Trädfällning (arborist)

Starta eget, prislista? :-)

38 inlägg 24352 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Peteflamingstar  
#364163 Nej hade yrkesvalet handlat bara om pengar är det klart man gjort nåt annat... Sen tycker jag väl att skogsbranschen överlag har för låga löner jämfört med nästan alla branscher, det är nästan en förutsättning att man brinner lite extra för jobbet för att ens ge sig in i det. Men friskvården kostar inget extra :D

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

svampbob  
#364185 Allt går så mycket bättre om man har ett "riktigt" jobb vid sidan av som ger grundlönen så är det inga problem att roa sig i skogen på deltid. Det är så jag gör själv men att tro att man uteslutande kan åka runt och fälla träd för 320 kr/tim så är man fel ute.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

anersimyra  
#364188
Tretoppen skrev:
lfq skrev:Det var inte lite det ifråga om utrustning. Men Tarzan klarade sig med några lianer. :mrgreen:


:)) :))
Problemet er bare at det er veldig få lianer i norske og svenske skoger :lol:

Jag har faktisk sett en " lian " här i Sverige.. :smile: jag ska ta en bild vid tillfälle.

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

tallen100  
#364230
svampbob skrev:Allt går så mycket bättre om man har ett "riktigt" jobb vid sidan av som ger grundlönen så är det inga problem att roa sig i skogen på deltid. Det är så jag gör själv men att tro att man uteslutande kan åka runt och fälla träd för 320 kr/tim så är man fel ute.

Så länge det går runt och du är nöjd med livet så kvittar det väl vad du tjänar, en del är nöjda med det lilla, andra blir aldrig nöjda. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

svampbob  
#364252
tallen100 skrev:
svampbob skrev:Allt går så mycket bättre om man har ett "riktigt" jobb vid sidan av som ger grundlönen så är det inga problem att roa sig i skogen på deltid. Det är så jag gör själv men att tro att man uteslutande kan åka runt och fälla träd för 320 kr/tim så är man fel ute.

Så länge det går runt och du är nöjd med livet så kvittar det väl vad du tjänar, en del är nöjda med det lilla, andra blir aldrig nöjda. :smile:


Jag är kanske skadad då jag är uppvuxen i jordbruks och entreprenadsbrancherna. Jag har mött så många genom åren som har tänkt så och gjort sig olyckliga med skulder kvar när dom äntligen har slutat och ingen pension att ta ut. Att bedriva verksamhet parallellt med sin anställning är en helt annan sak.

Avatar Fallback

Re: Starta eget, prislista? :-)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364357 Men, när lever du då, Rickard? ;)

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

Peteflamingstar  
#364383
svampbob skrev:Allt går så mycket bättre om man har ett "riktigt" jobb vid sidan av som ger grundlönen så är det inga problem att roa sig i skogen på deltid. Det är så jag gör själv men att tro att man uteslutande kan åka runt och fälla träd för 320 kr/tim så är man fel ute.


Jag håller med dig att enbart trädfällning är näst intill omöjligt att livnära sig på utom möjligen i och omkring storstäder, man måste göra något annat också. I mitt fall är planläggning huvudsysslan, något som också är tanken med företaget. Vill man jobba bara motormanuellt måste det nog bli röjning till 70-80 %.

Användarvisningsbild

Re: Starta eget, prislista? :-)

svampbob  
#364530
Peteflamingstar skrev:
svampbob skrev:Allt går så mycket bättre om man har ett "riktigt" jobb vid sidan av som ger grundlönen så är det inga problem att roa sig i skogen på deltid. Det är så jag gör själv men att tro att man uteslutande kan åka runt och fälla träd för 320 kr/tim så är man fel ute.


Jag håller med dig att enbart trädfällning är näst intill omöjligt att livnära sig på utom möjligen i och omkring storstäder, man måste göra något annat också. I mitt fall är planläggning huvudsysslan, något som också är tanken med företaget. Vill man jobba bara motormanuellt måste det nog bli röjning till 70-80 %.


Ja det är nog så trist att det enbart röjning som ger den volym som behövs.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).