Skördare

Rottne h-8

53 inlägg 20427 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36393 En med minst 10-11 m kran. Typ eco-log 550,JD 1070,valmet 901...

Användarvisningsbild
masterchief  
#36398 Nja det är mellanklassare 8)
Tacka vet jag Rottne5005, 3,10 i spårviden så man kan håva in 0,3stammar på 10,7m med 550n utan att lätta på hjulen :wink:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36619
NZ skrev:
Engstrand skrev:Fasen,de får man ju nästan en "fullstor" gallringsskördare för!


Man får en JD 770D fullutrustad för 2,2 och den är ju marginellt bredare, stela axlar och höga hjul dock men den är ju "nästan" beståndsgående


Trodde jd var dyrare än rottne,men ja iofs för mej att ja hört priser från 2,1(från en entreprenör som köpte en sampo 1046 för 1,8 och sa att rottne var 300 000 dyrare) och en annan som ja tror gav runt 2,4 för h8...är inte säker på dom priserna dock.

Men finns de nån som kört både h8 och 770 här? 770 är väl något tyngre eller vad väger h8 repektive 770? Sen är ja lite tveksam till att inte ha pendelarmar när man kör stråken och förhållandet marktryck/bredd på 770in. Fast det är klart att det kunde ju va gött att ha lite längre kran som på 770in och tyngden gör väl gott för stabiliteten,men frågan är ju hur det går när det är blött?

Användarvisningsbild
NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36639 770 väger väl ca 12-13 ton. H8 väger väl nästan tio full utrustad.
Men som sagt, pendelarmar är väl nästan att föredra då man kör slingerstråk då maskinen alltid står rakt, 770 är ju stel och har höga hjul + att den är lite längre så den tar ju helt klart mer plats.

Användarvisningsbild
masterchief  
#36644 Höga hjul i kombination med kedjor ger lätt skador på stammarna om det är snett. Bygger mer än man tror i sida när det lutar lite.
Kör man pendelarmar så kan man om man hamnar i en dålig situation, nivelera fel så skadan blir vid roten och inte en meter upp.
Räddar virkesvärde om det är tall.
Nu ska man iofs inte köra på gränsen så man skaver, men händer det gör det i skogen :lol:

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36753 Hur ärdet med hållbarheten på h8:an har hört att det har varit många spruckna kranar och ramar? Verkar vara en fin maskin i övrigt dock..

Användarvisningsbild
masterchief  
#36762 Vad jag fattat så är det kranstubben som har varit problemet med RK50 kranen.
De nyare H8orna har ny förstärkt kranstubbe. Har inte sett någon där som är spräckt.
Osäker på vad du menar med sprickor i ram etc, 2004modellen hade problem när rk50kranen introducerades..
Annars så är de jäkligt långlivade de här småmaskinerna bara de går i rätt skog.
De är helt enkelt för klena för att bryta sönder sig själva i den utsträckning en större maskin gör :lol:
Aggregaten lider dock av upprepad körning i för grov skog.
Personligen tycker jag man ska hålla sig med en snittmedelstam under 0,10 på dem, då håller de 20000timmar utan mankemang mekaniskt, dock kan pump behöva bytas på vägen, men kran, pendelarmar etc är sällan problem bara de underhålls rätt, visst en o annan ombussning/tappning kan behövas, men det är normalt underhåll.
Maskinen i sig klarar iofs att hugga 0,20skog utan problem, men det är den inte byggd för.

Avatar Fallback
ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36765 ok, kul att höra sådant från nån som inte säljer maskiner
Kan va bra att veta nån dag,,

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).