Små skogsmaskiner och övriga maskiner

JARCRAC

29 inlägg 29285 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JARCRAC

Kvisten_  
#363084 Tja! Stötte på denna maskin häromdagen. Ser intressant ut. Kan tänka mig att priset är därefter...

http://www.metallirakennus.com/tuotteet.html

Bild


Bild


Bild


Bild




   TS
Avatar Fallback

Re: JARCRAC

Qkeeper  
#363089 Har för mig jag läst en tidningsartikel om denna någon stans.


Avatar Fallback

Re: JARCRAC

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363128 Den här filmen är kanske mer naturlig miljö.


Användarvisningsbild

Re: JARCRAC

svampbob  
#363139
Mangan skrev:Den här filmen är kanske mer naturlig miljö.


Den där filmen är skum. Jag tyckte det såg konstigt ut i början att det var hugget så pass mycket ute på blötmyren som borde räknas som inpediment. Sedan upptäcker jag att det inte finns några stubbar och inget ris på backen.

Användarvisningsbild

Re: JARCRAC

finskpinne  
#363237 Som skotare är priset från 48 000 euro exkl. moms. Så kostar gör den nog... Men man får ju denna maskin utrustad med vad som helst. Vet ett elbolag som har en när dom bygger och underhåller linjer.
Jari Konttila har flera filmer på sin YouTube kanal.

Användarvisningsbild

Sv: JARCRAC

Fredrik Reuter  
#368952 Spännande skogsmaskin detta!
Men jag ser inget på deras sajt om lastkapacitet. På videorna ser inte lastutrymmet så stort ut, men med tanke på drift och uppbyggad samt en fyrcylindrig Kubota så borde det kunna gå att redet större, eller vad tror ni?

http://www.jarcrac.com/index_en.html

Användarvisningsbild

Re: JARCRAC

Fredrik Reuter  
#368953 Hittade denna bild också från tillverkaren.
Bandstället verkar kunna få boggiverkan på kommande modeller.

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406954 http://www.atl.nu/teknik/mycket-nytt-pa-finnmetko/

Ny modell av den är på väg.

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

bgl  
#406959 Mystiskt liten lastarea. Jämför längden på stöttorna med denna film på Logbear som verkar vara en något mindre maskin:

Den nyare som är omålad verkar bli en "vanlig styv maskin", inte av Lillenalletyp

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

Blivande snickare  
#406974 På ett vis tycker jag att det är bra att den har så pass litet lastutrymme. Nu är jag inte insatt alls egentligen i miniskotarvärlden men här är mina tankar. Please don't hate me om de e helt åt skogen :oops:
Problemet med med körskador är inte bara stora maskiner.
En mindre maskin ska ha proportionellt mindre last åxå. Det hjälper ju inte att bygga en mindre maskin men sen vräka på ett sånt sjuhelvetes lass att man ändå sjunker in.
Med små lass tömmer man ladan och med stora knäcker man åsnan brukar min morfar säga. Samma gäller det bärande ytlagret i skogen. Visst, band/kedjor och skarpa svängar spelar en stor roll i rivningen åxå precis som vädret.
Men ni förstår pointen va?
Vimek/ Malwa/ Logbear/ Alstor/ Bison och övriga verkar ju fungera men ganska få bilder man sett efter att de körts med dessa. Kanske är det ett bra tecken?
Självklart är ju att filar man på tusen varv över samma yta så brister det ju nångång oavsett vilken magi man kör på. Men första gången FÅR det inte brista.

@Sundelius ska ha all ära för sina bilder från Malwa äventyren, uppskattas verkligen!

Men som tidigare sagt så spelar nog sista slutligen maskinen inte lika stor roll som den som sitter bakom spakarna :)

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

röjar kalle  
#406978 Din morfar var en vis man man kan också säga. Orkar jag ett grässtrå sa gumman så orkar jag två sen bröt hon ryggen.

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

Blivande snickare  
#406980 Han är än kalle :grin:

Användarvisningsbild

Re: JARCRAC

sundelius  
#406988
Blivande snickare skrev:På ett vis tycker jag att det är bra att den har så pass litet lastutrymme. Nu är jag inte insatt alls egentligen i miniskotarvärlden men här är mina tankar. Please don't hate me om de e helt åt skogen :oops:
Problemet med med körskador är inte bara stora maskiner.
En mindre maskin ska ha proportionellt mindre last åxå. Det hjälper ju inte att bygga en mindre maskin men sen vräka på ett sånt sjuhelvetes lass att man ändå sjunker in.
Med små lass tömmer man ladan och med stora knäcker man åsnan brukar min morfar säga. Samma gäller det bärande ytlagret i skogen. Visst, band/kedjor och skarpa svängar spelar en stor roll i rivningen åxå precis som vädret.
Men ni förstår pointen va?
Vimek/ Malwa/ Logbear/ Alstor/ Bison och övriga verkar ju fungera men ganska få bilder man sett efter att de körts med dessa. Kanske är det ett bra tecken?
Självklart är ju att filar man på tusen varv över samma yta så brister det ju nångång oavsett vilken magi man kör på. Men första gången FÅR det inte brista.

Sundelius ska ha all ära för sina bilder från Malwa äventyren, uppskattas verkligen!

Men som tidigare sagt så spelar nog sista slutligen maskinen inte lika stor roll som den som sitter bakom spakarna :)

Tack för uppskattningen du blivande soldat :smile:
Min rapportering hitintills av mina Malwa äventyr är intet av vad som komma skall. Denna säsong är i min värld den första med ny maskin då jag inte hann köra så mycket ifjol innan snickarsäsongen drog igång.
Utlovar en saklig rapport med många bilder då era synpunkter varit en bidragande orsak till mitt val och då förtjänar ni återkoppling :smile:
By the way fick jag spaka lite idag då grannen ville bli av med en stor kastanj han fällt och kapat upp. Inga bilder idag dock, sorry

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

Bv202  
#423765 Passa er för dessa maskiner håller inte för arbete i skogen för klent byggda.
Väldigt svårt att få hjäp med maskinen när någonting går sönder med maskinen.

Avatar Fallback

Re: JARCRAC

nokkajoker  
#428308 Har Bv202 något konkret att komma med angående att dom inte håller och att man inte skulle få hjälp om det är något problem??

Vad jag har förstått har dessa maskiner tillverkats i rätt stort antal och just garanti och service har fungerat väldigt bra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).