Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160448 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#363544
hlb skrev:Tack Jens, kloka ord. Du är säkert mer rörlig än jag,och det blir kanske inte bättre med ytterligare årsringar runt magen. Vad gäller priset, ser jag till vad jag får för pengarna, men jag blir också väldigt nöjd, om jag kan lugga vår kära finansminister på lite skattepengar, särskilt som hon just höjt skatten för arbetande pensionärer med 10 %.

:lol: :lol:
Pensionärskatten är visst upp här ochså, men jag har ju intet avdrag för maskinar, så för mig går allt av vad som kommer in i pension. I min kategori pension, får man inte jobba och ha inkomst, så jag bara jobbar för glädjen i det - men efter 67 är det ändring, så jag avväntar den dan i augusti - möjligt att jag registrerar mig som firma då :?: :?:
Men om ekonomin inte betyder all världen, så skulle det för dig vara en fråga om ergonomi, så du skulle absolut prova det som finns och göra ett val ut från vad kroppen gillar bäst :grin:
Du och jag har väl inte något önskmål om att knivas med dom argaste proffsen i röjning, så om en maskin är 10% effektivare än en annan, spelar mindre roll. Det som betyder är att kroppen ska vara med dagen efter ett pass i skogen ochså :wink:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

mikael_s  
#363599 hlb,

Låt oss se till att få den där processoranvändardagen till stånd så slänger jag med min Husqvarna kedjeröjare så kan du prova.

Jens,

Har du provat Husqvarnan en heldag i skogen? Skulle vara intressant att höra din jämförelse, du verkar ju ha mycket erfarenhet och positivt att säga om Stihl's produkter. Jag har aldrig provat Stihl's kedjesåg men tycker inte man besväras av Husqvarnans vikt då man bär den som en ryggsäck. En vanlig röjsåg i sele känns jobbigare att bära på trots att den är lättare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363634 Jag har ju bara haft en Stihl (Motorsåg på 70-talet) och den höll inte. Min gamle far hade ställt den längst fram i den tomma gödselspridaren med höga sidor. Nästa dag lastade jag gödsel med den stora skopan. När det mesta av lasset var utspritt, hördes ett ovanligt knatter och då hade Stihlsågen matats ut genom de dubbla spridarvalsarna. Sågen höll inte!!!!!!!
Jag lovar dock att detta inte skall hållas som nackdel för märket.
Jag tänker lite och återkommer på ny tråd om traktorprocessordagen. Kan mitten av mars vara behagligt?

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#363645
mikael_s skrev:Jens,
Har du provat Husqvarnan en heldag i skogen? Skulle vara intressant att höra din jämförelse, du verkar ju ha mycket erfarenhet och positivt att säga om Stihl's produkter. Jag har aldrig provat Stihl's kedjesåg men tycker inte man besväras av Husqvarnans vikt då man bär den som en ryggsäck. En vanlig röjsåg i sele känns jobbigare att bära på trots att den är lättare.

@mikael_s Nej, tyvärr bara som demonstration ett par timmar, och jag har intet negativt att säga om den. Mycket bra maskin. Det enda som jag skulle få lite problem med var just vikten genom en hel dag, men så är ju inte min kropp i den skick den en gång var, om den någongång har varit det :mrgreen:
Men jag har vandrat med Stihls stora sprutaggregat ganska mycket, och den väger 12,8 pluss sprutmedel, och det var ganska påfrestande, så jag gör det inte gärna. Min stora, ryggburne lövblås väger 9,8 kg, men den använder jag bara kortare periodar.
KM130's bärsele, RTS, har, likasom HVA upphäng i stång över axlen så vikten bärs som en ryggsäck.
OBS: Jag kör ju med Stihl i det mesta, men det är resultat av en toppers ÅF! Har ingen egenintress av det, och nu som det har kommit en skicklig bra HVA/J.red ÅF här kommer jag nog till att se dit ochså om jag ska handla, men HVA kedjeröjaren är långt över min budget om inte fruntimmeret vinner i Lotto :lol:
@Hlb Fick mig en god skratt av hur det gick med din Stihl. Där skulle någon varit med videokamra :lol:

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363738 Hur är det med Husqvarnan får man in den i ett normalt bagage? Det är annars en av Stihlens fördelar att den är lättpackad i bilen.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

hfab  
#363749 Kan man få en bild på den omtalade Stihlen? Tack.

