Före och efter jobbet

Ejektorpump eller djupvattenpump?

40 inlägg 64001 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ejektorpump eller djupvattenpump?

Halla Hallegårde 400  
#364653 Hej..

I fredags kväll sket sig pumpen till dricksvattnet totalt här hemma. Ejektorpumpen som sitter har strulat lite till och från. Men denna gången hade frostvakten lagt av, med slutresultat att pumpen frös och sprack i godset i botten.

Måste nu införskaffa ny, dock beslutsångest om jag ska välja "ny teknik" a'la djupvattenpump eller gamla skolan med ejektorpump?

Har ju hört skräckhistorier om djupvattenpumpar som satt sig i hålet, med slutresultat att det blivit tvunget att borra nytt hål. Visst, en ejektor kan åxå sätta sig fast. Men det känns som mindre risk.

Djupvattenpumpen är ju totalskyddad mot all slags frysning såvitt jag förstått, och det är ju ett stort plus.

Däremot stör det mig inte med hög ljudnivå (pumpen står utomhus) på ejektorpumpen som suttit nu. Att det ska vara mycket högre strömförbrukning struntar jag fullständigt i.

Nån som kan ge mig nått mer som gör beslutet lättare, eller som gjort samma grej?

Mvh//Smålänning med djupa pannveck på Gotland :grin:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Göt  
#364693 Runt mej var det vanligt med ejektorpumpar på jag var nog den första som satte in en sänkpump och den har inte krånglat(ta i trä )sen jag satte in den 1983. Många av mina grannar har bytt till sänkpumpar efter det för att slippa krångel och det har fungerat bra. En del av grannarna har haft väldigt mycket krångel med ejektorpumparna efter strömavbrott t.ex.

Jag har en granne som ejektorn har fastnat nere i brunnen men de har bara huset som sommarhus och kan använda sin gamla vattenbrunn.

Så risken finns att det fastnar med ejektorpumpar finns ju,

kommer ihåg att jag pratade med han som borrade brunnen åt mej och han hade varit med om att spränga loss ejektorn med dynamit men risken att fastna var enligt honom lika liten eller stor.

Största risken att fastna var när man satte ner pumpen om man har för bråttom och bara släpper ner den

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364696 Min förra granne som var rörmokare satte inte in ejektorpumpar för att slippa krånglet med att lufta och felsöka pumpar utan uppenbart fel.

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

hemhuggare  
#364716 Jag bytte för 2 år sen från ejektorpump till dränkbar och det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det när jag bytte pump förra gången för 10 år sen så mitt råd är att byta till dränkbar hos mig blev det bla mycket bättre kapacitet så att vattenreningen funkar bättre.

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364717 Har en trefas ejektorpump men byter till enfas sänkpump vid nästa byte, pga lättare att driva med elverk.

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364741 Har precis bytt från ejektorpump till Grundfos 1-fas djupvattenpump.
Ejektorpumpen började läcka och rep.sats skulle kosta ett par tusenlappar och då skulle jag få göra jobbet själv.
Pumpen stod inne i huset så för mig var valet enkelt i teorin, ny djupvattenpump.
Visste dock inte djupet på brunnen och vilket djup ejektorn hände på. Lyfte upp och mätte båda djupen och försökte känna om ejektorn gick "trögt" när jag drog upp den. Kände inget problem vid lyftet så antog att djupvattenpump skulle gå bra att hänga på samma djup som ejektorn.
Kollade på Rinkaby Rör,
http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpa ... tenpumpar/
Den jag valde var dessutom smal, 74 mm.
Kostade runt tio tusen för ny pump och ny kabel. Befintlig slang återanvändes.

Lycka till med valet och arbetet!

Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

ÅsaNisse  
#364769 Har också bytt från ejektor till djupvattenspump. Har också erfarit att på 1½ år har jag inte behövt fylla luft i hydrofortanken sedan bytet. Med ejektorpumpen fick jag fylla sisådär 3-4 gånger per år.

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Halla Hallegårde 400  
#364832 Får tacka för alla svar..

Efter diverse disskutioner med sambon. Så blir det nog djupvattenpump, får prata lite med nån vvs kunnig på ett leverantörs företag till firman jag jobbar på.

Sen måste jag mäta upp djupet till vattennivån och totaldjupet såvitt jag förstår.

Mycket att få pejl på när man ägt kåken i mindre än ett år...

//Uffe

   TS
Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364842 Låter som en bra idé att prata med någon eller bolla idéer med någon som sysslat lite med pumpar.
Tror att du skall få koll på djupet av brunnen, hur djupt vattennivån är, hur långt ner eller egentligen hur högt över botten nuvarande ejektor sitter och hur högt den ev. nya pumpen då skall trycka.
Vet du om brunnen ger ordentligt med vatten? Alltså tillräckligt utan att sina?
Om brunnen inte ger tillräckligt kan man sänka ner pumpen längre ner i hålet om det finns möjlighet för att få större vattenmagasin att pumpa från men den skall inte sitta så nära botten att den kan suga slam från botten. Ju längre ner den sitter desto högre lyfthöjd, mer slang, mer kabel och kanske grövre kabel för att undvika spänningsfall.
Detta löser du genom att fråga runt. Kanske tidigare ägare vet något?

