Traktorer och processorer

Vilka traktorfinesser behöver man?

70 inlägg 25927 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Göt  
#364451 Räcker nog med en traktor under hundra tusen fyrhjulsdrift kan vara trevligt men inte nödvändigt. Bukplåt och en vinsh är det du behöver till traktorn en huggarvagn kanske.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#364479 Tack för kloka svar.
Om jag ska leta en billigare/äldre traktor, vad är bra och vad ska man akta sig för? Har ingen lust att meka en massa i onödan, så ngt som krånglar lite är värdefullt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Göt  
#364488 har själv en ferguson 135från 1968 kanske lite liten men den duger! Har haft den som småbonde då jag hade 2 stycken. Driftsäker och det finns delar som är billiga och jag som har tummen ganska mycket mitt i handen klarar av at meka.

Jag ska inte skrämma dej men det kanske är skillnad på vad man behöver och vad som är roligt att ha, skulle gärna ha en traktor för 350 tusen men behöver jag den...

Bm volvo och ferguson är sltistarka märken. Fiat kan vara en variant. leta efter nåt som har gått kanske 5000 timmar så är det nog ganska lugnt ifrån stora reparationer. Fyrhjulsdrift kan vara trevligt och fiat var bland dom första att införa det här i sverige

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Ferguson system  
#364495 Holder med Göt. Ferguson/MF, Volvo bm, Fiat og Ford er bra traktorer som det er kurrant å få tak i reservedeler til.
Men generelt, se på kjente merker. Spør eier om hvor ofte det er byttet oljer og filter, sjekk det selv når du ser på traktoren, se til at det ikke er glepp på styring og på framakselen, hvis det er 4wd - spør om han/hun har kjørt den med kjetting kun på framakselen eller med 4wd koblet inn på bar veg (stort minus), helst bør traktoren ha bra dekk, og sist men ikke minst: om traktoren er hel og pen og godt rengjort så er det stor sjangs for at resten av traktoren er bra.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364573
Bild

http://www.blocket.se/ystad/New_Holland ... ca=1_8&w=3

Kolla på denna om du vill ha lite äldre men med alla tillbehör.
Tyärr ej kopplingsfri fram/back men annars nära som L85/TL80a/T5040
Här har du en länk med grundläggande data på många traktorer, använd översättningsfunktionen
om du inte är så duktig på finska. http://www.konedata.net/Traktorit/traktorit.htm

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364588 Valmet äldre X05 serie är hållna för att vara bland det bästa i skogen. Jag har själv en 705 och den är väldigt bra. Jag har kört både Deutz och Belarus i skogen men Valmeten är överlägsen dessa. Tyvärr är inte utbudet det bästa, men om du har lite tålamod så dyker nåt upp förr eller senare.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

fura  
#364596 Jag har kört Same ,Valtra ,Case och den stora skillnaden var att man fick trycka in diffknappen oftare på case och valtra. Det verkar vara ganska viktigt att få en bra diff på en skogstraktor annars snurrar endast det hjul som går lättast.

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

rokon  
#364622 På min Zetor 4340 så har jag Carraro framaxel med automatisk diff som griper in själv. Bak så har jag bra piggkättingar som inte slirar nå mycke, har endast behövt trampa ned pedalen för bakdiffen när jag provocerat fram fastkörning i djup packad snö där jag körde framått tills axlarna hade plogat upp så mycke snö att jag ej kom fram något längre. Då låste jag diffen bak och backade ut. Men det kan sitta olika axlar på traktorerna. Beror på vad första köparen beställde för finesser.
Bra piggkättingar är förövrigt halva traktorn när det verkligen gäller.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

rikard_e  
#364623 Alla märken har väl något.

Valmet har genomkvalité i sina 05-serier, men då kostar det också därefter.

Kan inte säga att nått märke är skit, alla har sina små brister. dåliga framaxlar, motorer som rostar, bromsar som kärvar konstant.

Hitta en traktor som är välskött bara! 135:an är en jättefin traktor vi har haft en inom familjen i 25 år, bränslesnål och pålitlig, lite låg om du har ojämn terräng, dom är något övervärderade av vissa på blocket tyvärr.
Jag kan starkt rekomendera same eller ford, det är något jag kört i många år.
Same får du mycket traktor för pengarna.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364633 Den som frågar om en traktor i prisklass 300+ kkr extra allt får istället rådet att köpa en 135:a! :shock:

Kolla om du hittar en 135:a med hytt. Själv kör jag utan dörrar! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Göt  
#364695 dumt av mej där jag uppfattade frågan att man undrade vilka finesser man behöver :oops: :oops:

