SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

62 inlägg 29243 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

machonisti  
#364109 Misstänker att det mesta av den vunna energin går åt till reparationssvetsningen på skördarkran.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#364301 Hej,
Det är sant att skördaren ofta fäller in i stående bestånd, det har nog mest att göra med att föraren inte slå sönder sina tidigare gjorda virkeshögar i förra slaget eller slå av toppar i högarna som orsakar krångel för skotaren. Är det dessutom GROT-anpassning så fälls ju träden oftast snett framåt.

Om det går så är det ju också en rejäl fördel om man kan mata första stocken innan trädet är i backen, där sparar man idag redan energi.

Men ett energiåtervinningssystem som detta i denna tråd tycker inte behöver utesluta metodändringar, kanske kommer vi framåt även i metodtänket? :wink:

Spännande med vaggan annars Hema!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

machonisti  
#364303
machonisti skrev:Misstänker att det mesta av den vunna energin går åt till reparationssvetsningen på skördarkran.

Funderade mer på det, är nog möjligt att utvinna energi utan grymma belastningar.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#364305 Spännande, dela gärna med dig av dina tankar machonisti! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Rolfnilsson400  
#364371 Det blandas friskt mellan energi och effekt i denna tråden.
Energi =Effekt*tid.
Exempel en vanlig blixt i ett åskväder innehåller ungefär lika mycket energi som ett vanligt bilbatteri, men eftersom energin tas ut på mycket kort tid blir effekten hög under den korta tiden.

Det är trädets lägesenergi som ändras till rörelseenergi när trädet faller, det tillkommer ingen energi.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364433
Rolfnilsson400 skrev:Det är trädets lägesenergi som ändras till rörelseenergi när trädet faller, det tillkommer ingen energi.

Problemet är ju att om man vill återanvända lägesenergin så minskar man rörelseenergin och därmed hastigheten vid nedslaget och därmed ökar tiden för att fälla ett träd.

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#364437
th skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Det är trädets lägesenergi som ändras till rörelseenergi när trädet faller, det tillkommer ingen energi.

Problemet är ju att om man vill återanvända lägesenergin så minskar man rörelseenergin och därmed hastigheten vid nedslaget och därmed ökar tiden för att fälla ett träd.

Fast det viktiga är väl den totala upparbetningstiden och kostnaden för denna tid,, alltså timpriset? Kort överdrivet så får väl de väl hålla på och avverka i en månad bara inte det blir dyrare?

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#364652 Hej,
Denna tråd fick mångt mycket mer genomslag än vad jag någonsin kunde föreställa mig.
Så otroligt kul!

Fick ett mail från en kille som inte var medlem på skogsforum men snappat upp tråden ändå och han kom med intressanta idéer också, jag klistrar in hans text nedan.

min tanke när jag läste det var att det blir mer saker i aggregaten som gärna byggs nätta, så vad händer om man drar en ytterligare returslang från aggregatet från dem funktioner man vill tavara på energin hos och har en stor ackumulator på basmaskinen och att den trycker in oljan direkt i tryckslangen ut till aggregatet. Därmed hjälper det trycket till att avlasta aggregatspumpen och dieselmotorn slipper därmed en hel del jobb.
vet inte om det var till någon hjälp eller tillförde någon tanke men jag kör själv en skördare i ett familjeföretag med 5 maskiner och tycker att ideen och den tankegången du har är väldigt bra och kan föra utvecklingen frammåt.


Om jag ska försöka sammanfatta tråden hittills så finns det alltså flera stickspår som vi kanske kan jobba vidare med.

1. Återvinna rörelseenergi från trädet i skördaraggregatet med gasackumulatorer och hydrauliskt.
2. Hemas vagga där aggregatet matas upp på stammen innan trädet faller.
3. Elda spånet från sågskäret, Mangans idé. Ca 4 liter spån frigörs vid ett vanlig rotkap med skördarkedja.
4. Sätta ett svänghjul på aggregat eller kran och spinna upp det med hjälp av trädet.
5. Återföra "trädenergin" genom returoljan ända bak till tank/pump på basmaskin (förslaget via mail ovan) och avlasta pumpen.

