Virkesmätning och Matrisfub

Rotfinder

5 inlägg 5875 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotfinder

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36184 Så att SKOGMA säljer en rotfinder som ska kunna hitta röta i träden före man avverkar eller gallrar. Är det någon som har erfarenhet av den?
Blev nyfiken på hur pass bra den fungerar men för den prislappen så måste den fungara klanderfritt.
12000:- :shock:



   TS
Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36195 jooo har testat den, i en 2a gallring gran ca 50 - 55 år.. Antagligen sk "vinsch-gallrat tidigare = gott om röta..

Men den var inte så värst duktig - jag som körde avverkningsmaskinen hade högre procent rätt, när vi först kollat med rotfindern, och märkt på stammarna.
En del tyckte rotfinder var friska men var +50% ruttna.. En del sa den att de var rejält ruttna, men de var helt friska, och allt därimellan...

Vete17 om det funkar, men det kanske var nått fel på den utrustningen..

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#36251 Du kanske skulle prova den på fler obj. Där kanske den fungerar bättre. Med visst är det konstigt om dom släpper ut den på marknaden då den fungerar så dåligt. Får väl hoppas att det var något fel med den.

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#37557 dom var ute där ja högg för ett par år sen och skulle visa den,blev inte så värst imponerad för ja tycker inte den visade rätt särskilt ofta. Har för mej dom sa att det berodde på att det va för kallt eller nåt.

Användarvisningsbild

Re: Rotfinder

Fredrik Reuter  
#526620 Rotfinder ja, hur gick det med denna manick, säljs den ännu?

Trådbump, 10 år.

#tb10

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).