Öppna kategorin

USA-milis ockuperar reservat i Oregon

50 inlägg 19512 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363607 Jag försöker bara påvisa att det oftast finns mer än en sida av ett mynt.

I den artikel som hittills refererats, http://theconservativetreehouse.com/201 ... ore-110497 , så verkar familjen vara lite av hjältar som anordnar moteld när inte myndigheterna gör något vid en brand orsakad av åsknedslag.

I andra källor som t.ex. http://www.oregonlive.com/pacific-north ... _ranc.html , http://heavy.com/news/2016/01/dwight-st ... os-family/ och http://www.opb.org/news/article/hammond ... e_in_2001/ framkommer en helt annan bild där familjen tuttar på marken för att dölja jaktbrott, att man vid en brand 5 år senare startar en moteld trots att myndigherna utlyst eldningsförbud, och därmed framkallar fara för brandmännen på plats (det nämns inte ett ord om dessa brandmän i artikeln i theconservativetreehouse.com), samt att den 13-årige sonen sonen lärs upp att man måste ha många tändstickor för att det säkert skall ta sig i marken :shock:

Vilken bild som är sann kan vi här på andra sidan klotet bara spekulera över. Om detta är en ansvarstagande granne kan man sedan fundera över :???:

Sedan till min ursprungkommentar om Mats Jangdal och hans hemläxa eftersom han bara verkar ha läst en version av händelseförloppet och inte ens klarar att citera den rätt. Han undvek att nämna branden 2001, han hade fel år på bränderna 2006 samt han undvek att tala om att familjens agerande med motelden kanske orsakade fara för brandmännen på plats.

Elmia
Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Lönnskog  
#363615 @th
Snacka om att bara se en sida av saken. Du hänvisar till flera olika artiklar, av vilka en del verkar vara samma som Jangdal använt, ändå ser du inte hur staten trakasserat Hammonds och andra farmare i åratal? Du ser inte de systematiska övergrepp staten begår mot enskilda ens när avtjänat straff kan höjas i efterhand?
Du ser inte hur MSM systematisk ljuger och håller staten om ryggen?

Du reagerar inte på det Jangdal skrivit om svenska paralleller, i den aktuella artikeln Slussen och Mälaren. I andra fall små privata vattenkraftverk, strandskydd, skogsvårdslag, rovdjursförvaltning etc!

Det liknar nättroll i mina ögon.

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363625 Jag har inte särskilt berört det som förekommer mellan myndigheterna och familjen eller relationer mellan stat och medborgare i vårt land (det finns det många andra som har åsikter om i flera andra trådar) utan snarare fokuserat på hur familjens agerande kan påverka tredje part, dvs. eldning som sprids utanför familjens mark. Även om man anser sig förfördelad av myndigheterna så är det inte rätt att ägna sig åt aktiviteter som förstör egendom, statlig eller privat).

Vid lite mer googlande visar det sig att familjen redan 1999 varnats av myndigheterna för att en av deras eldningar spreds utanför deras mark, https://wlj.net/article-permalink-11781.html Att myndigheterna då reagerar när det uprepas ett par gånger borde inte vara svårt att förstå.

Sedan är det lite oroande att, när man för en gångs skull kollar upp bakgrunden så gott det går till något som är skrivet av Mats Jangdal (en ofta citerad källa i det här forumet), det visar sig att det Mats skriver verkar vara baserat på ett ganska smalt urval av källmaterial samt att inte ens det materialet är korrekt använt.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Hema  
#363629 Det räcker knappast att endast gå på vad som står på frihetsportalen, man får se det som en vinklad åsikt bland många andra åsikter.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Bosse1  
#363636 Hoppas skogsforum inte blir nån fostrings anstalt för "de som tänker fel" i ett myndighetsperspektiv :surp:
Senast redigerad av Bosse1 tor 07 jan 2016, 22:16, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Lönnskog  
#363637
Hema skrev:Det räcker knappast att endast gå på vad som står på frihetsportalen, man får se det som en vinklad åsikt bland många andra åsikter.

Självklart måste man kolla flera källor. Att kalla det vinklat låter som om du tagit ställning mot hans äganderättsperspektiv. I så fall finns det sådant som förekommer i vår dagspress och television som är mycket värre vinklat.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Hema  
#363646
Lönnskog skrev:
Hema skrev:Det räcker knappast att endast gå på vad som står på frihetsportalen, man får se det som en vinklad åsikt bland många andra åsikter.

Självklart måste man kolla flera källor. Att kalla det vinklat låter som om du tagit ställning mot hans äganderättsperspektiv. I så fall finns det sådant som förekommer i vår dagspress och television som är mycket värre vinklat.

Jag kan tycka att han ibland går lite väl långt, samtidigt som SNF går för långt åt andra hållet. Mitt misstag i inlägget var att inte lägga till "andra vinklade åsikter". Ju fler åsikter man tar till sig desto enklare blir det att skaffa sig en egen bild utifrån den fördelningskurvan som man skapar. Sedan behöver ju tyvärr den inte stämma om fel åsikt får för många anhängare. Lika illa åt vilket håll det än barkar, på olika sätt naturligtvis.

