Motorsåg och handhållet

Nybegynner.

17 inlägg 10759 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nybegynner.

cateid  
#361939 Hei alle og godt nyttår!

(mulig denne er i feil kategori)
Jeg er helt ny innen hogst og trefelling. Har akkurat kjøpt meg motorsag som eg venter på. En Husqvarna 560 XPG. Videre har eg skaffet meg verneutstyr, bukse, støvler, hansker, hjelm og jakke fra husqvarna. allt classic da eg ikke kommer til og være ekstremt aktiv vertfall nå i starten.
Det eg lurte på er va utstyr eg bør skaffe meg utenom sag og verneklær? kiler, fellespett, klyper, etc. Hvilke sakjedeolje anbefaler dere til huskyen?
Eg kommer primert til og felle, kviste og kappe middels bjørk, furu og gran.

Hilsen Cato



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

traktorz  
#361949 Du behöver filmall och filar.

Beträffande sågkedjeolja så har vi alltid kört med traditionell kvalitet, i dagsläget på 25 litersdunkar från OKQ8.

PS
Bra val av såg försedd med handtagsvärme !

Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361950 Val av utstyr avhenger litt av utkjøring s metode. Bruker selv sjelden spett men bruker øks og kiler. Ha noken i litt forskjellig størrelse. Det siste året har Eg brukt mest stalpen den er dyr og Ikkje noke du må ha. Tau kan og brukast men da må du klatra litt. Trur du kan bruke billigste type frityrolje selv kjører Eg på stihl si økologiske. regnvær og ei ulltrøye er greit å ha. Mobil, har du sjangs ha noken med deg. Ta det med ro, det var det Eg huska No.

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

cateid  
#361952 Filer og mal skal eg ha ja. Har du noen maler du vil anbefale?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361955 Hva sin rulle mal men sjå til at du får rett type er ein til 1,3 (h 30) og ein til 1,5 (h 25) saga di kjeme mest sannsynlig med 1,5. Oregon kaller kjedene for 95 vpx og 21 bpx. Av desse to ville Eg kanskje prøvd 1,3 da må du og skifte sverd.

Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#361957 Burde kanskje nevnt det men begge er bra kjeder.

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

JensSkoog  
#361972 Hei @cateid
Velkommen på Svensk skogsforum :wink:
Du kunne ikke funnet et bedre forum for alt som har med skog og sag å gjøre.

Om du ikke har drive så veldig mye med trefelling med motorsag tidligere, så anbefaler jeg deg å ta litt tid og studere videosnutter du finner her på Forum om sikker felling. Spesielt om "säkra hörnet" og andre som gjør det tryggere. Masse å lære skulle jeg mene. Det har i alle fall jeg opplevd, selv om jeg har felt trær og holdt på med motorsag siden 1962.

Ellers er billigste sort rapsolje veldig bra som kjedeolje og jeg ser mange som sverger til det. Har jo også den fordelen at hvis du kjører sverd/kjede for varmt, så kjenner du lukta av frityrmat :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

cateid  
#362085 Jo takk for det. søkte litt rundt for å finne et forum om dette og dette var klart det beste.
Har snart sett 4 timer tror eg med videoer om fellingsteknikker og sikker bruk. Skal også være med en erfaren hugger nå i vinter så tror eg kommer til og lære mye og opparbeide litt erfaring før eg starter helt på egenhånd.

Har sett dette med rapsolje flere steder her inne, er det like bra da? blir den ikke litt tynn og "lett"? at den blir kastet av kjedet ved tuppen på sverdet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

Blivande snickare  
#362088 Kör bara med rapsolja och har inte märkt några som helst besvär!
Billigare i inköp, garanterat hälsosammare å bäst av allt, inget kladd i sågen om den står en tid. Samlas mycket mindre spån i svärdskåpan under användning åxå å det lilla som gör det lossnar lätt med en blåsning :)
Dessutom är litersburkarna lätta att hälla från om man som jag inte har 5 liters i nån butik i närheten.

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

cateid  
#362125 ok,
da tror eg at eg skal prøve med rapsolje. det må jo være bedre for både sagfører og naturen :) så lenge den gjør jobben med å smøre kjede og sverd tilstrekkelig.

hvilken instilling av oljepumpen tror du er lurt da?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

Blivande snickare  
#362128 Max skulle jag sätta den på.
Har ingen såg med ställbar pump men det skulle jag köra på.
Hmm, har inte kollat på 371an om den har :???:

Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

Ferguson system  
#362134 Jeg ville også satt den på maks.
371'n kan justeres.

Avatar Fallback

Re: Sv: Nybegynner.

Blivande snickare  
#362143
Ferguson system skrev:Jeg ville også satt den på maks.
371'n kan justeres.

Tack! Ska skötas om i morgon om hälsan tillåter! :)

Avatar Fallback

Re: Nybegynner.

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362148 Små tips. Trer som Ikkje luter for mykje feil vei kan du skuta overende med ein håndterlig stokk 2-3 m lang dersom du Ikkje har kiler for handa. Ikkje fell større trær ned over mindre trær, selv om det er fristende. Noken av de små står i ett vannvittig spenn og er livsfarlig når du kvister/kapper.

Användarvisningsbild

Re: Nybegynner.

cateid  
#362152 da prøver vi med pumpen på maks :)

skal kjøpe meg noen kiler på mandags når forhandleren er open. så har eg et snekerbelte eg tenkte bruke. bare snu det slik at lommene kommer bakpå og bruke hammer ringen til å ha en liten øks i :D

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).