En sådan här idétråd blir lätt spretig, men jag ska försöka göra allt för att hålla någon form av ordning så vi tillsammans enklare kan komma vidare.

Svänghjulsidén är lite lockande ändå.
Dels med tanke på bromsåtervinningen som bilindustrin i alla fall har tittat på.
Dels med tanke på gyroeffekten, kanske man skulle kunna nyttja även den?


   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#364666 Min första fråga är, fick du killen reggad? :grin:

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Bosse1  
#365032
Bosse1 skrev:Kul ideer :smile: Tänkte själv för ett tag sen på en avlastad kran som man i princip kan gå ut och lyfta med fingret, alltså slippa lyfta skrotet varje gång.Kanske redan finns?

Om man tar bort gasfjädrarna på bakluckan tex då får man lyfta skrot.
Ett aggregat och kran måste väl också gå att vikta ut 🧠 eller?
Har väl inget med ämnet att göra men..

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#365088 Hej,
Det är en spännande lösning bosse. Mig veterligen finns ingen sådan lösning. Väl avstämd borde det kunna funka, gissar att det krävs lite hydraultillskott på minussidan när kranen ska sänkas tom?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#368345
Hema skrev:Min första fråga är, fick du killen reggad? :grin:


Jag vet faktiskt inte Hema, men jag hoppas det för han skulle troligtvis passa in fint här hos oss. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#368348
Bosse1 skrev:
Bosse1 skrev:Kul ideer :smile: Tänkte själv för ett tag sen på en avlastad kran som man i princip kan gå ut och lyfta med fingret, alltså slippa lyfta skrotet varje gång.Kanske redan finns?

Om man tar bort gasfjädrarna på bakluckan tex då får man lyfta skrot.
Ett aggregat och kran måste väl också gå att vikta ut 🧠 eller?
Har väl inget med ämnet att göra men..


Ja, blev detta diskuterat egentligen.
Om man inte har hur mycket kraft som helst balanserar man ju gärna ut dödvikten.
Hiss = Motvikt (tung)
Skrivbordslampa = Balansfjäder (ganska ok på en kran. Eller?)
Kan exvis en ackumulator rimligt balansera ut eller betala sej på en skotarkran/skördarkran. Eller sitter det såna idag till mer än stötupptagning idag?

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Ängagärdet  
#368349 Jag tycker vi byter ut hydraultanken mot ett expansionskärl som tål en 30bar sisådär, i expansionskärlet finns en gummiblåsa vilken vi fyller med kvävgas som fjädrar ca 10ggr bättre än luft. sådär nu har vi ett batteri som matar pumpen med +30bar av återvunnen energi. 8-}

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Stegskördare  
#369622 Jag delar absolut ditt intresse i dethär. Vi är en liten tillverkare av stegskördare med stort intresse att hitta nya innovationer. De flesta som tillverkat en procssor har säkert tänkt på möjligheten men ingen har fört den vidare. Man kan undra varför? Tror att det i tankarna på denhär tråden redan har berörts orsaken.För att överföra energi behövs en kraft och den skall överföras av aggregatet. I gallringar är det dssutom vanligt att man får tillföra energi för att få trädet att falla.
Det oakta borde det vara möjligt att ta tillvara tryck från tiltcylindern, som isf skall dimensineras kraftig liksom tiltstommen.
Vi har en tiltcylinder som trycker ut ca. 0,5 ltr från plussidn vid fällning, den mängden kan lagras vid 200 bar. Har inte räknat på dethär men om energin som behövs för trycka den mängden är mindre än energin i fällt träd så borde geometrin på tiltcylinder ändras för att absorbera mera av tillgänglig energi.
Här överlåter jag till intresserade att beräkna fallet.
Sedan är frågan hur överföra lagrad energi till nästa process, borde inte var svårt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).