Skogsröjning

Få markägare att få upp ögonen för röjning??

52 inlägg 19275 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
wigge  
#36213 Hur lång omloppstid har sibirisk lärk? :)

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback
Boden  
#36227
tobmah skrev:Röjningspriset borde upp till minst 300:-/timme för att man ska kunna överleva någelunda som entreprenör. Väldigt billigt med 250:-/timmen, men bra för skogsägare :)
Tycker givetvis oxå att det är synd att det inte satsas mer på röjning, för veterligen så är det nog det enda säkraste sättet för att få ut så mycket som möjligt vidare i framtiden. Känner till skogsägare som så många andra drar sig från att röja p.g.a kostnaden, men att slänga ut pengar på annat mindre nödvändigt verkar gå bättre. Synd tycker jag, men förstår till viss del varför. Känns ju tungt att behöva vänta över en halv livstid (d.v.s runt döden :( ) innan man får lön för mödan. Men om inte annat så kan man kanske tänka på framtida arvtagare. Gör en insats för dem istället, så att de slipper ta hand om skiten och få sämre netto :D


Jag skulle aldrig köra för mindre än 300 kr/h. Då kan jag lika gärna ligga kvar på soffan :)

Avatar Fallback
flisshejk  
#36234 Ernst och Nisse har slagit huvdet på spiken ett utryck vi använder när någon prickar precis rätt, det var de skötsamma skogsägarna som fick betala kalaset med skogsvårdsavgiften. Jag är inte emot röjning som sådan men jag tycker att det är bra att man som skogsägare själv utifrån hur förutsättningarna ser ut på just din mark kan göra åtgärder som avviker från skogsstyrelsens såkallade normer. Det är alls inte säkert att grannens mark skall skötas på samma sätt, därför är det generlt fel att säga att vi måste få skogsägarna att röja mer utan att först titta på varje enskild fastighet, vem är det som säger att det röjs för lite jo skogsstyrelsen. Jag har full förståelse att ni som har företag som sysslar med skogsvård efterfrågar objekt. Det finns efterfrågan på energived i dag även här i norr, men framföralt för er som bor någorlunda nära storstäderna, bjud de "snåla bönderna" ett pris för objektet mot att ni tillvaratar energiveden. Bara ett tips för en som sysslat med energisortimentet i mer än 30 år.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36252 Väl talat flisschejk. Det gick lite kalla kårar då jag kunde läsa här att de som livnär sig på andras skog började tala om lag och tvång på samma sätt som då skogsvårdsavgiften drevs igenom.

Avatar Fallback
Boden  
#36256 Jag röjer och "livnär mig" på andras skog. Men jag säger även till när markägare vill ha röjt i skog som aldrig skulle bli produktiv. Det ska bli ett bra resultat efter röjningen..någonting ska växa.

Men som privatperson anser jag att det borde finnas något som reglerar. Sen är det för och nackdelar med allt. Jag tror att de flesta här känner till flera exempel på skog som är så misskött att det inte blir något av det. Möjligtvis klippa ner allt till energived och börja om från början.

Men för att återgå till topic:
Jag tror att de flesta markägare vet vad som behöver göras på deras mark. Sen är det nog lathet och snålhet som sätter stopp.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36273 ...tid... I alla fall om man är så velig som jag. :oops:

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36275 Det är ju faktiskt väldigt billigt att röja. En femtio ha fastighet med mestadels ungskog kan ju vara värd bortåt två miljoner. Då borde det inte vara nåt hinder att lägga hundratusen på röjning för att få ordning på den också.

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36291
flisshejk skrev: Jag har full förståelse att ni som har företag som sysslar med skogsvård efterfrågar objekt.


Ja visst, jag är glad så länge skogsägare anlitar mig, det finns tillräckligt många som lejer bort röjning så det går ingen nöd på mig :D
Men om alla helt plötsligt skulle gå över till att producera energived och timmer, ingen massa alls, så skulle jag förstås börja med nånting annat.

