SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skördare

Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

62 inlägg 29237 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

anersimyra  
#363810 Tillvaratagande av trädens lägesenergi tror jag bestämt var ämnet i tråden.. :D

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hoggar  
#363818 @Alias:

Att 50% skulle vara naturhänsyn var bara en siffra jag drog till med (syftande på fifty-fifty miljö och produktion),siffran skulle lika gärna kunna vara 15% t.ex.
Ungefär hälften av all produktionsskog i Sverige idag är certifierad.
Jag förstår att områdena kommer variera i storlek och områden men tror att det är bättre för djur och växtlivet att ha ett större sammanhängande område än flera små

Mvh

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363829 På hästkörnings tid var det i alla fall helt nödvändigt ta reda på lägesenergin i LIGGANDE träd. Allt gick ut på att minimera friktionen och att maxa körningen så den blev lagom utför. Flottningen gick också utför.
Dagens vägar lägger man ju också lågt som möjligt så att man får köra utför mest. Elforesten laddade förstås tillbaka en del till batterierna med lass och utför också.
Nu räknade ju nån ut här i tråden att jag var helt fel ute med magkänslan. Att energin i att sänka 10 ton virke 3-4 m med kranen inte ger mer energi än dotterns mobil drar per normaltimme, trots att man tycker att det skulle gå åtminstone en liter diesel att lyfta det... Och 5-10 lass per dag kändes som man värmer kåken med (5-10L diesel)

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

anersimyra  
#363836 Man kan ju leka med tanken att man kapar slangen till returen med fullt utligg och kranen full med virke och sen försöker täppa till med tummen.. :shock: energin i trycket torde vida överstiga en hel butik med lurar.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363914
Orsa skrev:Nu räknade ju nån ut här i tråden att jag var helt fel ute med magkänslan. Att energin i att sänka 10 ton virke 3-4 m med kranen inte ger mer energi än dotterns mobil drar per normaltimme, trots att man tycker att det skulle gå åtminstone en liter diesel att lyfta det... Och 5-10 lass per dag kändes som man värmer kåken med (5-10L diesel)

Din dotters mobil måste vara från 60-talet :grin: Uträkningen visade att en sänkning ger ungefär 0,1 kWh energi och på det kan man driva en mobil i flera veckor. För att värma en villa behöver man hålla på och göra ett lyft/sänk per minut hela dygnet vilket kanske inte är helt realiskt om man bara tar tillvara lägesenergisänkningen :lol:

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#363937 Hej,
Just nu hittar jag inte luntan med papper om detta projekt. Ska leta vidare när mer tid finnes.
Skulle man kunna säga att jag döpte tråden fel, lägesenergin är relativt ointressant, det är rörelseenergin som är det som ska tas om hand. När trädet faller så torde lägesenergin omvandlas till delvis rörelseenergi, men frågan är hur, någon som vill räkna?

Vad tror ni om att ett medelträd som referens, BHD ~30cm, Höjd 28m och ca 0,7 fub. Med grenar och allt säg en vikt på 1 ton.

I videon nedan borde vara rörelseenergin som har sönder bilen?
Nu är trädet i videon mycket större, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

anersimyra  
#363940 Ha ha ha ha..fan vad kul.. =)) där finns ju enorma krafter att omvandla till arbete.. :-BD

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

550  
#363942 Att ett fallande träd inte har mer energi jämfört med dieselförbrukning/villavärmning tycker jag ger en tankeställare. Självklart är det lättare att ta tillvara energin hos skotaren. Dock så motarbetas vinsten av att man har en dieselmotor som går mer på tomgång. Det skulle vara fördelaktigt att ha ett elsystem istället för ett hydraulsystem om man bara ser till regenereringen av energin. Som med mycket annat (elbilar mm) så är framtiden helt beroende av utveckling på hur man lagrar elenergin. Om det är batterier eller bränsleceller, det spelar mindre roll bara det fungerar.

