Skogsröjning

Orientera sig i skogen

5 inlägg 3856 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orientera sig i skogen

Tjita1  
#364472 Hej!
Vet inte riktigt var man ska lägga det här, så det får bli här.

Låt säga att man har fått i uppdrag att röja (det är väl ändå det som är svårast, när det är dålig sikt för all sly) ett skift, hur:
1. Hittar man till skiftet
2. Vet man var skiftet börjar och slutar
3. Vet man hur stor yta man har röjt
?

Idag finns det ju GPS, då kan det ju inte vara nån konst, och i de mer glesbeskogade områdena är det kanske inte så svårt att navigera med en karta och kompass om man har en bra utgångspunkt, men hur gör man, utan GPS, för att veta vilken sly som ska röjas och vilken som är någon annans problem, när allt ser precis likadant ut?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Orientera sig i skogen

alias  
#364481
Tjita1 skrev:Hej!
Vet inte riktigt var man ska lägga det här, så det får bli här.

Låt säga att man har fått i uppdrag att röja (det är väl ändå det som är svårast, när det är dålig sikt för all sly) ett skift, hur:
1. Hittar man till skiftet
2. Vet man var skiftet börjar och slutar
3. Vet man hur stor yta man har röjt
?

Idag finns det ju GPS, då kan det ju inte vara nån konst, och i de mer glesbeskogade områdena är det kanske inte så svårt att navigera med en karta och kompass om man har en bra utgångspunkt, men hur gör man, utan GPS, för att veta vilken sly som ska röjas och vilken som är någon annans problem, när allt ser precis likadant ut?


Tja, är det röjning i din egen skog som du avser så hoppas jag att du vet var den ligger och var rågångarna går. :-)

Om du avser entreprenörer som röjer åt andra (vilket jag förutser att du gör) så brukar virkesköparna tillhandahålla ett traktdirektiv för skogsvårdsåtgärder likväl som för avverkningar.
Dessa traktdirektiv brukar innehålla översiktskartor, detaljkartor, nödkordinater samt text med instruktioner om arbetets utförande m.m.
Har virkesköparen skött sig så skall området vara snitslat i fält.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Orientera sig i skogen

Peteflamingstar  
#364484 Arbetar man som röjare åt en firma brukar de ha en arbetsledare som snitslar in beståndet vilket ska röjas, alternativt att skogsbolagets planerare alt virkesköparen gör det. Traktdirektiv SKA finnas, samma gäller för snitslingen. I direktivet bör en översiktskarta vara bifogad, för att hitta till trakten alltså. Att skaffa en bra bil-gps är också att rekommendera.

Användarvisningsbild

Re: Orientera sig i skogen

Vardon  
#364507 Skaffa GPS även om det går att lösa utan så är det smidigare, precis som det går att lösa utan röjsåg och motorsåg med, och man kan ta hästen till skiftet så är det smidigare med modernerare teknik.

Annars sök på rågång så finns det många tips om hur man gör.

GPS:en är ingen sanning, men genom att leta på ungefär rätt ställe så hittar man många fler tecken.

Användarvisningsbild

Re: Orientera sig i skogen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365790 Man måste ha en bra karta, jag gillar ortofoto eller flygbildskartorna, där ser man skillnader i nyans på de olika trakterna och därmed att det är olika ålder eller trädslag. Finns alltid nåt som går att utgå ifrån, en myrkant, väg, bäck eller liknande för att orientera sig i förhållande till trakten man ska röja.
Ibland får man utgå ifrån nån markör några skiften bort och sen räkna rågångar man passerar tills man är nära rätt trakt, sen är det bara att försöka se skillnad på skogen.
Om man är två så kan man gå utanför slytrakten och sen syfta sig igenom slyn, den ena står kvar och dirigerar den som går igenom slyn och snitslar, sen flyttar man fram ett snitselband i taget. Det funkar ju bara om det är en rak gräns att utgå ifrån.

GPS är bra men man får aldrig dra en gräns efter hur den visar, beroende på omkringliggande terräng och väderförhållanden så är det mer eller mindre felvisning i en GPS. Det enda som är säkert är att ingen GPS visar helt exakt rätt hela tiden. Jag använder sällan GPS annat än för att se att jag är nära gränsen, sen får man lyfta blicken och leta manuellt!

Edit: när du vet att du är nånstans nära gränsen så lyft blicken, det är mycket lättare att se gränsen om det är lite höjdskillnad på trakten bredvid. Alltså lättare att se en liten höjdskillnad än att se att det är lite grövre träd på ena sidan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).