Frågan om röjning är egentligen väldigt komplex, ska skogsägaren tillse att det finns material till en av Sveriges största industrier, dvs massa, eller ska de få göra som de vill?
Bör bönderna odla potatis och havre eller bestämma själv?
Personligen tycker jag att man ska få göra som man vill, men man ska vara medveten om att det kan bli dyrare att låta bli röjningen. Gör man ett val att inte röja och sen kommer på att man nog måste röja ändå när skogen är helt igenvuxen så ska man inte knorra om att det blir dyrare...

Avatar Fallback
flisshejk  
#36297 Finns det någon som förstår sig bättre på datorer än vad jag gör så jag kan få ett tips vad jag gör för fel. Det har hänt fler gånger senast idag efter att jag skrivit ett inlägg och klickat över till förhandsgranskning så försvinner hela skriften, det är ganska förarglikt när man lagt ned tankemöda och det bara försvinner.

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36324 Kolla rullningslisten. Troligen ligger det du ville förhandsgranska ovanför eller under den skärmbild du har framme. Har själv undrat vart det tog vägen men hittat det :P Det var inte försvunnet.

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37888
Palms skrev:
flisshejk skrev: Jag har full förståelse att ni som har företag som sysslar med skogsvård efterfrågar objekt.


Ja visst, jag är glad så länge skogsägare anlitar mig, det finns tillräckligt många som lejer bort röjning så det går ingen nöd på mig :D
Men om alla helt plötsligt skulle gå över till att producera energived och timmer, ingen massa alls, så skulle jag förstås börja med nånting annat.

Frågan om röjning är egentligen väldigt komplex, ska skogsägaren tillse att det finns material till en av Sveriges största industrier, dvs massa, eller ska de få göra som de vill?
Bör bönderna odla potatis och havre eller bestämma själv?
Personligen tycker jag att man ska få göra som man vill, men man ska vara medveten om att det kan bli dyrare att låta bli röjningen. Gör man ett val att inte röja och sen kommer på att man nog måste röja ändå när skogen är helt igenvuxen så ska man inte knorra om att det blir dyrare...


Efterfrågar och efterfrågar behovet finns ju skulle inte det finnas skulle man ju sluta :wink:
Och börja med den skogsåtgärden som blir istället för manuell röjning. :lol:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38149
Mangan skrev:Själv försäker jag komma ner i 1500 stammar per ha (gran). Nu finns det ju bara två klasser på gran, och frågan är om det inte blir färre inom 30 år. En gallring och tidig avverkning är min plan.


Va har du för bonitet/ståndortsindex på marken där du gör detta?

Avatar Fallback

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

SAGA  
#41907 Det var nån som nämnde nåt om bidrag för röjning... inte för att vara så men bidraget till röjning borde komma från undansparade pengar från t ex en slutavverkning... ett bidrag är = sämre pris på massaved och timmer! varför ge bidrag till nåt som bara gynnar den som äger skogen? det går inte bara att tjäna pengar på att äga skog utan att ge något tillbaks, tycker jag iaf :P

Användarvisningsbild

Re: Få markägare att få upp ögonen för röjning??

Houthakker  
#42143 Vad tänker Ni om detta, virkesinköpare får betald för varje m3 som kommer in. Varför inte betala dem för varje hektar röjning som dras in. Eller skogsägarna går med på att vid varje slutavverkning röja minst det dubbla antalet hektar i samband med avverkningen.
mvh PP

Avatar Fallback

Re:

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#42148
jönsson84 skrev:
Mangan skrev:Själv försäker jag komma ner i 1500 stammar per ha (gran). Nu finns det ju bara två klasser på gran, och frågan är om det inte blir färre inom 30 år. En gallring och tidig avverkning är min plan.


Va har du för bonitet/ståndortsindex på marken där du gör detta?


Säg det! G26 kanske?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).