Motorsåg och handhållet

Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

13 inlägg 6289 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Baronen1982  
#362107 Tänkte införskaffa en bra allround såg för att kunna åta mej lite fritidshuggning osv. Både motorsåg och röjsåg är väl tanken.

Fastnat lite i några äldre inlägg här på skigsforum.

Så i motorsågsväg kollar jag runt efter en husqvarna 346 xp, är det ett vettigt val?

Röjsåg har jag tyvärr inte hunnit kolla något på ang modeller osv..
Någon som har ett bra tips på en sådan?

Helst husqvarna (lite husky nörd sen gammalt, då det begav sej i morfars vedhög och ute i skogen, på en vild 2 taktare med 2 hjul....typ :wink: ).

/ Fredrik



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Hema  
#362124 HVA 345fr är en all-i-allo röjsåg. tråd, slykniv och röjklinga. Men ska du ha ren röjsåg, välj en kraftigare modell.

Användarvisningsbild

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362146
Baronen1982 skrev:Så i motorsågsväg kollar jag runt efter en husqvarna 346 xp, är det ett vettigt val?

Hittar du en bra 346:a på nätet, antingen den klassiska på 45 cc eller den nyare på 50 cc, så slå till. En helt suverän såg med ett bra drag i motorn, med ingen konstig elektronik och där man inte behöver justera förgasaren ständigt och jämnt beroende på väderlek. Jag är jättenöjd med min 346 classic, lika bra eller bättre än trotjänaren 242XPG.

Vad gäller röjsåg tycker jag att 45cc i motorn räcker mer än väl. Skaffa en Strand-klinga så klarar du det mesta i röjskogen.

Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

rikard_e  
#362335 Hva 346 eller hva 550.

Kan starkt rekomendera sistnämnda.

Röjsåg, 545 eller 555 behövs, mindre blir näst för klent.

Användarvisningsbild

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Tjita1  
#362378 Husky har kampanj just nu på 445 med Triobrake på, om det kanske kan tilltala?

Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Baronen1982  
#362542 Kanoners, tack för tipsen :smile: .

Vart hittar man och köper man huggar utrustning smidigast..? Hittat många huggarbälten osv, men inget jag riktigt faller för. Vill kunna plocka ihop mitt egna, med det jag vill ha och behöver.

/ Fredrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Hema  
#362553 Tror de flesta butikerna säljer delarna lösa om du vill. Jag har ett läderbälte (enkel modell) och då kan man lätt blanda olika märkes vertygshållare. Samtidigt blir inte bältet så stelt/styvt som jag antar att det kan upplevas om man kör med nuvarande standardbälte från HVA bl.a. i samma plastmaterial som verktygshållarna och särskilt då de är ihopskruvade. Men då jag inte har testat, kanske det är toppen?

Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Baronen1982  
#362556 Hittade en sida via en länk / annons här på skigsforum nu, maskinklippet.se. Dom verkar ha bra grejer som man kan bygga ihop sitt egna bälte.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Hema  
#362557
Baronen1982 skrev:Hittade en sida via en länk / annons här på skigsforum nu, maskinklippet.se. Dom verkar ha bra grejer som man kan bygga ihop sitt egna bälte.

Japp

Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

markalyckan  
#362559 Glöm inte det viktigaste. Sågskyddsbyxor och huggarkängor! Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Baronen1982  
#362563 Dom är inte ännu inhandlade, men det blir riktiga märkes grejer. Från en auktoriserad handlare. Där man kan pröva storlekar och få rätt hjälp med grejerna. Att vara snål på säkerhetsutrustning har aldrig räddat någon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Hema  
#365581 Fann denna annons, kanske intressant, borde vara Jonsereds motsvarighet till HVA 345fr.
http://www.blocket.se/jonkoping/Jonsered_trimmer_kap_64721195.htm?ca=23&w=3&last=1

Användarvisningsbild

Re: Hugga och röja lite manuellt...köp av maskiner..

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#365619
Baronen1982 skrev:Kanoners, tack för tipsen :smile: .

Vart hittar man och köper man huggar utrustning smidigast..? Hittat många huggarbälten osv, men inget jag riktigt faller för. Vill kunna plocka ihop mitt egna, med det jag vill ha och behöver.

/ Fredrik


Jag skulle rekommendera dig att köpa lokalt, dels för att klämma på prylarna innan köp och dels för att det helt enkelt är bra att ha personlig kontakt med närmaste märkesverkstad. Hur bra ett märke än är så går nånting ändå sönder förr eller senare och då är det bra om man bara kan svänga in hos återförsäljaren och få det fixat.
De servar såklart även om man handlat på postorder men de egna kunderna har ju förtur.
Av den anledningen tycker jag även att du ska köpa det märke som du har en bra återförsäljare till inom rimligt avstånd.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).