Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven moheda vagn

59 inlägg 31462 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven moheda vagn

molnia  
#142403 Kom på ett alternativ till ifall den blir ostadig efter att ha bantat den på bredden. Sätta dit mekaniska stödben av mohedatyp. Men hur upplever ni mohedavagnar med 400hjul när dom är tomma, är dom gungiga?

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

HÅkan N  
#142596 Har en Moheda 13tonnare med 500-60x22,5

se på forumet Vad kör ni med sid 22. Med Valmet 805 0ch FMV 360 Kran 7,2 m rävkvidd

Användarvisningsbild

Re: Driven moheda vagn

molnia  
#142608 HÅkan
hur bred är din vagn? Och traktorn?

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

HÅkan N  
#142618
molnia skrev:HÅkan
hur bred är din vagn? Och traktorn?


Ja du. Tror valmetn är 205 och kärran 215 om jag intemins fel..


Kan kolla imorgon om jag kommer ihåg.............

Användarvisningsbild

Re: Driven moheda vagn

loppan  
#218185 Väcker denna tråd igen och undrar om det är någon som kör med band på drivkärran.
Skulle även vara intressant att veta hur mycket sämre en stor drivkärra upplevs jämfört med en gammal minibrunett tex.

Drivkärra är ju ett realistiskt alternativ till beg skotare,snabbare enklare flytt på väg och mindre teknikintensiv konstruktion.

Tycker skotarna börjar bli lite väl överarbetade vad gäller teknink och datorer.

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

Amatörhuggare 62  
#364806 Hur fungerar rulldriften när det är kramsnö ??
Blir dom runda och drar dåligt ?

Nöter det mycket däck ?

Annars enkel konstruktion. Och rullar lätt när driften inte behövs.

Navmotor är ju bra på 1 vis, man kan ha kedjor. så inte vagnen far vart som helst.
När man blankat upp basvägen, och det har blivit rodelbana.

input önskas

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364817 Jag har de GAMLA drivrullarna av veckad plåt på min Moheda och dom kan i vissa lägen bli fulla av is i vecken o då drar dom inget.
De öppna korgarna på de från sent 80tal o nyare kan nog inte frysa igen.

Klart att de äter på däcken, hade kvar mina fram tills ifjol(från 80talet) o då byttes de mest för jag ville ha bredare så för eget bruk håller det länge.

Nackdelen är att de inte går ha kedjor, vissa går ha band på ändå

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

Amatörhuggare 62  
#364828 Tack gnisten 83

Ja vissa Moheda kan man ha band, enligt en säljare på Lantmännen.
Bara man kommer ihåg att inte lyfta rullarna.

Tror jag visste mer om skogskörning, säljaren var nog bättre på att sälja en Harv !

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364838 Jag har de "öppna" rullarna/korgarna som Gnisten83 skriver om. Rullarna fylls om det är smetigt, lerigt, snöigt osv. men tycker nog att de fungerar ändå även om det fryser på. Minns inte riktigt hur det varit som värst men man ju hacka bort skiten ibland.
Min drift fungerar så att trycket som pressar ner rullarna minskar när farten ökar, ex. när man kommit till fast mark och traktorn drar mer än rullarna driver. Rullarna "studsar" upp ur drivmönstret på hjulen när farten ökat men ligger och skramlar något fruktansvärt mellan hjulen så man måste, tycker iaf jag, lyfta upp dom.

Att låta de ligga nere och driva för att kunna köra med band låter inte som en klok idé som säljaren på Lantmännen sa.
Kanske jag som har fel men i så fall önskar jag input från någon som kör så.

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364848 Nä ska man ha band på är de drift hela tiden o låg hastighet som gäller troligen.
Tänkte mer att på min får band inte plats rent fysiskt mot ramen

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364850 Nä, tror inte det får plats band på min heller.
Lite off, men blev nyfiken på vad du gnisten bytte till för däck? Bredare? Nya fälgar också?
Passade väl inte rakt på?

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364861 Hittade 500/45-22,5 meddisken förskjuten 10cm ca som ersättning 400/60-22,5.
Skiljer ca 1cm i diameter men behövde ändå justera så att jag fick högre lyfthöjd på rullen

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364867 Aha, du hade 22,5 från början.
Tack!

Avatar Fallback

Re: Driven moheda vagn

Sti L  
#364901 Har tenkt litt på skrupigger(Patruuna m.robson). Er det noen som har testet? Man kan kjøpe pakker for litt over tusenlappen-de inneholder 200 stk.Jeg må trolig kjøpe 4 nye dekk i så fall.Har 400/15.5 i dag,vet noen om det er enkelt å få på litt bredere dekk på samme felg?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).