Skogsvagn (Huggarvagnar)

Traktorsax med handtag?

35 inlägg 16129 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362892 Är det någon som har använt traktorsax för kran med handtag? Ett ryck i handtaget skall släppa stocken. Har en idé om en kedja kopplad i handtaget så man kan stå en 3-4m bort och släppa taget.

Men funkar det? En ny sådan sax kostar 2 kkr...



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Ferguson system  
#362897 Har sett på sånne sakser jeg også, men synes ikke at det er verdt det. Jeg bruker isteden ei tømmersaks i fra HVA/Jred. Har borra opp hullet i toppen for å få plass til sjakkel til å feste wiren i. Med den løfter jeg stokker på opptil Ø. 50 cm.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362935 Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Traktorsax med handtag?

Blivande snickare  
#362956
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

Går det inte att svetsa på ett handtag?

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#362959 Undrar om det är en sån jag tänkte göra hölster till skogsvagnen på imorgon. Går en tenn ut med hål högst upp. Kan tabeller om du vill.

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362974 Tabellera gärna! Eller ta bild om du hellre vill det. :) Och berätta om det funkar väl.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362975
Blivande snickare skrev:
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.

Går det inte att svetsa på ett handtag?


Det gör det säkert, men jag tror handtaget är i vägen vid lunning, så man får nästan ha två. :ugeek:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#363016 Hittade 2 så kan du lugna dig till början av februari kan du väl låna en :)

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363043 Nja, kan det ordna sig till på fredag? :) Dalarna såg jag att du bodde i, det är änna långt att åka över dagen fram o tillbaka. Jaja, vore kul med bild eller film på funktionen, så syns det kanske direkt om det är en bra idé.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Göt  
#363046
Mangan skrev:Jag har en vanlig traktorsax utan handtag som jag använder, men ibland kan det vara bökigt att komma åt att lossa saxen. Främst vid avlastning.


Jag skulle rekommendera en sån är lunningsax
http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=163
bra att lunna med och bra att lasta med.....har provkört en sådan några dagar och jag tycker att den fungerar väldigt bra

En sax med handtag har jag sett användning på en gammal Fiat helbandare den passade bra på deras runtomsvängande linkran men jag vet inte om det underlättade nog inte så mycket

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#363052 Skogen är i Dalarna men jag bor i Göteborg.

Men jag ska försöka filma och se om det är vad det är som hänger där...

Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363057 35cm gripvidd? Är lite i klenaste laget? Om rotstocken är 70 i botten, så räcker väl inte det?

Det är en sån här jag kör med idag.

http://www.skogma.se/b2c/Servlet?page=1 ... tIndex=163

Här har han sax med handtag, men det släpper ju ändå! :)


   TS
Avatar Fallback

Re: Traktorsax med handtag?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363058
Vardon skrev:Skogen är i Dalarna men jag bor i Göteborg.

Men jag ska försöka filma och se om det är vad det är som hänger där...


Många tack! Jag kan svänga förbi Göteborg med kort varsel! .)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Göt  
#363060 Har för mej att de hade ett rep i saxen

Användarvisningsbild

Re: Traktorsax med handtag?

Vardon  
#363288 Ungefär lika saxar med två olika storlekar. Du får även beundra mitt slöjdalster med bockad plåt. tänkte sedan svetsa fast fickan på grinden till vagnen så kan man ha saxen där när man inte använder den. Nu har jag iofs hydraulkran och winsch men tänkte mig att saxen är användbar vid enstaka stockar, eller när de ligger dumt till.

Spetthållaren till vagnen är gjord med så nu ska jag bara hänga i några krokar till lunningskedjorna så får den nog vara utrustad.

1452090507_dsc_0182.jpg


1452090656_dsc_0183.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).