Direkta problem som jag ser med att ta ut lägesenergin genom ett skördaraggregat är dels att aggregatet blir tyngre och mer saker som kan krångla, och dels att maskinen skulle behöva ha extra tyngd för att kompensera för stabiliteten. Om man antar att tyngdpunkten sitter 10 m från roten på trädet, så är det ungefär lika långt som kranen är. Men både kranen och framförallt tiltleden på aggregatet ska kunna ta det extra momentet (som är i storleksordningen samma som att lyfta ett träd på 10 m utsträck).

Idén om att kapa stocken ståendes var intressant, för då skulle man kunna tänka sig att regenerera energin i kranen på samma sätt som hos skotaren. Stora träd skulle vara obehagliga att kapa 5 m upp dock, gäller att det inte blåser då så maskinen lägger sig :shock:

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

550  
#363943
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Just nu hittar jag inte luntan med papper om detta projekt. Ska leta vidare när mer tid finnes.
Skulle man kunna säga att jag döpte tråden fel, lägesenergin är relativt ointressant, det är rörelseenergin som är det som ska tas om hand. När trädet faller så torde lägesenergin omvandlas till delvis rörelseenergi, men frågan är hur, någon som vill räkna?

Vad tror ni om att ett medelträd som referens, BHD ~30cm, Höjd 28m och ca 0,7 fub. Med grenar och allt säg en vikt på 1 ton.


All rörelseenergi kommer i princip från ändringen av lägesenergi minus förluster från luftmotstånd. Om man inte systematiskt tar hänsyn till vindriktningen när man fäller. Det är en fördel att bromsa trädet under hela fallet, så det inte kommer upp i fart.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Fredrik Reuter  
#363952 Tack för infon!
Det finns mycket att spåna om när det gäller detta!
Jag hoppas vi kan bilda någon enklare gruppering här i tråden (alla som är intresserade) där vi tillsammans jobbar oss framåt, oavsett om det blir fiasko eller succé! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#363961
550 skrev:Att ett fallande träd inte har mer energi jämfört med dieselförbrukning/villavärmning tycker jag ger en tankeställare. Självklart är det lättare att ta tillvara energin hos skotaren. Dock så motarbetas vinsten av att man har en dieselmotor som går mer på tomgång. Det skulle vara fördelaktigt att ha ett elsystem istället för ett hydraulsystem om man bara ser till regenereringen av energin. Som med mycket annat (elbilar mm) så är framtiden helt beroende av utveckling på hur man lagrar elenergin. Om det är batterier eller bränsleceller, det spelar mindre roll bara det fungerar.

Direkta problem som jag ser med att ta ut lägesenergin genom ett skördaraggregat är dels att aggregatet blir tyngre och mer saker som kan krångla, och dels att maskinen skulle behöva ha extra tyngd för att kompensera för stabiliteten. Om man antar att tyngdpunkten sitter 10 m från roten på trädet, så är det ungefär lika långt som kranen är. Men både kranen och framförallt tiltleden på aggregatet ska kunna ta det extra momentet (som är i storleksordningen samma som att lyfta ett träd på 10 m utsträck).

Idén om att kapa stocken ståendes var intressant, för då skulle man kunna tänka sig att regenerera energin i kranen på samma sätt som hos skotaren. Stora träd skulle vara obehagliga att kapa 5 m upp dock, gäller att det inte blåser då så maskinen lägger sig :shock:


Om du refererar till min tanke, så är trädet redan friställt från stubben och aggregatet uppkört (så trädet borde inte få någon förändring i vindfång). Men skulle det börja blåsa så hinner man väl kapa och sedan sänka kran samtidigt som man låter trädet välta mot marken. Vi vill ju ris i körspåret.

