Skogsvagn (Huggarvagnar)

radiostyrning av vinsch

18 inlägg 16970 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

radiostyrning av vinsch

valberga  
#363726 Har en ny (2mån) radiostyrd vinch till min farmakran. Har kört den flertal gånger nu i vinter. Men i dag när jag höll i viren startade vinchen själv och drog viren ur handen på mig. Var tvungen att rusa till traktorn o stänga hydralen. Jag tog för givit att något störde radion , men blev lite undrande då sändaren låg på marken opåverkad. Testade då jag lungnat ner mig o körde då ut viren (man måste köra ut den med radion går ej att dra ut viren) Jag märkte att när man tryckte UT så efter några sekunder VÄNDE VINCHEN HOLL OCH DROG IN VIREN TROTS ATT JAG HÖLL INNE UT KNAPPEN 😈 Detta hände en gång på fem. Jag ringde farma han kände igen felet och sa att en på tvåhundra drabbas av detta Det var fukt som har kommit in enligt servicemannen. DETTA FÅR BARA INTE HÄNDA. En stopp /av tryck på sändaren måste vara överordnad störning o liknande tekniskt fel. Ren slump att jag inte fastnade i viren. Radion som jag har satt på min starkran för flera år sedan har aldrig spökat och käns mera robust. Den är inköpt hos Weimer. Har någon annan råkat ut för liknande fadäser :surp:



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinschunkade det

svampbob  
#363734 Såg du att vinschtrumman verkligen vänd riktning så att det inte bara var vajern som trasslade sig lite på trumman? Det har hänt mig några gånger.

Själv har jag på slutet haft lite problem med min vinsch då den inte har reagerat på fjärrkontrollen. Jag har skylt på den blöta fuktiga hösten. Senast jag försökte hände inget då jag tryckte in och ut. I min irritation så tog jag kroken och knackade ett par gånger på lådan för styrelektroniken och genast funkade det :shock:

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

anersimyra  
#363745 Jodå..jag har varit med om att både elvinchar och radiostyrningar fått " eget liv ".. :surp: fukt i elektroniken var problemen, fullständigt livsfarligt och borde inte kunna hända.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

stegmaster  
#363759 Jag har den "gamla" typen Farma vinch, och på denna er detta fenomen tyvärr inte ovanligt med lite otur.
Dessa har endast en knapp för drag inn, ut sköter den sig själv när man drar i wiren`n.
Problemet uppstår när "armen" som lyftar sig och wiren börja spola sig ut, inte faller tilbaka av tyngdkraften, då spolar den ut hele wiren, för sen börja spola wiren Inn när trumman er tom.
En gång var jag igång och skulle koppla wiren til en stam då den plötslig drogs ur handen min, så det var rett nära på.
Efter detta litar jag inte 100% på vinchen, så jag brukar hålla lite kolla på wiren(eller armen, om jag kan se den), när jag handterar den.
Inte bra detta.
Trodde det var derför Farma bytte til 2 knappsvinch(förutom billigare tilverknng i kina), men dom er tydlig inte utan problem dessa heller.

Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

Hema  
#363787 Får börja med att säga att det var gott och höra att du klarade dig. Samt så håller jag med dig, att något sådant här inte får hända. Jag vet inte vem man kanske ev. borde blanda in, men utrustningen kan inte vara säkerhetsklassad eller vad det nu kan tänkas heta. Arbetsmiljöverket AMV har de något att säga till om på detta? Eller går det direkt på CE-märkningen som tillverkaren är skyldig att upprätthålla en fungerande produkt?

Själv skulle man vara på sin vakt att använda den vinschen igen.. Känns inte bra att sälja heller. reklamation?

Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

Førland  
#363847 dette er direkte livsfarlig!!!har aldrig hatt noen problemer med min radiostyring til vagns vinsjen levert av fosen elektro,men en gang fikk jeg problemer med radiostyringen fra teleradio som jeg har på min igland 3000-2,når lasset kom inn til traktor fortsatte bare vinsjen selv om jeg slapp knappen,etter mye fundering fant jeg ut at det var noen exenon lamper som forstyrret radiostyringen,lampene hadde jeg ikke sesongen før da virket den såklart helt fint.flyttet boksen så var problemet løst,men det kunne gått skikkelig galt hvis lasset hadde hukket fast,heldigvis var jeg på et flatt jorde.......nå er traktoren solgt (og lampene)

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

anersimyra  
#363860
Hema skrev:Får börja med att säga att det var gott och höra att du klarade dig. Samt så håller jag med dig, att något sådant här inte får hända. Jag vet inte vem man kanske ev. borde blanda in, men utrustningen kan inte vara säkerhetsklassad eller vad det nu kan tänkas heta. Arbetsmiljöverket AMV har de något att säga till om på detta? Eller går det direkt på CE-märkningen som tillverkaren är skyldig att upprätthålla en fungerande produkt?

