Öppna kategorin

Snökaos i Skåne

26 inlägg 9311 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

axwell  
#363226
Kse skrev:Jasså isen är halkigare oxå, att kylan är kyligare har man ju hört och nu ser jag ju att även snö är djupare. Inte konstigt att det blir kaos. :lol: :wink:

:lol: :lol:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Seb macahan  
#363238 Så kan det nog vara i större län. Det är ju svårt när man har små län med stor höjdskillnad.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363267
Kse skrev:Jasså isen är halkigare oxå, att kylan är kyligare har man ju hört och nu ser jag ju att även snö är djupare. Inte konstigt att det blir kaos. :lol: :wink:

Än vaddå?
Friktion och upplevd temperatur beror mycket på fuktigheten, men snödjupet förstår jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Kse  
#363271
ÅsaNisse skrev:
Kse skrev:Jasså isen är halkigare oxå, att kylan är kyligare har man ju hört och nu ser jag ju att även snö är djupare. Inte konstigt att det blir kaos. :lol: :wink:

Än vaddå?
Friktion och upplevd temperatur beror mycket på fuktigheten, men snödjupet förstår jag inte.

Såg du inte första inlägget?

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

Snowblow06  
#363281 Hur kommer trafikverket eller deras underentreprenörer fram till vilken friktionsvärde de har på vägen?

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Kse  
#363317 Man har utrustning för att mäta sådant i vanliga personbilar, ett enkelt bromsprov räcker.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

tallen100  
#363322
Kse skrev:Man har utrustning för att mäta sådant i vanliga personbilar, ett enkelt bromsprov räcker.

Gärna en bra bit innan korsningen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Sunilorblede  
#363327
ÅsaNisse skrev:
Kse skrev:Jasså isen är halkigare oxå, att kylan är kyligare har man ju hört och nu ser jag ju att även snö är djupare. Inte konstigt att det blir kaos. :lol: :wink:

Än vaddå?
Friktion och upplevd temperatur beror mycket på fuktigheten, men snödjupet förstår jag inte.


Fast det där med att samma temperatur känns kallare söderöver på grund av luftfuktighet:

Saxat från SMHI:

"Många undrar om det stämmer att tjugo minusgrader i södra Sverige "känns" kallare än samma temperatur i norra Sverige. Ryktet säger att det beror på till exempel luftfuktighet. Detta är en myt, en omhuldad sådan, men inte desto mindre en myt.
Den mycket lilla mängd vattenånga som finns i luften vid så låga temperaturer kan inte påverka luftens värmeledningsförmåga nämnvärt. Att man ändå fryser mer i söder än i norr beror snarare på att man är mindre van vid kyla i söder och att det faktiskt går att vänja sig vid kyla.
I allmänhet är man också varmare klädd i norr än i söder. En annan viktig faktor är att det ofta blåser något när det är kallt i söder, och det behövs endast svag vind för att en låg temperatur skall upplevas som mycket obehaglig."

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

Snowblow06  
#363334
Kse skrev:Man har utrustning för att mäta sådant i vanliga personbilar, ett enkelt bromsprov räcker.

Är välbekant med sådan utrustning, visste inte att väghållare nyttjade sådant. Friktionsvärde 0,30 är väldigt halt men normalt för blöt snö på asfalt. Värt att tänka på om man vill köra om i lite snömodd.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363396 Friktionsmätare i personbilar kalibreras ihop med flygets mätutrustning i Borlänge oftast. Sedan jämför man bil mot bil i olika omgångar och får större och större avvikelser, men det är likväl detta som gäller. Jag har varit med om att göra en liknande "kalibrering" som resulterade i att 10 bilar med förare fick lägga en hel dag på en bandybana och sedan konstatera att bromsprov på fuktig asfalt inte var godkänt. Där hade toleranserna spårat ur duktigt på resans gång. 0,30 är ett värde som man får på en välsandad snövägbana vid ca -2 Det är svårt att få upp högre värden vid sydsvenska temperaturer. Däremot kan en snövägbana ha detta värde utan sand om det är -10. En asfaltväg med saltblandad snömodd kan ofta gå ned mot 0,20 och lägre för att däcken inte rensar sig i saltmodden. Det är värre än en ren is väg för där är inga strängar som drar och sliter i bilen.
Beträffande temperatur och luftfuktighet så håller jag med SMHI´s uppfattning när man jämför hur - 20 grader känns i olika delar av landet. Grejen är att -2 kan kännas lika kallt som - 20 om man har lite blåst och hög luftfuktighet eller torrt och vindstilla. Sydsverige har hög luftfuktighet då det är sydvästvindar från havet.

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363402
Blivande snickare skrev:Jag tror inte det är åt det där hållet man äter snödjupet! ;)

Vadå, det finns ju tre dimensioner som vi kan se och en tumstock kan mäta i en, så det är ju bara att välja vad man skall mäta :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).