Före och efter jobbet

Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

51 inlägg 37841 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364415
Niking skrev:Ja, det gamla frysskåpet har alltså lagt av och blivit utdömnd av elektrikern. Så jag behöver ett nytt om ca 180 cm högt, 60 cm brett och ca 60 djupt. Helst vitt. Vad rekommenderas?

Varför inte satsa på ett svensktillverkat (eller två?) medan de fortfarande finns.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364424
th skrev:
Niking skrev:Ja, det gamla frysskåpet har alltså lagt av och blivit utdömnd av elektrikern. Så jag behöver ett nytt om ca 180 cm högt, 60 cm brett och ca 60 djupt. Helst vitt. Vad rekommenderas?

Varför inte satsa på ett svensktillverkat (eller två?) medan de fortfarande finns.


Hur var det egentligen med hållbarheten hos dessa? Du hade väl en viss erfarenhet av dem, vill jag minnas? Dagens prestation
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364428 Jo, men de är ju i alla fall tillverkade av svenska skattebetalare och det det slår det mesta inklusive ungrare, italienare och framförallt kineser.

Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

jannee  
#364449 Helt oväsentligt var frysskåpet är tillverkat, viktigast är varifrån de köpt delarna/vilken kvalitet, till skåpet.
Ett dyrt skåp tillverkat i XXX land har troligtvis högre kvalitet än ett billigt, oberoende vilket land skåpet kommer ifrån.
M.a.o. ett "svensktillverkat" skåp i mellanklassen (prismässigt) ska man akta sig för. Orsaken är den att tillverkningskostnaden är högre och i gengäld måste det till billigare delar (sämre kvalitet) för att kunna konkurrera.
Finns massor av olika fläkttyper/kompressorer/termostater, olika kvalitet på kyl/frysslingor. Högre kvalitet = högre pris.
Ett frysskåp under 5 tkr = ha inga större förväntningar.
Frysbox är egentligen att föredra, rent ekonomiskt, om man nu har plats.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364452 Tyvärr har jag dåligt med plats för en frysbox, så det är nog frysskåp som gäller.

Men ska det vara svensktillverkat, bör man alltså upp på 10 lakan för ett frysskåp och strunta i de som ligger runt 7-8 lakan och ändå har 5 års garanti?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

rokon  
#364460 Jag har för mig att Electrolux flyttade sin tillverkning till Polen. Men var det kylfrys eller tvättmaskinerna? Minnet sviker.
Vad gäller tiden som frysen skall stå innan den driftsättes så var det ett antal timmar under dagen, kommer ej ihåg hur många, men det stod i bruksanvisningen. Det är nog mer än 10 år sedan jag köpte nytt Electrolux frys. Har tidigare haft 2 mindre hyreshus.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364464 Jannee, det där stämmer inte helt. Det sitter INTE billigare komponenter i dom svenska skåpen från elux.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364467 Niking, Alla skåp gjorda i Mariestad har samma kvalitetsnivå på komponenter. Det är bara detaljer som lister på hyllor, handtag o sånt som skiljer.

Det är spisarna som flyttade till Polen från Motala för några år sen.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364470 O det är bra om skåpet står upprätt ett par timmar om det transporterats liggande. Oljan i kompressorn rinner upp i kondensorn när skåpet ligger o det är en fördel att ha den i kompressorn vid start[WHITE SMILING FACE]

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364471 Och alla svensktillverkade frysskåp görs bara i Mariestad?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

jannee  
#364492 Magnus M kackar självklart inte i eget bo :grin:
Tror att du Niking ska söka lite på pricerunner, där kan du även få oberoende recessioner på frysskåp och även en hint av prisbilden.
2 frågor till till Magnus varför kostar en del av Elus frysskåp mer än dubbelt mot de billigaste, måste ändå skilja rätt mycket mellan komponenterna.
Ett gammalt hederlig OSBY kyl och frys fungerar trots att skåpet är över 40 år, hur länge beräknas ett nytt Eluskåp hålla :?:
Ex, vi köpte en ny Sony tv, frågade handlaren om den skulle kunna hålla lika länge som vår tjocktv (15 år). Svaret blev att höll den 5 år fick vi vara nöjda :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Hema  
#364528 Bättre att ställa kyl/frys-frågor här än i Dagens prestation...

Om man ska köpa ett kombiskåp, ska man då prioritera ett skåp med dubbla kompressorer?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364529 Många år sen som asko/cylinda flyttade kyl/frys från Sverige o sen har vi vart ensamma. Numera är vi ensamma i elux på hushållssidan, finns 1 enhet på professional oxå, wascator i Ljungby. Hehe, känns inte som mitt bo längre faktiskt. Nedläggningen är ju klubbad.

Det finns ju ett prisglapp mellan självavfrostande frysar o vanliga rörsystem.
På kylarna finns en liknande systemskillnad. Vanlig kylplatta i ryggen med eller utan påhängd fuskfläkt o sen finns dom som har fläkten inbyggd i kåpa i ryggen med flänsevaporator. Den senare ger en betydligt jämnare tempfördelning.
Det med hur lång livslängd skåpen har är något jag inte vågar svara på för då råkar jag väl i blåsväder snart.
Men den mest kritiska komponenten är ju kompressorn o om den får gå under normala förhållanden så ska den hålla längre än vad som gissats här.
Det man ska tänka på är att skåpet har bra ventilation bak så värmen från kondensorn kommer undan, nån dammsugning därbakom ibland är inte fel.
Lika med att frosta av om man har rörsystem.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Sv: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364537 Niking, är det elux skåp du har? Första siffran i serienumret ger sista siffran i tillverkningsåret isåfall.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364540 Nej, det är en Bosch GSN24v01 (01) som lagt av.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).