Motorsåg och handhållet

Utbildning kedjeröjare/såg

7 inlägg 3351 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Utbildning kedjeröjare/såg

forest.  
#363820 Måste man ha körkort för röjsåg om man har enskild firma? vad sägs om kedjeröjaren?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Utbildning kedjeröjare/såg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363864 Inte ännu rent generellt. Sedan kan ju alltid uppdragsgivaren ställa egna krav...

Finns ännu inget röjkörkort för kedjeröjare. Men det kanske kommer om efterfrågan blir tillräckligt stor...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Utbildning kedjeröjare/såg

anersimyra  
#363870
forest. skrev:Måste man ha körkort för röjsåg om man har enskild firma? vad sägs om kedjeröjaren?
Flera beställare kräver numera detta då de felaktigt tror att samma regler gäller för röjsåg som för motorsåg.. :roll:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Utbildning kedjeröjare/såg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363871
anersimyra skrev:
forest. skrev:Måste man ha körkort för röjsåg om man har enskild firma? vad sägs om kedjeröjaren?
Flera beställare kräver numera detta då de felaktigt tror att samma regler gäller för röjsåg som för motorsåg.. :roll:


Så länge de kräver det, så blir det ju samma regler som motorsåg när ju jobbar åt dem.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Utbildning kedjeröjare/såg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363880 AFS 2012:1 Användning av motorkedjesåg paragraf 2 " Föreskrifterna gäller inte användning av motorkedjesåg på skaft eller riggrör"

Användarvisningsbild

Re: Sv: Utbildning kedjeröjare/såg

anersimyra  
#363898
Niking skrev:
anersimyra skrev:
forest. skrev:Måste man ha körkort för röjsåg om man har enskild firma? vad sägs om kedjeröjaren?
Flera beställare kräver numera detta då de felaktigt tror att samma regler gäller för röjsåg som för motorsåg.. :roll:


Så länge de kräver det, så blir det ju samma regler som motorsåg när ju jobbar åt dem.
/Niklas
Där har du naturligtvis rätt. Vad jag menar är att flera beställare felaktigt tror att vitet på 10.000 även gäller vid avsaknad av röjssågskort.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Utbildning kedjeröjare/såg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363905
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:[quote="forest."]Måste man ha körkort för röjsåg om man har enskild firma? vad sägs om kedjeröjaren?
Flera beställare kräver numera detta då de felaktigt tror att samma regler gäller för röjsåg som för motorsåg.. :roll:


Så länge de kräver det, så blir det ju samma regler som motorsåg när ju jobbar åt dem.
/Niklas
Där har du naturligtvis rätt. Vad jag menar är att flera beställare felaktigt tror att vitet på 10.000 även gäller vid avsaknad av röjssågskort.[/quote]

Ok! Då är jag med.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).