Skogsvagn (Huggarvagnar)

Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

31 inlägg 13755 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

eqlazer  
#362782 Alla är vi barn i början : )
Precis, lyftarmarna till 3-punkten även kallat hydraularmar. Man backar till kärran, sänker armarna och monterar hålbommen (eller spett eller vad man nu kan hitta) så den hamnar under kärrans drag. Sedan är det bara och lyfta upp och med lite trixande få draget på rätt plats.
Man kan även ta en kätting mellan armarna och under draget, men med en bom så tycker jag det är enklare att justera draget i sidled.

Får man inte in bommen under kärrans drag så kan man låta den vara på ovansidan och med en kätting runt bom och drag lyfta upp hela härligheten.

FTG
Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362801
pelrik skrev:
Slurfi skrev:Hitchkrok är mkt användbart, kolla med nån traktorskrot om det finns nåt passande och överväg montering.
Med en sån blir traktorn mer lättanvänd.


Japp, visste inte ens att det var möjligt!? Hur monteras det då och är det modellspecifikt?
Och fortfarande ingen som vet hur jag får loss den fastrostade teleskopbommen så att jag kan förlänga den?

Allt är möjligt, frågan är om det är ett för svårt/dyrt projekt i ditt läge.
Bäst är om du kan kika på en liknande traktor så du ser hur det ska se ut med hitchkrok.
Förlängning av bommen är nog enklast att ta lös den, lägg på marken och massera den
med en slägga för den är säkert rostig och krökt, sen koppla den i nåt och rycka ut med en kedja i draget.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362809
eqlazer skrev:Och var är bilden på hur det ser ut? : )


Tog tidigare idag. Man ser tyvärr inte så mycket över själv avlastningen. :sad:

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362810
svampbob skrev:Avlastning för hand är melodin. I förra veckan lastade jag om två rejäla lass med barrmasssa och lite timmer från Avestan till traktor vagnen. Tanken var att jag sedan skulle följa efter hem och hjälpa 81-åringen att handlasta av det på vältorna. Jag råkade dröja mig kvar och hugga lite mer och plötsligt är traktorn tillbaka med tomt lass. Han kunde spara in på pensionärsgymnastiken den dagen :grin:


Vet du hur han bar sig åt? Skulle gärna vilja se en film av detta!

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362844
Slurfi skrev:Allt är möjligt, frågan är om det är ett för svårt/dyrt projekt i ditt läge.
Bäst är om du kan kika på en liknande traktor så du ser hur det ska se ut med hitchkrok.
Förlängning av bommen är nog enklast att ta lös den, lägg på marken och massera den
med en slägga för den är säkert rostig och krökt, sen koppla den i nåt och rycka ut med en kedja i draget.

Har googlat "john Deere 1630 hitchkrok" o dyl utan resultat... Hur kan man ta reda på mer???

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

svampbob  
#362866
Mangan skrev:
svampbob skrev:Avlastning för hand är melodin. I förra veckan lastade jag om två rejäla lass med barrmasssa och lite timmer från Avestan till traktor vagnen. Tanken var att jag sedan skulle följa efter hem och hjälpa 81-åringen att handlasta av det på vältorna. Jag råkade dröja mig kvar och hugga lite mer och plötsligt är traktorn tillbaka med tomt lass. Han kunde spara in på pensionärsgymnastiken den dagen :grin:


Vet du hur han bar sig åt? Skulle gärna vilja se en film av detta!


Jobbigast i början när varje bit måste lyftas över stakarna. Vagnen ser ungefär ut som din men stakarna är delade i tre. Fäller dom eftersom man lastar av och när den är helt lös kan man lägga över dom mot vältan och rulla av timret som lämpligast är lastat först på vagnen.
Är man två som hjälps åt går avlastningen relativt smidigt.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362884 Hmm, är det flera lager timmer på kärran? Brukar bli tungt att rulla då. Fast jag jobbar ju själv, en hjälplastare hade varit mycket bra att ha!

Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

svampbob  
#362900
Mangan skrev:Hmm, är det flera lager timmer på kärran? Brukar bli tungt att rulla då. Fast jag jobbar ju själv, en hjälplastare hade varit mycket bra att ha!


Oftast brukar det gå att trycka sig mot stocken och få loss staken. Oftast brukar också vajerkranen sitta på traktorn.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

jannee  
#362908 En lagom stor träklump (fyrkantig kloss), backa sedan upp draget på vagnen så att det i princip hänger i luften, koppla loss - vagnen står i rätt höjd till nästa gång.
Själv ser jag ingen som helst fördel med att ha kranen på traktorn, tvärtom desto mer lass du får på vagnen desto stadigare blir kranen. Har du kranen på traktorn och drar tungt från sidan vill gärna traktorn vrida sig, samma fenomen kan också ge sig till känna när du vill tippa lasset. Lastar du en riktig bamsig stock och har kranen på traktorn kan du ge dig den på att traktorn vrider sig, detta händer ALDRIG om du har kranen på vagnen. Traktorn blir nog baktung tillräckligt utan kranen som också ska hänga där bak, å andra sidan kan du justera det med lasset.
Så länge kraftöverföringsaxeln är hel kan du även räta upp en tippad vagn med kranens hjälp trots att kranen sitter på vagnen.
Du kan även lyfta vagnen med kranens hjälp (om någon axel sjunkit, eller punktering), risken finns dock att man bryter loss kranen från vagnen - själv gjort detta :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362938 Nackdel är att lasset hamnar längre från traktorn. Tippar inte vagnen lätt om du börjar vinscha timmer med tom kärra?

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

jannee  
#362969 Har ett justerbart ben som hakas på i toppen av kranen. Med detta ben nedfällt kan jag ta i så pass mycket att jag lyfter bakhjulet på traktorns motsatta sida.
Utan detta stödben är det mer eller mindre omöjligt att lasta något från sidan med tom vagn, det räcker med att ha bommen utsvängd (hydralutsvängningen) och 10 massabitar i en knippa så vill vagnen välta. När man väl fått på en 3 m3 är den hur stadig som helst.
Har hänt att man tagit en större stock snett från sidan/halvt bakifrån, dragit fram den för att sedan koppla om saxen till ungefär mitten. Är då bommen utsvängd/inget stödben nere kan den lätt slita kull vagnen - varit nära mer än en gång.
Jag har säkert ett längre axelavstånd mellan traktorns bakhjul och boggin på vagnen, dock något jag ALDRIG reflekterat över :oops: , m.a.o. ett klumpigare ekipage :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362983 Ah, kan tänka mig det. Har aldrig kört med kran på vagnen så jag kan inte jämföra. Upptäckte däremot att kranen på traktor blev väldigt stabil om man bara sänkte ner den på dragstången till kärran. Jag har ju två fästen uppe i buren, så någon vridning blir det inte. Stödbenen behövs då inte. Funkade utmärkt till rätt så grova stockar. Sparar en del tid och pyssel att slippa de helmanuella stödbenen.

Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

pelrik  
#362990 Nej den får nog bestämt sitta kvar på traktorn. Det där med att montera hitch krok kan jag dock inte släppa. Hur kommer jag vidare med det tro?

   TS
Avatar Fallback

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363005 http://www.blocket.se/blekinge/Hitchkro ... ?ca=15&w=3

Kanske passar?

Annars ser den här 1630:n ut att ha hitch. Kanske ringa och kolla med firman?

http://www.blocket.se/vasterbotten/John ... w=3&last=1

Användarvisningsbild

Re: Fördelar nackdelar sätta kranen på traktorn

Göt  
#363007 lägg en kätting runt hålbommen och draget på vagnen sedan lyfter du upp vagnen i lagom höjd så kan du för det mesta ganska lätt knuffa vagnen så du kan få i sprinten

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).