Socialt (mer om oss)

moppefeber

29 inlägg 17420 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

moppefeber

özach  
#362715 nån mer moppeintresserad (äldre) har ingen men letar för att ha till våren :smile: gillar bla Yamaha fs1 , Suzuki k50 , compakt .men svåra att fina ! söker ett bra ex , kanske nån på forumet vill sälja sin pärla :grin: annars skriv om er moppe så man kan sukta i alla fall haha Med vänlig hälsning Özach



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sv: moppefeber

brantek  
#362718 Klart man gillar gamla moppar! :) Hade en Compact 1247 förra vintern. Nu har jag en Framoped 52 som har varit i släkten sen 60-talet. Tyvärr går den inte, men det är roligt att skruva på den.

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Karlsson_98  
#362727 Har en Suzuki K50 som jag skruvar på då och då. Ska byta elsystemet på den och eventuellt lacka om ramen..
Den startar och går men är inte direkt i utställningsskick :wink:

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Vardon  
#362731 Moped är alltid trevligt, dock är tiden låg men utbudet stort:

Mustang med zündapp -72
Crescent Compact -58
2 st NV autoped tror jag de hette med remdrift ca 1952, varav en går sådär
Fuchs påhängsmotor (samma modell vom Victoria, som dynamit harry åker runt på i Jönssonligan), går bra och kallas för Selma eftersom det är min fars gamla småskolelärarinnans från början.
Husqvarna Roulette tror jag den heter, skulle nog behöva mycket kärlek, köpte den för 100 kr för ett gashandtag och sen nändes vi inte ta gashandtaget...
Cyclemaster påhängsmotor med motorn inne i bakhjulet. 10% tiden kör man, 90 % lagar man punktering
berini påhängsmotor fram

Det var nog allt på mopedfronten...

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362734 Har några Zundappar och några motorer till 4& 5 växlade, men tiden räcker inte till idag... men imorgon kanske, troligtvis en annan dag... :smile:

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

stegmaster  
#362831 Ja mopeder er roligt.
Här er min gamla Tempo lett med sachs motor. 2hp,3 växlad, handväxel.
1 ägare sen den var ny i 1958 fram tills jag fick tag i den innan den åkte på sopen, så jag fick den gratis.
Har renoverats lite sen då, men motoren er faktisk orörd.(förutom nya kopplinglameller)




Motoren maler som en katt.





Sen har jag 2 minimopper, Honda z50/dax kopier (kineser, som er uppgraderat med lite Japanske/Taiwanske kvalitetpylar).
Både er reggad som moppe, men har 150cc motorar med ca 16hk.
(Kan lova att bilister blir förvänad när dom blir omkjört på 80km/t väger, av denna lilla skapelsen. :lol: )



Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362901 Höll på mycket med moppar för 10-15 år sen. Åkte veteranrallyn på div mopeder, bl.a Raketarsle, Novolette, Flakmoppe o en blå Kromstockis som var riktigt fin.
Sen kom alla gubbar som inte tog mc-kort i yngre år eller inte fick trimma för sina föräldrar o började trimma som tokar o blåste runt på veteranrallyn i 80-100 blås. Då ledsnade jag lite så nu finns bara raketarslet kvar o jag åker nån sväng på den då o då.

Kromstockisen o flakmmoppen står dock hemma hos mig då båda dessa såldes till en bekant som lämnar dom här på hösten för förvaring o lite service. Så nån tur blir det på våren med dom oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Sv: moppefeber

olli  
#362902 Vad sägs om den Här.
Det är en 79 års modell, som jag köpte för några år sedan under ett anfall av nostalgifeber.

