Öppna kategorin

Snökaos i Skåne

26 inlägg 9313 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snökaos i Skåne

hlb  
#362972 /img]



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

Blivande snickare  
#362998 Jag tror inte det är åt det där hållet man äter snödjupet! ;)

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

stegmaster  
#363024 :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363030 Typiskt Skåne! Ju längre söderut desto mera ovana vid halka.
Lite vitt på marken ger ingen koppling till att det kan vara halt. Det är nog något annat vitt som gör att man gasar lite till så det går fortare.
Detta i kombination med att Trafikverkets entreprenörer inte får betalt förrän det blivit halt gör ju att det blir fullt i dikena. Men vägen är ju fri för dom som kör med förstånd. Salt ska ju också användas minimalt för det är ju skadligt för miljön och gör att bilarna rostar. Rost eller bugglor i diket det är frågan det.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

TheJo  
#363034 Iom att man arbetar på flygplats, så är det inte så långt från verkligheten.
Lika förvånade varje år att det kan komma snö på en flygplats i norden :roll:

ÅsaNisse skrev:Lite vitt på marken ger ingen koppling till att det kan vara halt. Det är nog något annat vitt som gör att man gasar lite till så det går fortare.


Bild


Ja, det är väl allmänbildning att en vit Packline på taket gör att man kan lägga på nån tia på mätaren :roll:

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363038 Ja! Lådbilsrallyt till fjällen har ju börjat nu.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

jannee  
#363042 Man får INTE generalisera. Oftast blir det f*n så mycket halare i södra och mellersta Sverige än i norra. Trots att tempen ibland kan ligga nedåt -10 till 15 grader kan det vara så pass halt att man i princip inte kan gå, bara glider åt det hållet vägen lutar eller vinden blåser åt.
Skälet till detta fenomen är just mängden av trafik och att många många kör med friktionsdäck. Friktionsdäcken polerar vägbanan och värmen från däcken av bilarna gör att den absolut översta ytan värms något för att senare återfrysa. Följden blir den att översta millimetern blir spegelblank och den saltlösning vägverket tidigare pinkat ut gör inte saken bättre.
Just BRISTEN på snö gör att det inte finns NÅGOT att överhuvud taget få fäste i.
När det sedan snöar i Skåne/Västkusten kommer snön inte uppifrån utan på tvären. Driver in snö som tillsammans med varma däck polerar vägbanan till att bli lika blank som en curlingbana.
Vägverket har också basunerat ut att salt inte hjälper om det är kallare än 5 till 7 grader = de saltar inte. Trots att salt hjälper (smälter) till ned - 15 grader, bara man lägger på duktigt.
Sand fungerar - för den första kvarten eller 100 bilarna, sedan är den bortblåst. Grövre sand får INTE användas = kan bli lackskador.
Inte alls ovanligt att lastbilen spinner loss på släta motorvägen - trots fullt axeltryck. Detta kan hända varstans på E 4 an mellan Malmö - Hudiksvall, E 18 har också samma problem.
Du kan köra mellan Lund och Malmö temp 5 minus. Ena dagen är det sommarväglag nästa dag kan det vara spegelblankt, m.a.o. inte så lätt :mrgreen:
Vissa vintrar har det varit så pass halt på Vätterleden och förbi Kolmården att vägverket t.o.m fått GRUSA i backarna - både upp och ned.

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

hlb  
#363045 Jag har faktiskt upplevt 4 meter vertikalt snödjup (drivor) mellan Malmö och Helsingborg. Tekniken är följande: Första plogbilen lägger försiktigt snön i en hög sträng vid sidan av vägen. Snabbt fyker snön in så att det blir full höjd över vägen och man får köra igen och igen. Snöröjarnas försörjning är nu garanterad för lång tid. Jag måste tillägga att när det var 4 m drivor på vägen, var det barmark på åkern bredvid.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