Själv skulle man vara på sin vakt att använda den vinschen igen.. Känns inte bra att sälja heller. reklamation?
Något man lätt glömmer är att trycka in stoppknappen på dosan när man kopplar, särskilt viktigt om man som jag stoppar dosan i bröstfickan.. :o

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

stegmaster  
#363865
anersimyra skrev: Något man lätt glömmer är att trycka in stoppknappen på dosan när man kopplar, särskilt viktigt om man som jag stoppar dosan i bröstfickan.. :o

Jo, det er sant.
Men tyvärr funkar denna stoppknapp endast på dra inn funktionen.
Problemet på Farma RW53 modellen er "armen"(med bygel) som wiren går igjenom. (kolla bilden nedan)
Denna lyftas när man drar i wiren, och wiren spolas då ut, och om inte "armen" faller ner igen av tyngdkraften, så fortsätter det spola tills trumman er tom och wiren börjar spolas inn(galna vägen).
Stoppknappen har ingen verknad på detta.

1452208486_20140303_112206.jpg

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

anersimyra  
#363866 Den modellen hade vi på den gamla vagnen. På den nya vagnen sitter en vinch där trumman frigörs när man trycker på " out "..det förstod vi dock inte, vi trodde att vinchen matade ut linan via hydrauliken, vi gick alltså den första månaden och " matade ut " linan med dosan, att trumman roterade fritt förstod jag först när jag föll framåt.. =))

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

stegmaster  
#363869 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

Hema  
#363872
anersimyra skrev:Den modellen hade vi på den gamla vagnen. På den nya vagnen sitter en vinch där trumman frigörs när man trycker på " out "..det förstod vi dock inte, vi trodde att vinchen matade ut linan via hydrauliken, vi gick alltså den första månaden och " matade ut " linan med dosan, att trumman roterade fritt förstod jag först när jag föll framåt.. =))

Fasen vad förvånad du måste blivit när det inte hjälpte att dra i vajern i ett försök att hindra fallet. Gissar att det blev typ så iaf.

Påminner en del om en polare till mig som var med när jag köpte min första fyrhjuling. Så visade säljaren aatt man kunde frikoppla elvinschen, med det stora vredet på sidan. Min polare: "Vad säger du kan man frikoppla trumman? Kan man göra så på alla elvinschar? 😡 F*n vi som matat ut med knappen i över ett år nu.."

Så första gången jag satte fyrhjulingen på en stubbe och alla hjulen snurrade så fint i luften med hydraulkärran påkopplad.. Nu måste jag tänka på något roligt, tänkte jag och tänkte drirekt på den händelsen när jag kollade på maskinen och i samma stund kom jag på att jag ju hade en vinsch där framme på maskin. :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

rokon  
#363909 När jag på 90-talet köpte en terrängbil 11 (C303 som civil) som hade ägts utav ett kraftbolag så satt där en infraröd styrning till en Warn elvinch,. Jag frågade då varför de inte hade radiostyrning, så var det just för säkerhetens skull som de hade valt infraröd styrning istället, de var rädd för störningar.

Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

husqvarna_med_sthil  
#363920 Man blir ju rätt orolig när man hör sådana här berättelser, fan om man skulle fastna mellan stammen och snaran man precis gjort runt... då dör man om inte armen lossnar så man tar sig lös.

Användarvisningsbild

Re: radiostyrning av vinsch

anersimyra  
#363930 Säkrast är ju att använda någon form av koppel och fästa viren det sista man gör.

Avatar Fallback

Re: radiostyrning av vinsch

husqvarna_med_sthil  
#364267 Ja det tror jag också, då slipper man riskera att få händerna fel. Det hände en gång med ett manuellt spel och jag snubblade till och viftade väl till med armen och mannen vid traktorn började spela. Känslan när jag fastnade i vajern och det började dras åt... jag var hes i flera dagar efter den skrikningen men jag klarade mig, hade dock inte hjälp om den varit radiostyrd.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).