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363761
hfab skrev:Kan man få en bild på den omtalade Stihlen? Tack.


https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=349999#p349999

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

svampbob  
#363763
busholle skrev:Hur är det med Husqvarnan får man in den i ett normalt bagage? Det är annars en av Stihlens fördelar att den är lättpackad i bilen.


Jo då det får du då den är delbar på två ställen men visst är drivaxeln som en orm som slingrar sig och far när man ska lyfta i ryggsäcksdelen.

Avatar Fallback

Re: Sv: Kedjeröjsåg

hfab  
#363767
busholle skrev:
hfab skrev:Kan man få en bild på den omtalade Stihlen? Tack.


https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=349999#p349999
Tackar!

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

mikael_s  
#363834
hlb skrev:Jag tänker lite och återkommer på ny tråd om traktorprocessordagen. Kan mitten av mars vara behagligt?
Javisst, kul om du ordnar något. Hojta till om man kan vara behjälplig.
JensSkoog skrev:@mikael_s Nej, tyvärr bara som demonstration ett par timmar, och jag har intet negativt att säga om den. Mycket bra maskin. Det enda som jag skulle få lite problem med var just vikten genom en hel dag, men så är ju inte min kropp i den skick den en gång var, om den någongång har varit det :mrgreen:
Men jag har vandrat med Stihls stora sprutaggregat ganska mycket, och den väger 12,8 pluss sprutmedel, och det var ganska påfrestande, så jag gör det inte gärna. Min stora, ryggburne lövblås väger 9,8 kg, men den använder jag bara kortare periodar.
KM130's bärsele, RTS, har, likasom HVA upphäng i stång över axlen så vikten bärs som en ryggsäck.
OBS: Jag kör ju med Stihl i det mesta, men det är resultat av en toppers ÅF! Har ingen egenintress av det, och nu som det har kommit en skicklig bra HVA/J.red ÅF här kommer jag nog till att se dit ochså om jag ska handla, men HVA kedjeröjaren är långt över min budget om inte fruntimmeret vinner i Lotto :lol:

Ja det skulle vara kul att testa Stihl's kedjeröjare för att jämföra de båda, men det kanske är farligt då Husqvarnan redan är inköpt och betald :)
Känner väl igen mig med vikten av att trivas med handlarn. Jag kör hellre 8 mil och handlar hos en bra man än att gynna lokala butiken på cykelavstånd...

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

JensSkoog  
#363837
mikael_s skrev:Känner väl igen mig med vikten av att trivas med handlarn. Jag kör hellre 8 mil och handlar hos en bra man än att gynna lokala butiken på cykelavstånd...

Det holler jag med dig i 150% :-BD
Jag har ungefär 15 km till min ÅF, men på vägen körer jag förbi två andra som säljer samma såg och två som har HVA och J.red. Men det är värd lite körande om man träffer bra folk som vet vad dom jobbar med och inte bara är prylpushare :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

sundelius  
#363858 Om jag får och har möjlighet att komma till Markaryd så slänger jag gärna med Stihlen då

Avatar Fallback

Re: Kedjeröjsåg

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363881
sundelius skrev:Om jag får och har möjlighet att komma till Markaryd så slänger jag gärna med Stihlen då


Jag tänkte på samma sak, har inte mer än en timme till Markaryd sedan hade det varit kul att få provköra en Hva att jämföra med.
Eller får det bli en röjardag med olika sågar och varierande bestånd att provköra i.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

hlb  
#363883 Jättetrevligt om vi hinner ett kedjeröjsågsrace också. Erre tar säkert sin såg med också. Jag har nog lämpliga projekt. Tät björkuppslag i plantering och fulskog. Röjning före gallring med stamkvistning av nedre delen före fällning, särskilt om det är snö, kan kanske vara jobb för en kedjeröjare.

Användarvisningsbild

Re: Kedjeröjsåg

sundelius  
#363886
busholle skrev:
sundelius skrev:Om jag får och har möjlighet att komma till Markaryd så slänger jag gärna med Stihlen då


Jag tänkte på samma sak, har inte mer än en timme till Markaryd sedan hade det varit kul att få provköra en Hva att jämföra med.
Eller får det bli en röjardag med olika sågar och varierande bestånd att provköra i.

Bra busholle, jag var kanske lite väl optimistisk bara för att jag så gärna hade velat vara med på det här.
Dock är 80mil på en dag mastigt , vi får se

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).