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363683 Här i Västerbotten knöt man länge näven.
Vi har länge levt med att välfärd är något man själv definierar och skall ha inflytande över..
Många gav dock upp
Men fortfarande upplevs att 08: orna skor sig på Norrlands bekostnad.

Om ni bara visste vilka värden som genereras ifrån naturresurserna som finns i Norrland. Om vinsterna ifrån skogen/pappersmassan, järnmalmen, koppar, guld silver, elektriciteten mm stannade kvar inom Norrland så skulle Norrland vara otroligt rikt. Rikare än södra Sverige flera gånger om.
Men tyvärr är det staten som lägger vantarna på huvud delen av de vinsterna och skattepengar som skapas av dom Norrländska tillgångarna. Eftersom i stort sett alla de stora bolag som skövlar Norrland har typ 08 som hemvist för kommunal och statlig skatt. Norrlandskommunerna får knappt behålla någon skatte krona, dessutom finns knappt några arbetstillfällen kvar.
Som tack för de ekonomiska leveranserna berikas Norrland av storstadspolitikerna med nytillkomna bidragstekniker som belastar kommunkassorna och ingen vet eller ens begriper var och hur nya långsiktiga arbetstillfällen skapas i norrländska landsbygden. "Hittepå" jobben räcker inte till.

Besluten tas idag av politiker utan koll eller intresse av verksamheten.
Idag uppfattar många det som att de blivit omyndigförklarade och att ”de som int´ begrip” ska fatta beslut istället.

Vi andra kämpar vidare.

Om Sverige skulle delas i två delar så skulle norra Sverige vara vinnarna och stockholm/södra sverige förlorarna!
Senast redigerad av Sweden-viking tor 07 jan 2016, 18:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#363692
Sweden-viking skrev:Om sverige skulle delas i två delar så skulle norra Sverige vara vinnarna och stockholm/södra sverige förlorarna!


Där var en Norlänsk författare som där var mycket snack om i sommras som var inne på det ?
I sommras.
Hadde väll skrivit nån bok om de mä.
Skulle väll va en bra grej för framtiden om folket i Norrland gjorde slag i saken. (Men -31 verkar dom förlora kraften o dedär jävla annama).

Dalälven vore en bra gränns, delar Sverige naturligt o e en bra gräns att hålla koll på :grin:

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369372
vetinte skrev:[
Dalälven vore en bra gränns, delar Sverige naturligt o e en bra gräns att hålla koll på :grin:


Jo det är en bra älv det. Dessutom äger jag en del av den. Fast det betyder förstås att jag inte får förfoga över den delen på något sätt. Men ändå, är ju lite kul att titta på den och tänka på att den är min. Marken jag har längs med älven är förstås också blockad av... ja du vet...

Men jag håller koll på min del här, så om ryssen kommer söderifrån får han jobba på för att komma uppför min strandbrink! :wink:

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

vetinte  
#369390
Uvskogen skrev:
vetinte skrev:[
Dalälven vore en bra gränns, delar Sverige naturligt o e en bra gräns att hålla koll på :grin:


Jo det är en bra älv det. Dessutom äger jag en del av den. Fast det betyder förstås att jag inte får förfoga över den delen på något sätt. Men ändå, är ju lite kul att titta på den och tänka på att den är min. Marken jag har längs med älven är förstås också blockad av... ja du vet...

Men jag håller koll på min del här, så om ryssen kommer söderifrån får han jobba på för att komma uppför min strandbrink! :wink:

Trevligt att höra att nån i landet håller koll :grin:
"Ja du vet..." Man kan säkert göra mycket ändå :roll:
Skulle va lite mer/fler sånna. Då hade de kanske varit värt att bosätta sig där.
(Som tanken var för flera år sen).
"Ryssen" ? Nja tror inte att dom e de största hotet.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Hema  
#369433
vetinte skrev:http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/jeg-vil-hellere-doe-end-at-komme-i-faengsel/5928850

Var det polien till vänster som sköt offret som gick med händerna i vädret? Om så, så var ju kulbanan riktigt otrevlig för sina kollegor. Verkar vara mycket skjuta först fråga sedan "over there".

Användarvisningsbild

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369468 På samma sätt konfiskerar Svenska staten mark i Norrland med hjälp av naturskyddsföreningen som mutas med frikostiga statsbidrag..

Här har vi en norrlänning som därför ockuperar sin egen ärligt ägda fastighet:

http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=5124072

Det är så många markägare känner. Ingen ersättning och den här nonchalansen från myndigheternas sida. Det bildas väldigt många skyddade områden.
Markägarna har skött om skogen, sedan kommer staten och säger att den skötts så bra att nu tar vi den.
Senast redigerad av Sweden-viking lör 30 jan 2016, 11:15, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: USA-milis ockuperar reservat i Oregon

Bosse1  
#369484 Svensken börjar säga ifrån ^:)^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).