Motorsåg och handhållet

Köpa såg!

52 inlägg 20583 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Ferguson system  
#360534 Hvis du liker 550'n, men synes at den blir litt dyr så er Husqvarna 545/Jonsered 2252 ett billigere alternativ. Det er i prinsipp samme saga, men med litt mindre effekt.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#360551
loppan skrev:Köp en begagnad 346 xpg,den är mindre och smidigare i sågkroppen än 550 men också slöare.
Du får en beg sådan servad och körklar hos en handlare för 3500 kr
Kör med den ett tag och tjäna lite pengar,sen köper du en 550 alt 560 och behåller 346an som reservsåg.

Jag har själv två 560 och två 346.
Om jag var tvungen att välja en hva som är mest allround så blir det 346.
Skillnaden att hantera en 550 mot en 560 är minimal i vikt och storlek så därför föredrar jag 560.
Även prisskillnaden är liten.
Skillnaden mellan 550 och 346 är däremot ganska stor,346 är mycket mindre och smidigare i sågkroppen.

Detta om vad jag anser om hva men titta även på andra märken.


Har selv 550 uten varme, som eg har brukt ganske så mykje siå august -14 ingen problem som eg husker så langt iverfall. Denne saga skal vistnok kun kjørest på aspen har eg fått opplyst om. Har vært veldig fornøyd med den, einaste er at den drar ein del bensin. Har ikkje 560 selv men har jo sett på de, og ein viss vektforskjell er det nå meiner eg iverfall. Dersom det er mykje tjukke kvister og kapping så går det fortare med 560 men på tynnere kvister så vinn 550. Har brukt ein del stihl 361 og la merke til det da. Ellers dersom kjede er skikkelig skarpt på ei 550 så kjem du langt. Einaste eg ikkje synes at ho egner seg til er mykje grov kapping over la oss sei 50-60 cm, da vil eg helst ha ei større sag.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#361429 http://www.blocket.se/jamtland/Husqvarna_550_XPG_begagnad_motorsag_64071453.htm
Skulle väl passa dig perfekt?

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361774 Vad är det för gallring, slår ett slag för Stihl 241 provat bara på 1 träd, stor skillnad i vikt mot min Jonsered 2147 lika som 346. 3-5 hg gör stor skillnad på en dag, tycker dagens 50 cc är för tunga 242an klarade ju det mesta och Huskvarna 543 verkar inte få toppbetyg. Hade en 2152 före 2147 var 2-hg tyngre och törstigare, 2147 är rappare men jag kommer inte köpa en tyngre såg än den till gallring.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

fs480  
#362395 Prova även Stihl ms241. Riktigt bra såg.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Köpa såg!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362468 Slår oxå ett slag för 241. Kört en del med min nu o den är helt underbar. Tog 346an igår en stund men bytte snart. Visst är 346an lite vassare men Stihlen har skönare gång, väger mindre o startar på 2 ryck kall o sen första rycket hela dan.
O detta med smala sågkroppar o HVA, 241an är exakt lika bred som både 346 o gamla 242. Har dock inte jämfört med 550.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#362511 Men ska man bara ha en såg, så hamnar väl S-241:an lite nedanför kravet? HVA346, HVA550 eller S-261 vore väl bättre val? Om man bara ska ha en såg.

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

JensSkoog  
#362523
Hema skrev:Men ska man bara ha en såg, så hamnar väl S-241:an lite nedanför kravet? HVA346, HVA550 eller S-261 vore väl bättre val? Om man bara ska ha en såg.

Känner några som bara har den och ingen andra, och det holler bra. Om man bara ska hugga lite vinterved och ett och annat träd, så är det gott med en såg i den storleken. Men jag skulle väl inte byta in min MS261 i den. Lite extra kubik är bra att ha när det behövs :wink:

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Anders69  
#362529 Stihl 241 är en smidig såg. Har även en 261, men till gallring hade mitt val hamnat på 241:an

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

JensSkoog  
#362533
Anders69 skrev:Stihl 241 är en smidig såg. Har även en 261, men till gallring hade mitt val hamnat på 241:an

Holler jag med dig i :wink: Principet för mig är lättaste såg som duger i
arbetet - då kan jag jobba länge innan armar och axlar ger upp :grin:
Därför använder jag MS200 så mycket som möjligt!

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

fs480  
#362552 Har själv använt 261 vid kap av vindfällen och tycker mycket om den, men min arbetskompis har kört 241 an och den har funkat bra. Så 241 är ett bra köp. Du kommer inte ångra det.

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#362555 Men nu skrev han både gallring och vedbacken. Väljer han en 50cc så kan han sedan välja en mindre såg när nästa såg kommer på tapeten.

Jag tycker bara att under 50cc blir för klent som en allt-i-allo såg.

Användarvisningsbild

En liten & lätt + en all round med värmehandtag

traktorz  
#362709 Funderade ett tag på att välja som en relativt något lättare såg med handtagsvärme, t.ex. Husqvarna 543XPG eller Stihl MS241C-M VW. Tyvärr är ingen av dessa alternativ substantiellt lättare än en klassledande 50cc-såg, som dessutom levererar mer kraft, samt tar den tåligare .325" kedjan på ett längre svärd vid behov, till ungefär samma kostnad i inköp.

MS241 har visserligen en 42cc motor, vilket väl räcker till för att driva en .325" kedja. Den har dock det lilla svärdsfästet 3005, som trivs bäst med lätta lågprofilkedjor (3/8" Picco) eller lätta smalprofilkedjor (95VPX). (MS241C-M delar svärdsfäste 3005 med småsågarna MS192C-E / MS193C-E / MS201C-M).

Klassen med Husqvarna 543XPG eller Stihl MS 241C-M VW hamnade helt enkelt mellan stolarna, dvs mellan våra behov. Vi kom därför fram till att eftersom behovet av en lätt såg var så pass viktig för oss, så måste vi gå ner i kubik och istället leta bland 35cc till 40cc småsågarna. Tyvärr fick vi då acceptera att ge avkall på handtagsvärmen!

Handtagsvärme är för oss en absolut nödvändighet på all round-sågen i 50cc-klassen, t.ex. en Jonsered CS2253WH försedd med 15" svärd och .325" 21LPX-kedja.

Beträffande småsågar (35cc-40cc), så finns det ju en drös olika att välja bland från ett antal fabrikanter:
♦ Echo/Shindaiwa/YAMABIKO
♦ Dolmar/Makita
♦ Jonsered/Husqvarna
♦ Solo/AL-KO
♦ Stihl
♦ Tanaka/Hitachi

Ref :
traktorz - Husqvarna 543 XP/XPG
Husqvarna 543 XP/XPG
Stihl MS 241 M-tronic
Stihl ms 201 M-tronic

Avatar Fallback

Re: Köpa såg!

Hema  
#362722 Det låter som ett riktigt genomtänkt beslut!

Känns väl som om MS201 är ett hett alternativt, såvida inte HVA med en nyhet inom kort..

Användarvisningsbild

Re: Köpa såg!

Klaxman  
#382421 Länge sedan jag var aktiv här...

Tiden har gått och jag har fått ta över en Husqvarna 345:a. Det är helt klart ingen proffssåg, men den kommer få fungera som reserv i framtiden. Jag är inne på en 550 xpg, men har inte kommit till skott än då 345:an har fungerat till det lilla jag sågat sedan jag senast skrev här.

För övrigt fick jag även en Jonsered rs40, är det någon som kan upplysa mig lite om vad detta är för en grej? Känns som en hobbyröjsåg?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).