Avverkning (slutavverkning)

Asptimmer

12 inlägg 8594 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Asptimmer

sundelius  
#363422 Någon som har rutin på asptimmer?
Kör ut sådant nu och tyvärr är det röta i nästan varje träd, när jag läser Södras prislista om kvalitet står det att ingen röta accepteras förutom i rotstocken. Har många stockar med liten centrumställd faströta, är det bara att slänga i massaveden?
Ringde och frågade inspektorn men han visste inte, hänvisade mig att ringa Södra centralt.

Känns som väldigt hårda kvalitetskrav, så därför undrar jag om någon har erfarenhet efter sina leveranser med vrak osv :?:



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

Fredrik Reuter  
#363428 Tändsticksvirke?
I så fall kan det finnas bra info här: http://www.swedishmatchindustries.com/s ... tammelser/

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

sundelius  
#363431
Fredrik Reuter skrev:Tändsticksvirke?
I så fall kan det finnas bra info här: http://www.swedishmatchindustries.com/s ... tammelser/


Fan Fredrik du är en klippa, nu finns hopp att få ihop vältan så jag slipper avdrag :-BD \M/

   TS
Avatar Fallback

Re: Asptimmer

Amatörhuggare 62  
#363432 Här är kvalitetsbestämmelser
Jag hugger också, tänk på att diametern är höjd

Gamla var 22

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

Fredrik Reuter  
#363436 Bara kul att kunna hjälpa!
Sitter med telefon nu så jag kan inte läsa allt men tror det är skapliga krav på timmer till Swedish Match, speciellt gällande röta.

Du får gärna sammanfatta här i tråden så får vi alla en fräsch uppdatering av kraven.

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

sundelius  
#363438 Skogsforum är helt klart världens bästa forum för en trög snubbe som mig ^:)^ .

Tack för förlösande svar

Ja kraven är hårda men faströta tilläts centrumställd max 7 cm om diametern var över 30 cm så då får jag ett par stockar till som kan gå i timmerhögen

   TS
Avatar Fallback

Re: Asptimmer

Blondin 750  
#363540 Jag hade Swedish Matchs inköpare på plats hos mig i våras för att reda ut kvalitétskraven, vi rullade på mina stockar och han var till och med och rotade i massavedshögen och hittade några där som han ansåg duga till att svarva stickor av. När vi var klara så mätte han in stockarna på plats och alla var nöjda. Han förklarade att svårigheten de har är att på ett bra sätt förklara för mätarna vad som är godtagbart eller ej, och alltså väljer dessa då att hellre "fälla än fria" och vrakningen är ett faktum. Med inköparen som "mätare" så väljer han ju vad som kan vara lönt att köpa in även om bara delar av stocken är användbar, så mitt tips är att ta direktkontakt (Stig Brandstedt 070-3913650) och få det inmätt på plats. Och tilläggas bör att det var ett både lärorikt och trevligt besök.

Avatar Fallback

Re: Asptimmer

Botvig  
#363550 Har samma erfarenhet som Blondie, fick ett antal stockar som jag inte trott var godkända och tillagda till min välta.
Det verkar som de är ganska generösa när det gäller rötangrepp.

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

Fredrik Reuter  
#363583 Hej,
Vad kul, detta känns som den bästa försäljningsformer alla kategorier, det görs upp vid vältan!
Har de kvar att de sprayar bedömningen med blå färg på stockarna i vältan?
Trodde i ärlighetens namn att detta inte förekom nu för tiden, men blev glatt överraskad!

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

sundelius  
#363783
Blondin 750 skrev:Jag hade Swedish Matchs inköpare på plats hos mig i våras för att reda ut kvalitétskraven, vi rullade på mina stockar och han var till och med och rotade i massavedshögen och hittade några där som han ansåg duga till att svarva stickor av. När vi var klara så mätte han in stockarna på plats och alla var nöjda. Han förklarade att svårigheten de har är att på ett bra sätt förklara för mätarna vad som är godtagbart eller ej, och alltså väljer dessa då att hellre "fälla än fria" och vrakningen är ett faktum. Med inköparen som "mätare" så väljer han ju vad som kan vara lönt att köpa in även om bara delar av stocken är användbar, så mitt tips är att ta direktkontakt (Stig Brandstedt 070-3913650) och få det inmätt på plats. Och tilläggas bör att det var ett både lärorikt och trevligt besök.


Känns lite overkill på mina lilla välta men ska definitivt ta med mig tipset till nästa gång det ska huggas asp.
:smile: Tack ska du ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Asptimmer

Blondin 750  
#363803 Jag hade 33 st stockar, nätt och jämt min.volym, tror det blev knappt 11fub så mät ordentligt innan du avfärdar möjligheten. Du kommer inte att bli ekonomiskt oberoende för all framtid bara för skillnaden mellan massaved och tändsticksvirke men det känns ju bättre om man plockar fram lite mervärden.

Användarvisningsbild

Re: Asptimmer

Peteflamingstar  
#363805
Botvig skrev:Det verkar som de är ganska generösa när det gäller rötangrepp.


Ja det är ju bra att rötan sitter i mitten när man svarvar! :-)
Vet att man måste ha ett visst antal stockar för att leverans ens ska vara aktuell, sen styr säkert hur tillgång och efterfrågan är för tillfället också.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).