Skogshistoria

Arbeta manuellt med långsåg

26 inlägg 31603 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Gorm den gamle  
#362882 Härligt med all denna nostalgiska information. Fattar varför tidigare generationer behövde 5:2-metoder .Fettet förbrändes utan problem.
Min far jobbade i skogen från 20 -talet till 40-talet. Men hatade det gamla "romantiska" arbetssättet med hästar etc som pesten. Och han var strålande lycklig när han köpte sin första motorsåg till torpet i Dalsland.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Fredrik Reuter  
#362883 Flytten är ordnad, tråden ligger nu i skogshistoria.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Peteflamingstar  
#362939
Gorm den gamle skrev:Det är just det jag inte fattar: Hur dom löste det utan att det nöp fast.
Men jag tycker inte det är tokigare att såga med timmersvans än att jaga med armborst. Sonen o jag skall försöka oss på det så snart vi får tag i en timmerrsvans.


Min släkting berättade att de i mesta möjliga mån fällde dit de lutade, ibland drog de i grenarna för att hjälpa dem på traven... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370241
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Exakt, där var den!
Tack erre, den filmen kan passa bra här!
Här är den inbäddad.



En bit in i filmen när han klyver bitarna hörs det tydligt varför det heter glasbjörk!
Låter som glas som krossas...

Det han gör kallas för motti och jag kan inte tro annat än att det härstammar från det svenska ordet mått. I det här fallet är ett mått 1m3 klyvd enmetersved för uppvärmning, bör väl bli travat mått. Är den inte klyvd tror jag inte att det kallas motti utan då blir det bara en kubik ved, fast jag har då aldrig sett nån sälja hela enmetersbitar så det är mest kuriosa :lol:

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Elfving  
#370258 Googlade fram en länk som kanske kan vara av intresse:

http://hittaupplevelse.se/2012/01/skogs ... g-och-yxa/

Verkar vara några år sedan, men kursen kanske fortfarande erbjuds?

Avatar Fallback

Re: Arbeta utan motorkraft

Hasaro  
#370350 Ni har väl inte missat denna filmen ;-)

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413277 2
Palms skrev:[
Det han gör kallas för motti och jag kan inte tro annat än att det härstammar från det svenska ordet mått. I det här fallet är ett mått 1m3 klyvd enmetersved för uppvärmning, bör väl bli travat mått. Är den inte klyvd tror jag inte att det kallas motti utan då blir det bara en kubik ved, fast jag har då aldrig sett nån sälja hela enmetersbitar så det är mest kuriosa :lol:

Finns ju finnar här som kan reda ut ordet "MOTTI" :?:
Efter vad jag kommer i håg används det ordet i "Okänd soldat" om
en hög timmer :wink:

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

rokon  
#413524 https://sv.wikipedia.org/wiki/Motti

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413539 Tack @Rokon :-BD

Jag har hela tiden trott det var finsk - och när jag läste "Okänd soldat"
fanns inte Wikipedia, därför missförstod jag :surp:

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

rokon  
#413581
JensSkoog skrev:Tack Rokon :-BD

Jag har hela tiden trott det var finsk - och när jag läste "Okänd soldat"
fanns inte Wikipedia, därför missförstod jag :surp:

Nåja, Palms inlägg här i tråden var före med härledningen till svenska "mått" Angående Väinö Linnas Okänd soldat, du gick väl vidare med att läsa hans trilogi också? Börjar med "Högt bland Saarijärvis moar?" Det är arbete utan motorkraft det.

Användarvisningsbild

Re: Arbeta utan motorkraft

JensSkoog  
#413586
rokon skrev:Nåja, Palms inlägg här i tråden var före med härledningen till svenska "mått" Angående Väinö Linnas Okänd soldat, du gick väl vidare med att läsa hans trilogi också? Börjar med "Högt bland Saarijärvis moar?" Det är arbete utan motorkraft det.


Ja, det kan jag lova dig. Efter att jag läst "Ökänd soldat" (som är en av dom största i
världslitteraturen, enligt mig) läste jag allt av Linna som jag fann. Hårdt arbete
och djupa tragedier och mycket läsvärda :-BD

Får be Palms om ursäkt ^:)^ om jag misstrodde han :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).