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Skogstomte  
#364882 Lite allmäna erfarenheter som jag samlat på mig genom åren på både egen och andras anläggningar:

Ejektorpumpar funkar ofta bra men ger inte så stora flöden då mycket vatten går runt.

Kan vara ett litet helvete att få ur luften. Stäng utloppsventilen från pumpen till hydroforen. Man behöver vatten "utifrån" för att få igång pumpen om man fått in luft. Detta vatten används först till att fylla så mycket det går stillastående, resten hälls sedan i under drift tills pumpen tar. När den gör det får man ett kraftigt vattenutflöde, öppna sakta till hydroforen och skruva på locket på pumpen, räkna med att bli blöt!

När ejektorn blir sliten eller igensatt så ökar trycket på axeltätningen i pumpen. Pumpen får för sig att tjänstgöra som vattenspridare. Går att packa om pumpen eller i värsta fall byta den men fenomenet kommer oftast tillbaka och då är det ejektorn som felet sitter i.

Man bör ha en "sugpipa" på ejektorn, en slang som hänger ned c:a tio meter från ejektorn. Denna gör att ejektorn inte kan suga luft ifall vattennivån sjunker under ejektorn.

Dränkpumpar:

Dränkpumpar ger mycket större flöde vid samma eleffekt. Energibesparingen i ett vanligt hushåll är dock ganska måttlig, en någorlunda frisk vattenpump går inte så många timmar på ett år.

Jordfelsbrytare är bra men inte till dränkpumpar. Om man installerar pumpen fast (ej stickpropp), vilket är det normala, är det ok att utesluta jordfelsbrytaren. Man sätter helt enkelt en egen säkring bara till pumpen som ligger före jordfelsbrytaren i centralen.

Enfaspumpar brukar ha allt inbyggt som mjukstart, torrkörningsskydd, motorskydd. Det enda externa som behövs är en arbetsbrytare och en tryckströmbrytare.

Trefaspumpar har normalt ingen mjukstart och då bör man komplettera med en extern sådan, annars är risken att slang och/eller kabel tar stryk av startrycket. Trefaspumpar behövs normalt bara då man har många djur eller av andra skäl hög vattenförbrukning.

Det hände på en anläggning i trakten att det blev "pyspunka" på slangen i borrhålet. Pumpen gick i stort sett oavbrutet och det hela uppdagades av en onormalt hög elräkning. Någon form av kontroll är bra att ha på anläggningen, antingen manuell (kolla manometer, lätt synlig lampa som lyser när pumpen går) eller automatisk (t.ex larm vid lång inkopplingstid).

Tänk på vid dimensionering av pump: Ta inte större flöde än nödvändigt, speciellt vid brunn med dålig tillrinning, större risk för torrsugning.

Tänk på att pumpens lyfthöjd innefattar 1. Vertikal höjd från pumpen till hydroforen 2. Tryckfall i slangen från pumpen till hydroforen 3. Önskat tryck i anläggningen. 4. Marginal

Ex. det är vertikalt 50m från pumpen till hydroforen.
Pumpen ger 30l/min och slangen från brunnen är totalt 100m lång 32mm PEM-slang samt två vinklar som överslagsmässigt räknas som 5m extra slang vardera vilket ger 110m slang som ur tryckfallstabell ger 4,95m tryckfall.
Vi vill ha 4 bar som mest ≈ 40m.
Marginal sätter vi till 10m.

50m + 4,95m + 40m + 10m = 104,95m lyfthöjd behöver vi på pumpen vid givet flöde.

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Halla Hallegårde 400  
#365024 Efter lite mixtrande och strulande fick jag upp ejektorn ur pumphålet och fick mätt vattennivån och djupet. Lite samtalande med grundfos support. Lite samtal med olika leverantörer till firman jag jobbar på. Så blev det att beställa en Grundfos djupvattenpump, billigast på Rinkaby. Inte ens IN priser till firman kunde konkurrera med deras pris. Tog vajer och pumpen där. Slang och kopplingar tar jag genom firman.

Hoppas dem fixar det snabbt, flickan min börjar känna sig "äcklig" :grin: , trots dusch hos svärföräldrarna/chefen i lördags och dusch nu idag på firman. :x

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Göt  
#365028 Hoppas att det löser sig och att det blir bra :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Halla Hallegårde 400  
#365035 Det tror jag nog. Nu är den jobbiga delen gjord för mig. Bestämma vilken teknik.

Jobbat som mjölkrobottekniker i 2 år nu, så skruvandet löser jag. :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365086 Härligt!
Låter som du är nöjd med valet av lösning.
Tror säkert det blir bra.

Lycka till med skruvandet, trots vintern!

Användarvisningsbild

Re: Ejektorpump eller djupvattenpump?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365098 Om du vill veta fakta om ditt borrhål kan du förmodligen hitta det här...
http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisar ... ar-sv.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).