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362933
Sweden-viking skrev:Har några Zundappar och några motorer till 4& 5 växlade, men tiden räcker inte till idag... men imorgon kanske, troligtvis en annan dag... :smile:


Bilagan 1452002928_110-1065_img.jpg finns inte längre


Här är min & grabb nr1:s 1977 års Zundapp KS50 3vxl med tysk orginal 2,9hkcyll


Här är min & grabb nr2:s 1981 års Zundapp CS50, med Tysk 4vxl med tysk 2,9hkcyll


Här är min Zundapp CX50 (1982?) som var Zundapp:s svar på Yamaha DT, orginal 4vxl nu 5vxl och viktkompenserad med tysk 5,5hk orginal cyl. Saknar orginal framskärm.
Passar bra i skog och mark med långa mjuka fjädringar


Inte min men jag har en likadan i pågående uppfräschning en Zundapp KS50 1972.. 5vxl rundmotor, solfjädertopp & dito trimm cyl 6,3hk


I Tyskland fanns både 4- & 5- fot växlat med olika orginal cylindrar, toppar, förgasare i flera olika typer och modeller insug mm drev mm inköpt för ett antal år sedan via e.bay när grabbarna var i den åldern..
4&5vxl motorer hadde grövre utgående axel och bättre lagring på kopplingssidan än svensksålda 3vxl.
Här sitter klassiska Bing 17 med ställbart på alla 4, enkla och funkar så det räcker till.
Senast redigerad av Sweden-viking tis 05 jan 2016, 17:27, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: moppefeber

olli  
#362954 Snygga moppar.
Zundapp är top of the best.
Svårt att hinna åka på alla.

Avatar Fallback

Re: moppefeber

TheJo  
#362963 Börjar bli dags för det. Då det börjar bli ett stort gäng bland kompisarna som har skaffat.
Men jag har inte någon direkt relation till något märke/modell. Så ska jag köpa något får det bli en flakmoped.

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Göt  
#362993 När försvann Zundapp

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

trollbacken  
#362994 84 tror ja

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#363006
Göt skrev:När försvann Zundapp

Zundapp klarade inte den japanska anstormningen med Yamaha, Suzuki Honda mfl.
Framförallt Yamaha DT 50 sålde bra och Zundapps Tyska ingenjörer svarade med Zundapp CX50.
Men japsen var billigare för den unga kunden, och Tysk ingenjörs teknik kostade mer än vad man fick i vinst så resultatet blev konkurs 1984, och köptes då upp av Tianjin Motorcycle Co. i Tianjin, Kina.
Zundapp-mopeder som importerades till Sverige var strypta, så att de skulle ha en enda laglig hästkraft. I Tyskland och andra länder såldes motorerna orginal med 2,9 5,5 6,3 eller 7,5 hk på 50cc, ville man trimma fick man upp till 13 hk med 70cc cylle och lämplig förgasare. Idag med elektronisk CDI tändning 76 cc cylle, red ventiler, lite mer finlir och hokus pokus kan man plocka ut mer, såg också att det finns att bygga om från 5vxl till 6vxl.
Tyska Zundapp har länge varit populära bland mopedtrimmare, eftersom de är enkla att trimma, och håller för det. Delar finns fortfarande som nytillverkas.
Zundapp på den tiden var fina moppar men inte längre lönsamma att tillverka. Men det gäller inte bara moppar utan i stort sett hela europas verkstadsindustrin, bilindutrin, varvsnäringen, tekoindustrin och fiskeindustrin som fick känningar under trycket från konkurrensen i Asien. Det betyder inte att fisken därifrån nödvändigtvis är av högre kvalité bara att den kan köpas in till ett lägre pris då Asien har mycket lägre lönekostnader och inga miljökrav eller aktivister mm ...ännu

Användarvisningsbild

Re: moppefeber

Vardon  
#363018 Till samlingen då den nästan räknas som moped får väl morfars Svartqvarna 118 cc från 1946 räknas. Den går väl långsammare än en dåligt trimmad moped.

Morfar köpte den 1948 för 1 200 kr, det vet vi för kvittot är kvar. I någon form av bruksskick, är väl inte direkt rostig men den har nog inte sett färg sen den lämnade fabriken...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).