Före och efter jobbet

Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

51 inlägg 37814 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364302 Ja, det gamla frysskåpet har alltså lagt av och blivit utdömnd av elektrikern. Så jag behöver ett nytt om ca 180 cm högt, 60 cm brett och ca 60 djupt. Helst vitt. Vad rekommenderas?

Sedan funderar jag om det kan vara en idé att byta ut kylen samtidigt? Den fungerar visserligen, men har minst 4-5 år på nacken. Vinsten blir ju då att man får samma stil och samma höjd på båda skåpen.

(Å även om ämnet har diskuteras i tråden "dagens prestation", så är det kanske lämpligt att i fortsättningen ta ämnet i en separat tråd.)
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

rokon  
#364313 Varför inte göra som i Nattavaara häng frysvarorna i en plastpåse utanför fönstret kolla sedan om du inte kan få tag på en begagnad frys som funkar som är lika som den du hade. Den går ju då i stil med kylskåpet du har. Folk byter vitvaror som om de vore kalsonger, de finns alltid fungerande beg att få tag på. Kan löna sig att även kolla efter begagnat hos dem som säljer nya.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

ananders  
#364319 Jag hade bara köpt ett nytt frysskåp. Jag är inte så petig om allt har samma stil eller inte och byter ogärna ut saker som fortfarande fungerar som de ska.

Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

nattuggla86  
#364330 Hade inte bytt båda om det inte är fel på kylen. Då får de avvika kraftigt i utseende. Och sen hade jag köpt ett som klarat måttkriterierna och gärna nån av de lägsta energiklasserna då en frys drar en del energi. Sen hade jag nog tagit billigast möjliga i det spannet av ett etablerat märke. Och gärna nära ÅF vid ev problem/reklamationer.

Specifik modell får nån annan tipsa om.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

anersimyra  
#364331 Vi köpte i går ny kyl och frys av märket LG. De var väl inte bättre än övriga märken, dock var den praktiskt användbara volymen större än hos de övriga märkena i elgigantens sortiment. Vad som saknas och återfanns på ett annat märke var en s.k nollgraderslåda som hade varit praktiskt att ha. Men som sagt, volymen avgjorde köpet.

Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

bgl  
#364345 Om din nuvarande kyl och trasig frys är köpta en gång i tiden tillsammans (som ett par) har dom troligen ungefär samma livslängd. Alltså kylen har kort tid kvar. Dessutom är priser på kyl och frys tillsammans ofta hårdare pressade än en ensam frys så rådet är att köpa ett nytt par.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364354 Jag tror inte att kyl och frys är inköpta samtidigt, då de är av olika höjd och olika märken. Men båda fanns där när jag flyttade in, varför de åtminstone bör vara 4-5 år gamla.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

jannee  
#364367 Googla på, bäst i test, där kan du kanske få lite fakta som kan vara av intresse. Finns fortfarande riktig kvalitet att inhandla - men priset blir därefter - hur tjock är plånboken.
Är själv nöjd med Siemens, dock 15 år gammalt, kvalitén i dag är troligtvis INTE lika hög.
Electrolux eller Elektrohelios har jag dålig erfarenhet av, livslängd 7 till 8 år. (kyl och frys, även disk och tvättmaskin varade inte längre.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364372 Jag snackade just med den gamla ägaren och han hade inte bytt kyl och frys, varför de åtminstone är 7 år gamla och troligtvis bortåt 10 år.

Hur är t.ex. Husqvarnas vitvaror i kvalitet?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

jannee  
#364378 Kolla på Media Makt, de har rea - köp 2 varor och får den billigaste för HALVA priset, kanske kan vara något, bl.a Bosch :?:

Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

haggloader  
#364392 Tänkt på att ha ordentligt med galler (luftspalt) ovanför vitvarorna, man ser många exempel på när maskinerna är kloss mot överskåpet.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

rokon  
#364396 När ny eller begagnad frys sätts i drift kom ihåg då att låta den stå en dag först efter transport i fall de har transporterats liggande det är för kompressorns skull. Nåt med oljan eller så.

Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364402
haggloader skrev:Tänkt på att ha ordentligt med galler (luftspalt) ovanför vitvarorna, man ser många exempel på när maskinerna är kloss mot överskåpet.


Där kyl och frys står, är det 197 cm mellan golv och skåpens undersida, så det klarar sig nog med luftspalten. Men tack för påpekandet.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364404
rokon skrev:När ny eller begagnad frys sätts i drift kom ihåg då att låta den stå en dag först efter transport i fall de har transporterats liggande det är för kompressorns skull. Nåt med oljan eller så.

Du menar alltså att det ska ha gått en dag mellan installation och att kontakten sätts i?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Frysskåpet har lagt av... vad rekommenderas?

tallen100  
#364406 Ja det har nått med vätskan i systemet att göra, gäller främst om skåpet har legat ner, har jag för mej att jag har hört.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).