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Garbo  
#364796 Hej igen,
Får kanske förtydliga lite hur jag tänker o funderar.
Jag inser att det inte är värt monetärt att köpa en traktor för 300 på på 50 ha varav bara 30 skog. Men för mig är skogen och att jobba ute min hobby och stora intresse. Jag har röjt, gallrat o planterat, tagit vindfällen och gått med motorsåg de senaste 25 åren. Har varit i vanlig karriär samtidigt och inte haft så mycket tid som jag skulle vilja till att utveckla gården vidare. De senaste åren har mitt egna företag som växer o går bra börjat få mig att se möjligheter att gå ner i tid för att på så sätt kunna pyssla mer med det jag är intresserad av - gården, skog o jakt. Är även lite på jakt efter mer skog om rätt tillfälle skulle yppa sig.
Då jag inte är 30 längre så uppskattar jag maskiner och hjälp lite mer nu är förr, och vill att den tiden jag har tid att lägga ska vara rolig, effektiv och någorlunda bekväm. Sköta skog, motorsåga, spika och bygga, gräva etc är kul. Att meka och oroa sig för att maskiner inte ska fungera är inte kul.
Därför frågade jag om en traktor för mer pengar än vad som kanske är rätt egentligen. Jag har mitt nöjeskonto att ta av då detta är mitt stora intresse.
För mig är bruks viktigare än flärd, dvs hellre lastare än AC, hellre 4WD än stereo om ni förstår hur jag menar. Men då jag inte har haft egen traktor tidigare så undrar jag vad som är bra funktioner i en traktor och vad som är onödig lyx. Vändbar stol, 4WD, lastare ser jag som minimikrav. Men sen börjar det blir krångligare för mig att inse vad som är viktigt och hur jag ska prioritera alla finesser som jag läser i annonser: kopplingsfri f/b, knappkoppling, turbin, hydraullås, lastdämpare, fri retur, autocontrol, extra dubbelverkande uttag, frontlyft etc etc.
De 300 är min egna gissning efter surfande och letande efter ngt som funkar, inte har gått för mycket (hur mycket det nu är?), och ger mig rolig och effektiv tid med traktor och redskap. Därav min fråga, vilka finesser kan man ignorera, och vilka ska man notera som plus?
Tack igen för alla svar!

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Amatörhuggare 62  
#364815 Turbinkoppling = kanonbra i skogen

Användarvisningsbild

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

Skogstomte  
#364822 Enligt mig ska alla lastare ha dämpning, helt otroligt vad det sparar, hela traktorn går faktiskt lugnare, inte bara lastaren. En extra fördel är att man kan lätta lite på skopan men ändå få den att följa marken, fint när man skottar snö då man dels sparar underlaget, dels får tryck på framhjulen så att man kan styra och få mer driv.

Avatar Fallback

Re: Vilka traktorfinesser behöver man?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364903 Det är nog ganska många av oss här som ser skogen som sin hobby och har lite för mycket maskiner i förhållande till areal, inklusive mig själv:-)

Jag har en Valmet 705 med vändbar stol, det är hur bra som helst. De flesta andra (ingen?)traktorer har inte lika mycket utrymme.
705 har ingen som helst extrautrustning förutom ett par gamla slitna snökedjor som jag lägger på om det blir en halvmeter snö. Den funkar kanon till huggarvagnen.

Turbinkoppling talar många varmt om, det är säkert toppen men det funkar utan också.

Parallellförd lastare är att föredra. Det innebär att redskapet inte tiltar när du höjer och sänker lastaren. Smidigt. Hydraullåsning på lastaren är en ren bekvämlighetsgreg. Tredje funktion är bra om du behöver det, tex till balklämma. Lastdämpare är säkert bra, men inget jag själv har och det går bra ändå.

Frontlyft och frontpto kan jag inte komma på nåt användningsområde i skogen.

Extra dubbelverkande uttag kan jag inte heller komma att man behöver i skogen.

Vad ska du använda traktorn till förutom skogsbruket?

Jag har jobbat som dräng på ett antal gårdar och kört mycket nya traktorer med mycket finesser på. Men hemma har jag som sagt en Valmet 705 och en Deutz 7807 med lastare, båda från tidigt 80-tal helt befriade från extrautrustning och elektroniska funktioner. De fyller sitt syfte och funktion.

Valmets 6000-serie börjar komma ned i pris samt att det finns rätt många på marknaden, fler än X05. Jag funderar då och då på att byta bort Deutzen för att uppgradera mig lite och kommer då satsa på nån ur 6000-serien. De är lite dyrare än 05-serien men är i gengäld 10-15 år nyare och med lite tur har de färre timmar också. Dessutom är det lite högre hydraulflödet än 05-serien vilket är bra när man ska köra kran. Dock räcker flödet i 05 bra om man inte kör fler än två funktioner samtidigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).