totte skrev: innan jag bytte upp mig till en 70-tals Jonsered 621
Tjita1 skrev:Hej!
Jag är ny här, fast rätt van vid forumvärlden.
Glad villaägare med måttlig motorsågskunskap. Äger ingen skog, fast jag skulle vilja.
Jag har en Partner P4200, byggd av Husqvarna, som är närmare 10 år gammal. Jag var lite behjälplig med röjning av en granntomt i somras, när jag tyckte sågen började gå sämre och sämre. Köpte mig därför en justermejsel till ZAMA-förgasaren och justerade in den så att den gick som den skulle igen, precis så den 4-taktar lite på toppen, bra på tomgång, och rapp uppvarvning utan tvekan.
Då bröt helvetet lös.
Efter detta går den bra hela dagen, även om man låter den stå och kallna mellan varven (tänk en timme lunch).
Sen lägger jag in den i garaget över natten, och nästa dag, eller några dagar senare, eller någon månad senare (spelar ingen roll), så startar han när han är helt kall, men ryker som en feljusterad oljepanna och bluddrar och går inte på tomgång. När den sen tjuvstannat (går inte att förhindra) så går han inte att starta igen alls, med mindre än att jag tar fram skruvmejseln och återigen börjar justera in förgasaren. De senaste kanske fem passen har det varit likadant, hela första tanken har gått åt till att justera in förgasaren. Sen när den går perfekt igen så fortsätter den med det hela dagen, ända tills den har legat i garaget över natten igen.
Idag tröttnade jag slutligen. Efter en halv tank soppa yttrade jag högljutt några ganska uttrycksfulla svordomar, varpå jag slängde sågfan över till andra änden av granen, 15 meter bort. 😡 Den höll, intressant nog, trots att den i stor utsträckning är gjord av plast... Därefter åkte all huggarutrustning in med en faslig fart i garaget, och nu sitter jag här och är sur och äter lussekatter och dricker sockerdricka (någon kommer säkert säga att jag hade mått bättre av kaffe eller möjligen öl, men jag tycker inte om endera, så sockerdricka it is).
Så, såvida det inte faktiskt är så att det är nån liten tomtejävel som smyger in i garaget och ställer om förgasaren varenda natt, så antar jag att något på sågen måste lagas. Motorn är tillverkad av Husqvarna, är på 42 kubik, och är försedd med en membranförgasare av typen Zama C1Q-M44. Jag har egentligen tre möjliga alternativ, men jag tycker inte något av dom egentligen är logiskt.
1. Trasiga membran. Haft isär och kollat (gjorde samtidigt rent förgasaren ordentligt), och kunde inte se något med blotta ögat, men jag utesluter inte att det kan vara så.
2. Håller inte kompet. Tycker det tar emot rätt bra med tummen i tändstiftshålet, så det känns inte så troligt.
3. Drar tjuvluft. Tycker inte att den borde gå att få att gå bra alls isåfall, dessutom minns jag från moppetiden att motorn gillar att rusa av sig själv om den gör dylikt.
Av de tre alternativen känns väl egentligen bara nya membran och förgasarpackning som det enda vettiga, övriga projekt kostar så mycket i delar att jag nog hellre köper mig en ny såg. Efter det här är jag nästan beredd att punga upp för en Autotune, så jag slipper krångla med förgasare fler gånger, men å andra sidan är jag än sålänge i princip (fråga inte) arbetslös, så ekonomin tillåter inte riktigt detta.
Sen ser jag på Ebay att motorsågsförgasare inte är så fasligt dyra, så ett alternativ, som lite sista lösning, skulle kunna vara att sätta dit en ny förgasare. Enligt reservdelslistan passar en Walbro WT738 rakt på. Hittar dock ingen sån att köpa nånstans, åtminstone inte på Ebay, men det bör väl finnas modeller som motsvarar den, antar jag.
Tips och råd mottages tacksamt, särskilt om dom är till någon hjälp. Glada hejarop skulle väl inte sitta fel heller kanske.