133 trådtäthet och i varierande tjocklekar även inom vajern. Jag fick nys om detta företag under min motorsågskurs, där jag träffade på en mycket trevlig herre. Jag har inte koll på vad som är den bästa vajern, men förmodar att olika vajrar är bäst lämpade inom resp. område.

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364866 Hmm, det är ju bara ett stenkast bortifrån mig... Kanske skulle bege sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Hema  
#364872
Mangan skrev:Hmm, det är ju bara ett stenkast bortifrån mig... Kanske skulle bege sig.

Do it! :)

Avatar Fallback

Re: Ny wire till vinschen?

Skogsmästarn  
#364898 Jag tänkte isf bara ha Dyneemalinan som extralina/skarvlina efter mina 50m stål vajer och då passerar den inga löphjul etc. Linan ser ju smidig ut att bära och förvara i traktorn

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).