Hmm nu kom en otrevlig tanke. Följande scenario, Trädet friställt från stubbe och så kör man upp aggregatet och precis efter det kommer det en kastby precis bakifrån. Trädet släpper från stubben (borde inte kunna hända, men allt brukar kunna hända) och 5m rotstock närmar sig maskinen i en ökad hastighet. :shock: X_X B-( 8-X

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363963 Rörelseenergin kommer från lägesenergin. Jag räknade tidigare med ett träd på 1 ton med tyngdpunkten 10 meter upp. Kanske skall vara 12m i ditt typträd men energin är ändå bara 20% mer.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Göt  
#364047 [quote="Fredrik Reuter"]

Jag passar på och klär av mig naken när jag säger att jag också haft tanken om ett svänghjul på kranen.
Tänk er att manuellfälla ett stort träd och binda ett rep till ett lämpligt svänghjul som "tar emot" trädet när det faller. Hur länge skulle det snurra? :lol:

Om man jämför med en elbil så använder man där rörelseenergin i en form av ganska stark motorbroms som vad jag förstår laddar batterierna tillbaka...att använda en sådan broms istället för svänghjulet skulle man kanske kunna ta till vara kraften i ett fallande träd (spånar, är inte ingenjör)
"Vete fan hur det går men det är väl nåt elektroniskt"

Avatar Fallback

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

Hema  
#364053 Om man tänker sig stor gungställning eller ja varför inte en bockkran. Sedan en gungdel formad som en triangel av stålrör som är fastsatt i ett hörn. Om vi nu svänger upp denna gungdel, så att sittdelen blir lodrät istf vågrät och sedan fäster den längs med en trädstam. Sedan har man låtit förlänga benen på ena långsidan av gungställningen genom att låta dem fortsätta upp en ca 2m. Sammankopplar dessa två med en balk.

Från mitten av balken fästes en vajersäkring mot toppen av den nu lodrättstående gungdelen.

Om vi tänker att vi kapar loss trädet från stubben och sedan har utrustat gungställningen med höjdbara fötter. Så står nu trädet i luften och om vi skulle lösa ut vajersäkringen så skulle vi få en dörröppnare utan dess like.

Om vi skulle kunna på samma sätt omvandla lägesenergin till rörelseenergin och samtidigt utnyttja den genom att sänka kvistningsarbetet för aggregatet, så tror jag att vi hade haft en rimlig chans att göra en besparing.

Användarvisningsbild

Re: Ta vara på lägesenergin i stående träd vid avverkning

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364100
550 skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Just nu hittar jag inte luntan med papper om detta projekt. Ska leta vidare när mer tid finnes.
Skulle man kunna säga att jag döpte tråden fel, lägesenergin är relativt ointressant, det är rörelseenergin som är det som ska tas om hand. När trädet faller så torde lägesenergin omvandlas till delvis rörelseenergi, men frågan är hur, någon som vill räkna?

Vad tror ni om att ett medelträd som referens, BHD ~30cm, Höjd 28m och ca 0,7 fub. Med grenar och allt säg en vikt på 1 ton.


All rörelseenergi kommer i princip från ändringen av lägesenergi minus förluster från luftmotstånd. Om man inte systematiskt tar hänsyn till vindriktningen när man fäller. Det är en fördel att bromsa trädet under hela fallet, så det inte kommer upp i fart.

Om man tittar på skördarfilmerna så avverkas det ju ganska ofta genom fällning in i befintlig skog, varvid trädets fallhastighet bromsas upp på grenarna i kvarstående träd, och föraren använder ofta detta för att kvista rotstocken under fallet vilket gör att trädet inte faller i marken på "normalt" sätt som vi motorsågare ser det. Eftersom mycket av rörelseenergin försvinner på det sättet minskar detta möjligheterna att utvinna energi.

Som också påpekades är det en fördel att fånga upp trädet under hela fallet för att minska krafterna. Detta gör dock att fallet tar längre tid och man avverkar färre träd per timma. Idealet vore att bara bromsa i slutet men då blir det mycket stora krafter på aggregatet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).