jannee  
#363059 1979 var det "lite" snö i Skåne. Då tog de ned Norrlänningar för att hjälpa till med att rensa vägarna. Fungerade inte alls, Norrlänningarna var vana vid att ploga snö - i Skåne var hälften snö och hälften jord (något överdrivet), endast lastmaskiner och grävmaskiner fungerade.
Snöslungor fanns inte att tillgå.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363076 Detta halkkaos som är nu beror endast på Trafikverkets dumsnåla upphandlingar, som gör att entreprenörerna väljer att göra minsta möjliga för den ersättning dom får. Inga tankar på trafiksäkerhet utan bara ekonomi för Tv. Totalekonomin med skador och stopp, förseningar medräknas inte. Salt funkar utmärkt ända ned till -18. Har själv använt det vid dessa temperaturer, men det måste komma ut i tid. När vägen väl har fruset och blivit hal så är det mycket svårare att få den bra igen.
Beträffande Skånes drivsnö med åkerjord är den närmast att jämföra med cementbruk. Ungefär lika hård och samma färg. Det blir så längs östkusten också när östersjön lägger sig på land. Inte lika mycket jord bara.

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

skogh  
#363087 högst lokalt var det kommit snö här i skåne, här hemma hos mig i Ballingslöv ligger det inte äns en flinga, 1,5 mil nordväst om mig där jag har min skog ligger det 1 kanske 2 cm. men 3mil söder i kristianstad där jag jobbar låg det 5 cm och det skulle komma mer på öst sidan i natt jag hade gärna haft några cm här hemma med

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363126 Det händer några vintrar per decennium att alla vägar snöar igen i Skåne och det blir bandvagn för hemtjänsten. Inte alls så ovanligt som kan kan tro.

Just här i söder där det töar och fryser om vart annat är halkan besvärligare än uppe i norr. Packad snö i -15 är inte halt. Däremot underkylt regn vid nollan!

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Seb macahan  
#363175
ÅsaNisse skrev:Detta halkkaos som är nu beror endast på Trafikverkets dumsnåla upphandlingar, som gör att entreprenörerna väljer att göra minsta möjliga för den ersättning dom får. Inga tankar på trafiksäkerhet utan bara ekonomi för Tv. Totalekonomin med skador och stopp, förseningar medräknas inte. Salt funkar utmärkt ända ned till -18. Har själv använt det vid dessa temperaturer, men det måste komma ut i tid. När vägen väl har fruset och blivit hal så är det mycket svårare att få den bra igen.
Beträffande Skånes drivsnö med åkerjord är den närmast att jämföra med cementbruk. Ungefär lika hård och samma färg. Det blir så längs östkusten också när östersjön lägger sig på land. Inte lika mycket jord bara.


Många som vet mycket om snöröjning o halkbekämpning???
Den allmänna uppfattningen är att allt handlar om ekonomi. Skrev om detta i en annan tråd för ett tag sen. Alla statliga vägar sköts efter en kriterier baserad lista. Alltså x antal cm snö innan röjning, x antal Nm friktionsmotstånd innan saltning och x antal mycket salt beroende på temperatur. Detta är generellt och har man precis saltat efter den prognos man just fått så saltar man inte igen pga att det blir några grader kallare. Alla som är involverade i vinterväghållning tjänar mer pengar på mer arbete, förutom vägverket. Men de har fortfarande bara en kriterier lista att följa, ingen budget. Sen är kanske problem et att varje län har ETT jour kontor som Ska bedöma insatsen för hela länet. Men så har det varit ganska länge. Är det vinter, kör försiktigt. Vi som jobbar med vinterväder är till för o underlätta trafiken och minimera skador. Inte "trolla" bort vintern :grin:

Avatar Fallback

Re: Snökaos i Skåne

ÅsaNisse  
#363206 Seb. Du har helt rätt i din redovisning av kriterierna när man tittar på småvägarna klass 4 o5, men de större "saltvägarna" gäller att halka inte får förekomma. Den ska förebyggas genom att salta i förväg. Lägsta friktionskoefficient där är 0,30 även under snöfall. Vad gäller betalningen för insatser på saltvägarna så får entreprenörerna som har kontrakten med Trafikverket en klumpsumma beroende på hur många gånger det registreras halka och snö på väderstationerna. Det regleras inget efter antal timmar, kilometer eller ton salt. Därav gör man så lite som möjligt. Beträffande jourkontor så har Blekinge ett kontor för hela länet då det är ett litet län, medan Skåne har 6-7 st och Kronoberg 3 st.

Användarvisningsbild

Re: Snökaos i Skåne

Kse  
#363212 Jasså isen är halkigare oxå, att kylan är kyligare har man ju hört och nu ser jag ju att även snö är djupare. Inte konstigt att det blir kaos. :lol: :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).